Výchova
v době dospívání
P.
Hervé de
la Tour
Téma,
kterým se dnes budeme zabývat, je poněkud abstraktní. Ale
nemyslím, že by to byla ztráta času. Proč? Protože nemůžeme
působit na mládež, pokud ji nepochopíme. Chtějí-li rodiče
své dospívající děti dobře vychovávat, musí znát několik
základních věcí z psychologie. Sochař musí vědět, s jakým
materiálem bude pracovat. Stejně tak i rodiče musí vědět,
jaký druh „materiálu“ mají utvářet.
Žádné životní
období není tak těžké co do přístupu a zvládání jako
dospívání; nikdy rodič či učitel nepotřebuje takového důkladného
pochopení osobnosti, kterou musí vést a formovat. Pochopení
doslova znamená „uchopit z druhé strany“
– tj. vcítit se v někoho, nést jeho břímě,
zaujmout jeho místo, sdílet jeho úhel pohledu. Abychom
porozuměli myšlení dospívajícího, musíme si jasně uvědomit,
jak vnímá sám sebe a okolní svět.
Bouřlivý
čas mládí
Období dospívání
je věkem starostí a problémů. Základním problémem je utváření
celistvého „já“. Utváření se týká čehosi ještě
nedokončeného, něčeho nestálého, co se něčím stává.
Je to tedy období nepokoje a nejistoty. Jistota vzhledem k věcem
a lidem mizí, a to ne proto, že by byli jiní, ale poněvadž
se k nim mění vztah dospívajícího. A to souvisí se změnami,
které se odehrávají v něm samotném, či přesněji v jeho
uvědomování si sebe sama. Naivní představa, kterou má dítě
o sobě, svém životě, bytí a možnostech – to vše, co
vytvářelo jistý a jednoduchý svět, mizí. Je to, jako kdyby
dítě, vstupujíc do věku dospívání, muselo znova objevovat
celý svět. A to je rozhodně těžší než jeho první
objevování, neboť se stává uvědomělým. Šťastná nevědomost
raného dětství je navždy ta tam.
Nikdo nemůže
očekávat, že porozumí myšlení dospívajícího jedince, a
tím méně, že se mu podaří je ovlivnit, pokud si neuvědomí,
že nejistota je základním rysem tohoto životního
období. Dospívající nemá, mohu-li to tak říci, pevný
charakter, či přesněji jeho charakter se pozorovateli jeví
jako něco, co „charakterem“ ve vlastním smyslu není.
Onen dojem vzniká hlavně z nestálosti chování, jež je tak
vlastní mnoha mladým a je jim často nespravedlivě vytýkáno.
Ve skutečnosti za to nemohou, přinejmenším ne za nestálost.
Jedná se o nevyhnutelný výsledek stavu, v němž se
jejich mysl nachází.
Důvěra
a poslušnost
Autorita je
problémem již při výchově dětí. Avšak tak dlouho, dokud
trvá prvotní láskyplné pouto důvěry mezi rodičem a dítětem,
není působení na děti příliš těžké. Mládež přeci
jen již nemá sklony k závislosti na jiných. Rostoucí
povědomí jedince s vlastními právy vede k popírání
autorit. Vědomí rostoucí síly rodí v mysli dospívajícího
touhu po nezávislosti. Dospívajícímu ještě není vlastní
dostatečný vhled, aby mohl pochopit nutnost a oprávněnost
autority. Zákony se mu zdají jako svévolná omezení, která
vnucují dospělí, a moc neoprávněnou snahou, jak si udržet
nadřazené postavení, jehož by se ve skutečnosti měli vzdát.
Přesvědčení, že éra starých již končí a nastává čas
mladých, je u dospívajících velmi běžné.
Jak známo,
dospívající jsou spíše náchylní kritizovat téměř všechno.
Cokoliv starší generace považuje za správné, je považováno
za nesmyslné. Zdá se jim, že zákony a pravidla by měly být
změněny. Snadno se nadchnou pro nové a revoluční myšlenky.
S nadšeným uvědomováním si nově se probouzející
osobnosti a její výjimečnosti lehce upadají do jistého
druhu relativismu a „činí z člověka míru všech
věcí“. Objektivní a věčné pravdy, či dokonce samotná
možnost jejich existence, jsou zpochybňovány. Pokud se někdo
odvolává na pravdy nebo zákony, jež po staletí platily, nedělá
to na ně sebevětší dojem. Svět je pro ně tak nový a pln
tajemství, jako jejich vlastní osobnost.
Pokud chcete
pochopit mládež, musíte si získat její důvěru. A
chcete-li získat její důvěru, pak především musíte brát
její nápady a problémy vážně. Nejjistějším způsobem,
jak dospívající odradit a vytvořit hlubokou propast odcizení,
kterou nebudou nikdy schopni překročit, je, když jejich myšlenky
budeme přehlížet jako nezralé, budeme-li jejich problémy
zlehčovat, odbudeme-li je slovy, že takové věci potkávají
každého a pominou, nebudeme-li jim naslouchat s výmluvou,
že si tím musí chlapci a dívky projít od nepamětných časů…
a všechny ty další a další dobře známé postoje dospělých,
které částečně vycházejí z jejich vlastního rozčarování,
částečně ze závisti, částečně z obyčejné lenosti
a vyhýbání se odpovědnosti.
Pokud je to
nutné, požádejte o pomoc lidi „zvnějšku“, jako
jsou kněz, trenér, vedoucí skautského oddílu, starší
bratr nebo sestra, kteří by mohli dítěti poradit. Ve většině
případů je však nutné připravovat cestu sblížení pomalu
a trpělivě. Zabere to spoustu času, který však rozhodně
není ztracený. V době, kdy se ještě netěšíme plné
důvěře dospívajícího, ho můžeme lépe poznávat, zatímco
on může, aniž si to uvědomí, pomalu nabývat důvěry k nám
a začít prokazovat jistou snahu o bližší vztah s námi.
Jen málokdy
funguje pokus o získání důvěry dospívajícího člověka překvapením.
Jestliže již nemá chuť se nám svěřovat a nepotřebuje
alespoň trochu pomoci, aby překonal poslední překážky,
nebude chtít, aby to na něm bylo poznat, byť by ve skrytu duše
velmi toužil svěřit se nám, co ho trápí. Překvapení může
způsobit šok a odradit ho. Lepší je postupovat pomalu a s velkou
trpělivostí.
Když máme co
do činění s mladými lidmi (ostatně, v případě
starších to platí rovněž), není nic důležitějšího než
trpělivost.
Chceme-li být nápomocni, musíme počkat, až nastane vhodná
příležitost. Čím lépe dokážeme čekat, tím nepochybněji
nám bude takováto příležitost dána. Mezitím můžeme s dospívajícími
pouze udržovat tak dobré vztahy, nakolik je to možné, a
shromažďovat veškeré informace, jež získáme. Vše stojí
za úvahu, ať již to vychází z našeho vlastního
pozorování, či pozorování někoho třetího. Ony informace
však musíme zachovávat v naší mysli a nemetat je po
chlapci či dívce, i kdybychom byli značně překvapeni tím,
co se doslechneme. Snažme se varovat vět jako: „Co jsem
se to o tobě doslechl?!“ Mladí lidé nechtějí být špehováni,
nemají rádi pocit, že jsou kontrolováni, a snadno se vyplaší,
poněvadž si velmi úzkostlivě chrání to, co nazývají svou
„nezávislostí“.
Autorita jako
taková na ně nedělá dojem. Dovoláváme-li se jí, vede to
spíše k ještě většímu neklidu a neochotě
poslouchat. Dospívající už není jako dítě, které buďto
bezvýhradně důvěřuje a poslouchá, byť třebas zprvu
odmlouvá, ale cítí, že dospělí to vědí vždycky lépe.
Dokonce i v případě dítěte bylo by velmi užitečné vysvětlit,
že musí poslouchat, co se mu říká, ne proto, že to tak táta
či máma říkají, nýbrž že rodiče mají povinnost
vědět to lépe. Na dospívajícího udělá dojem, podaří-li
se nám mu pomoci pochopit, že existují zákony, z nichž
vychází nutnost autority a před kterými se musí sklonit i
samotní rodiče. Co se týče autority samé, úkol výchovy
dospívajících spočívá spíš na jejím udržování než
na jejím budování.
Autorita nemůže
nikdy očekávat, že budou splněny nároky, které ona sama
zanedbává. Kritika dospívajících není zaměřená ani tak
proti autoritě samé, nýbrž proti autoritě, jež se cítí být
osvobozená od dodržování sebou hlásných pravidel. Existuje
samozřejmě celá řada věcí, které jsou dovoleny dospělým
a dospívajícím či dětem povoleny být nemohou, ale děti
musí vědět, že tyto věci budou v pravý čas přístupné
i jim. Pokusme se jim vysvětlit, nakolik je to možné, proč
dospělí mohou dělat či mít to nebo tamto, zatímco mladším
generacím to dovoleno není. Ačkoli dané věci nemusejí
zcela pochopit, jak děti, tak i dospívající velmi dobře
rozlišují mezi právy, jež se týkají dospělých jako takových,
a jinými, jež jsou podmíněny růstem a věkem – nabývá
se jich tedy postupně. Je pravdou, že schopnost rozlišování
je u dospívajícího poněkud otupena, neboť „se už celý
třese“, aby byl dospělým, nicméně i on může onu
hranici vnímat, zejména když mu starší vysvětlí, jak se věci
mají a proč by se měl ještě jistých věcí zdržet.
Sklony
k depresi
Dospívající
naléhavě potřebují povzbuzení. Obvykle se nenechají odradit tak snadno, avšak každý
v tomto věku, přinejmenším občas, podléhá pocitu
skleslosti a upadá do deprese. To je pochopitelně velmi škodlivé
pro mravní rozvoj. Pocit, že nikdy nebudou schopni překonat
jisté obtíže, uskutečnit některé myšlenky atd., je jako závaží,
které je stahuje do temných propastí. Znechucení je nutným
důsledkem nejistoty, zejména nejistoty ohledně vlastního
„já“.
Dokonce i když
se nám zdá, že máme tu čest s neobvykle nadaným mladým
člověkem (možná géniem), měli bychom být opatrní ve
vychvalování jeho úspěchů. I zde se musíme držet střední
cesty, neznechutit ho tvrzením, že jeho úspěchy nestojí za
nic, ale také mu nedovolit, aby si myslel, že již dosáhl
vrcholu.
Nejmoudřejší
je ukázat mladým, že by se měli nejdříve spokojit se
skromnějšími cíli. Řekneme-li jim přímo, že všechno přijde
časem, mohou pocítit jisté znechucení. Touží být skvělí,
vážení a úspěšní teď hned. Nechtějí čekat na
budoucnost, o níž mají jen mlhavé představy a která jim přinejmenším
stejnou měrou nahání strach, jako je přitahuje. Lze však od
nich očekávat, že budou mít jasnou vizi budoucnosti, je-li
nejasná dokonce i jejich představa přítomnosti? Zde platí,
že se povzbuzení musí týkat aktuálních
věcí. Ono povzbuzení má dvě strany, pozitivní a negativní.
Dospívajícího bychom nikdy neměli kárat za něco, co udělal
špatně, aniž bychom zároveň neprojevili důvěru, že je v jeho
silách chovat se jinak. Je nutné být velmi opatrným, zejména
v případě dětí, které lehce upadají do
malomyslnosti.
Jistě nebude
od věci zmínit některé všeobecné chyby, kterých se rodiče
dopouštějí a jimiž se postupně odcizují dospívající
mysli. Velmi často rodiče dospívajícího kárají za špatné
chování, přičemž se dovolávají vlastního mládí a
prohlašují, že oni by se nikdy, jak jinak, takto nechovali.
Uvedený postup je zcela neúčinný. Mladší generace tomu
prostě nevěří; a ve většině případů oprávněně. Jistý
otec řekl svému desetiletému synovi: „Už jsi někdy
viděl, abych zasedl ke stolu se špinavýma rukama?“ A
chlapec odpověděl: „Copak jsem tě znal, když ti bylo
deset let?!“
Jinou velmi častou
chybou je považovat rodičovskou autoritu za jistou, neboť je
přeci objektivně oprávněná. Avšak to, co je objektivně
pravdivé, nemusí být vždy subjektivně za takové považováno,
a to dokonce ani dospělými. Pokud chceme někoho přesvědčit,
musíme vyjít z jeho úhlu pohledu a postupně jej vést,
až si svou chybu uvědomí.
Jak
se neučit
dospělosti
Měli bychom
si dobře uvědomit, že zhoršení vztahů mezi dvěma lidmi je
jen zřídkakdy zaviněno pouze jedním z nich. Většinou
jistá vina leží na obou stranách, byť ne ve stejné míře.
Nicméně nedorozumění, která jsou tak častá mezi rodiči a
dospívajícími, jsou většinou zapříčiněná postojem těch
prvních. Dospívající má samozřejmě na svědomí také řadu
omylů či dokonce přestupků, které si zaslouží odsouzení.
Ale jeho chyby, třebaže jsou materiálně závažné, nemusí
být mnohdy takovými formálně, poněvadž si řadu věcí
neuvědomuje, zejména ty, jež souvisejí s jeho vlastní
osobností. Nelze tudíž od něj očekávat, že se bude chovat
podle objektivních pravidel, jak je tomu v případě malých
dětí nebo dospělých. Místo toho, považovat mladé lidi za
výlučně zodpovědné, by bylo mnohem lepší, kdyby se rodiče,
přinejmenším občas, zamysleli, zda se také oni nedopustili
nějakých chyb a nedopouští-li se jich i nadále. Pokud jsou
dostatečně upřímní, zjistí, že jsou sami vinni řadou přehmatů,
jejichž plody nyní sklízejí. Nedorozumění, která klíčila
a rostla dlouhou dobu, nemohou být vyjasněna během několika
hodin.
Slyšel jsem
řadu stížností dospělých, že jejich intelektuální výchova
byla v mládí zanedbávána a oni to už nyní nemohou
dohnat, neboť nemají ani čas, ani odvahu. Lidská přirozenost
má sklon „jít cestou nejmenšího odporu“. A dospívající
má, z důvodů, které jsme již dříve zmínili, ještě
větší strach z těžkostí. K tomu, aby člověk „čučel“
na obrazovku, četl napínavé knížky nebo znal poslední
fotbalové výsledky, není zapotřebí příliš velké
intelektuální námahy. Dokonce ani průměrný zájem o
technické záležitosti nelze, v pravém slova smyslu,
označit za intelektuální. Opravdové pochopení techniky vyžaduje
značně větších intelektuálních schopností, než je
povrchní zájem, jaký mladí lidé v těchto věcech
projevují.
A tak místo
podporování této tendence vedoucí k mělkým a neužitečným
znalostem je lepší pokusit se v dospívajícím vzbudit
intelektuální zájem, který v něm dřímá. Není to
lehký úkol, neboť v mladém člověku převládá zcela
opačný sklon. Chlapec, který neprojevuje obvyklý zájem o
sportovní události nebo neví všechno o známých hercích,
je v kolektivu považován za opožděného podivína.
Celkové duševní
rozpoložení, spojené s nejistotou a sklonem jít cestou
nejmenšího odporu, vede u dospívajícího k domnění,
že mnoho výzev, zejména intelektuálních, je nad jeho síly.
Vedení a
ovlivňování dospívajících není lehkým úkolem. Můžeme
jej však splnit, pokud si budeme vědomi vlastností osobnosti,
kterou máme formovat. Existují jisté rysy chování (některé
jsou obecně považovány za chyby), jež odhalují hlubší složení
osobnosti, než by se mohlo na první pohled zdát. Rodič by se
měl obezřetně vyhýbat roli soudce. Jeho hlavním úkolem není
odsuzovat, ale pochopit.
Odsouzení může být účinným prostředkem ovlivňování,
ovšem pouze tehdy, pokud se jej užívá s rozvahou. Lze tedy
používat tresty, ty ale zároveň předpokládají pochopení.
Abych to ukázal
na příkladu, zmíním zde příhodu ze života sv. Anselma.
Navštívil ho jistý opat a stěžoval si na celou řadu potíží,
které má s dětmi vychovávanými při klášteru.
„Prosím tě, řekni mi, co s nimi mám dělat? Jsou
svéhlaví a nepolepšitelní. Řežu je dnem a nocí, ale jsou
ještě horší a horší, než byli.“ Sv. Anselm se
zamyslel a odpověděl: „Říkáš, že je pořád biješ?
A až vyrostou, jací se z nich stanou lidé? Tupá hovada.“
„Proč tedy máme utrácet peníze na jejich vydržování,
když z lidí vychováváme hovada? Omezujeme jejich
volnost, abychom jim pomohli, a k ničemu to nevede,“
odpověděl opat. Tehdy sv. Anselm pravil: „Neberte jim
svobodu! Řekni mi, otče opate, kdybys zasadil mladý stromek
ve své zahradě a ze všech stran jej svázal tak, aby nemohl
žádným směrem vyhnat větve, jaký strom po letech budeš mít,
až jej odvážeš? Zcela jistě to bude neužitečná věc, se
sukovitými haluzemi ohnutými dovnitř. A čí to bude vina,
ne-li jenom tvoje, neboť si jej tak pevně spoutal. A právě
to děláš se svými dětmi. Byly zasazeny do zahrady Církve,
aby rostly a přinášely Bohu plody. Tys je ale zastrašováním
a bitím svázal tak, že již nemají téměř žádnou
svobodu.“
Sv. Anselm dále
zdůrazňuje, že sochař dělá své ušlechtilé dílo spíše
jemnými dotyky než tvrdými údery, a poznamenává, že dítě
musí být krmeno mlékem, nikoli masem a chlebem. Silná duše
je schopna přijmout trest a díky ponížení a strastem dosáhnout
pokroku, ale, jak říká, nemluvně potřebuje mléko kojenců,
tedy „něžnou pomoc druhých, přívětivost, soucit, přátelské
napomenutí, láskyplnou podporu a další věci této
povahy,“ uvádí sv. Anselm.
Sv. Jan Bosco
napsal mnoho, co při této příležitosti stojí za ocitování.
Snad postačí několik následujících řádků:
„Byli
jsme našim chlapcům přáteli. [...] Od svých chlapců získáš
vše, pokud poznají, že usiluješ o jejich vlastní dobro.
[...] Buduj se svými chlapci přátelský vztah, zejména během
chvil odpočinku. Bez tohoto přátelského vztahu nemůže být
náklonnosti, a bez náklonnosti není důvěry. Ten, který
chce být milován, musí nejprve sám projevit svou lásku. Náš
Pán jako maličký přišel mezi maličké a nesl naše
slabosti. [...] Pamatuj, že výchova je nelehkým uměním, a
že jediným učitelem je ve skutečnosti sám Pán Bůh.“
Nakonec vás
vybízím k modlitbě za vaše vlastní, a obecně všechny děti, zejména dospívající,
které čelí těžkým pokušením a potřebují mnoha milostí,
aby odolaly svodům tohoto světa.
Bože,
Otče nebeský, děkujeme Ti ze srdce za děti, které nám svěřila
Tvá moudrost a dobrota. Jsou Tvé, žehnej jim a ochraňuj je
jako své vlastnictví. Dej, ať prospívají jak věkem, tak i
milostí a moudrostí před Tebou a před lidmi. Ochraňuj je v
nebezpečenstvích a pokušeních života. Dej, ať prospívají
v pravé víře, v poznávání Tebe a upřímné zbožnosti.
Osvěť je, až si budou volit povolání.
Nám
pak, Pane, pomáhej svou milostí, abychom své vychovatelské
povinnosti vždy věrně plnili. Osvěcuj a veď nás, abychom
své děti učili dobře poznávat a vroucně milovat Tebe,
nebeského Otce, a Tvého Syna Ježíše Krista, a zachovávat
svědomitě Tvá přikázání. Dej, ať před nimi kráčíme
tak, aby byly naším příkladem povzbuzovány ke všemu dobrému.
Uděl nám milost moudrosti a síly, abychom neúnavně bděli a
modlili se, své děti napomínali a varovali, napravovali s láskou
a vážností, a také, když je třeba, trestali. Tvá božská
milost budiž s námi a pomáhej nám, abychom dokonali dílo,
které jsi nám uložil, a jednou Ti mohli říci: Hle, tyto jsi
nám dal, a ani jedno se naší vinou neztratilo.
Maria,
Matko božské milosti, ujmi se našich dětí. Ve všech
nebezpečenstvích života obrať k nim své milosrdné oči, a
Ježíše, který je požehnaný plod života Tvého, jim po
tomto putování ukaž.
Svatí
andělé, vás Pán určil našim dětem za anděly strážné,
bděte nad nimi, kde naše oči je nemohou uhlídat, mluvte k
nim, když náš varující hlas je nemůže dostihnout, chraňte
je ve všech nebezpečenstvích duše a těla; veďte je
temnotami pozemského života k blažené smrti a k věčnému
společenství s vámi v nebeském království. Skrze téhož
Krista, Pána našeho. Amen.
Přepis
přednášky pro učitele z října 1984 pro Sdružení Nejsvětějšího
Srdce v Kansasu, převzato z Edocere (www.edocere.org).
Přeložil
Edmund Kříž.
P.
Hervé de
la Tour
byl roku 1981 vysvěcen na kněze, v letech
1983 a
1989 působil jako rektor a později ředitel na St.
Mary’s College & Academy v americkém Kansasu.
Poté až do roku 1996 přednášel v semináři Holy Cross
(Goulburn v Austrálii) a podílel se na vydávání časopisu Catholic Family. Později vystudoval ve Francii filosofii pedagogiky
a od svého návratu do USA v roce 2001 působí jako
poradce v otázkách vzdělávání na řadě škol a přednáší
pro učitele.
© Te Deum 2009 |
|
|