Bratři Teodor a Alfons
Ratisbonnovi
Anežka Kindlerová
Dějiny Francie
a celé Evropy devatenáctého století jsou velmi pohnuté. Je to
otevřený boj proti katolické církvi, který započala r. 1789
revoluce ve Francii. Ta zničila ve Francii starý řád, svrhla
monarchii a poté, co narazila u katolické církve na nečekaný
odpor, rozhodla se Církev zničit. Mnoho francouzských duchovních
před revolucí již v Boha nevěřilo. Představoval pro ně jen
jakousi hypotézu. Raději dávali přednost tehdejšímu módnímu
okultismu a pověrám. Stále však bylo mnoho kněží, kteří zůstali
věrni katolické víře a za dob revoluce víru bránili. Především
to byli žáci jezuitů, jejichž řád r. 1773 papež na nátlak
nepřátel Církve zrušil. Jezuité představovali poslední překážku
na cestě k revoluci, která za šestnáct let po jejich zrušení ve
Francii vypukla. Katolická církev však v devatenáctém století
ještě nehodlala kapitulovat a s bezbožnými ideologiemi a jejich
zastánci se pustila do boje. Papežové, biskupové a kněží ještě
byli věrni Kristovu zjevenému náboženství. Katolickou církev
bránili a nehodlali si s revolucionáři podat ruce pod heslem
volnost, rovnost, bratrství. Bratrství, které nemělo s iluzorní
humanitou nic společného a spojovalo „bratry“ pouze v jediném
cíli – zničit katolickou církev a vymazat z lidských myslí ideu
Boha. O tom, že je situace ve Francii a v Evropě velmi vážná,
svědčí mnohá zjevení Panny Marie, která se v té době udála
především ve Francii.
Na začátku
devatenáctého století se ve Štrasburku do rodiny významného a
bohatého židovského bankéře Augusta Ratisbonna narodilo několik
dětí. Dva synové, Teodor a o dvanáct let mladší Alfons, se
později stali významnými židovskými konvertity, přestože se o
nich v současnosti mnoho nehovoří. Každý však dospěl ke
křesťanství odlišnou cestou. Jejich rodina patřila k váženým
aškenázským Židům. V Alsasku, kde se narodili, se aškenázští
Židé usazovali již od středověku. Pradědeček Teodora a Alfonse
byl známý finančník Naftali Herz Cerfbeer. Na francouzském
královském dvoře nashromáždil velké jmění a za své finanční
služby obdržel od francouzských králů značná privilegia. Přes
nelibost místních autorit mu bylo dovoleno usadit se ve
Štrasburku. V Alsasku měli Židé zakázáno usazovat se ve městech,
proto žili roztroušeni na venkově a v lesních samotách a živili
se podomním obchodem nebo lichvou. Naftali Herz Cerfbeer byl
přítelem Mosese Mendelssohna z Berlína, zakladatele a
propagátora tzv. haskaly, židovského osvícenství a reformního
judaismu. Haskala si dala za úkol přetvořit židovský kulturní a
náboženský život v duchu osvícenských idejí. Velkým zastáncem a
propagátorem haskaly byl v Alsasku především Naftali Herz
Cerfbeer. Ten byl však za francouzské revoluce kvůli podezření z
podpory monarchie uvězněn a krátce po propuštění r. 1793 zemřel.
Jeho vnučka Adeleide Cerfbeerová se na počátku devatenáctého
století provdala za bankéře Augusta Ratisbonna. K židovství se
hlásili pouze původem. Nábožensky byli zcela indiferentní a
patřili mezi emancipované židovské rodiny propagující
osvícenství.
Když se Teodor
jako druhorozený r. 1802 narodil, vlastnil jeho otec August
Ratisbonne ve Štrasburku výnosnou banku, pohyboval se ve
finančním světě a přátelil se s význačnými francouzskými a
německými židovskými bankéřskými rodinami té doby, jako byli
Fouldovi, Rotschildovi, Sternovi, Beyfusovi, rodina Furtado,
Worms de Romilly a jiní, kteří byli navzájem příbuzensky spjati.
Nepokojné je
srdce naše, dokud nespočine v Bohu
Teodor byl
nadprůměrně inteligentní, citlivý, vnímavý a již jako malý
chlapec si kladl otázky po smyslu bytí. Ve třinácti letech byl
poslán do Frankfurtu do židovské sekulární internátní školy, do
jedné z těch reformních a osvícených škol, které propagátoři
haskaly zakládali. V té době byla výjimečná, protože se v ní
vzdělávali chlapci i dívky z předních židovských rodin společně.
Navštěvovaly ji i děti Salomona Rotschilda z Vídně a to byl
hlavní důvod, proč Ratisbonnovi své děti do školy poslali. Zde
prožil Teodor dva nešťastné roky. Ve škole neexistovala
disciplína, žádná výuka náboženství a mladému chlapci, který
lačnil především po duchovním vzdělávání, přinášel tento chaos
utrpení. Po dvou letech byl poslán do Paříže k významné
bankéřské rodině Fouldů, kde strávil dva roky 1818–1820.
V jejich bankovním domě se měl naučit základům finančnictví.
Jeho vrstevník Benoit Fould se později stal francouzským
ministrem financí a předsedou vlády. Podobně jako ostatní
židovské bankéřské rodiny byli Fouldovi nábožensky zcela
indiferentní. Za pobytu v Paříži zemřela Teodorovi matka, která
pro něj představovala jakési osobní náboženství. Její smrt pro
něho znamenala velkou ránu a v Paříži byl nešťastný. Do
společnosti s Fouldovýma odmítal chodit, začal se intenzivně
zajímat o židovské náboženství a několikrát týdně se vzdělával
s mladým liberálním rabínem. Židovské náboženství ho však
vnitřně neuspokojovalo. Nenalézal v něm odpověď na své otázky po
smyslu života, a tak upadal do stále větších depresí. S jeho
stavy si materialisticky zaměření bankéři nevěděli rady. Po dvou
letech ho poslali zpět do Štrasburku, aby se v rodinném kruhu
vzpamatoval. Ve Štrasburku pracoval v bance svého otce a strýce,
ale spokojený nebyl. Finance ho nezajímaly a z faktu, že se
v bance dosahuje zisku z úroků, se mu dělalo nevolno. Rozhodl se
tedy pro právnickou dráhu a zapsal se na univerzitu. V té době
se pro něj otázka pravdy a smyslu života stala jakousi obsesí.
Zoufale nevěděl, jakým směrem se má jeho život ubírat. Často se
sám sebe dotazoval: „Je mi dvacet let a nevím, proč existuji.
Jaký je důvod mého života a jaký je můj úkol zde na zemi? Jaký
bude konec cesty? Jakým směrem se mám vydat?“ Začal se domnívat,
že za těmito otázkami stojí jakési tajemno. Že kdesi na světě
musí existovat skupinka vyvolených, kteří obdrželi dar nalézt
pravdu. Tyto otázky ho dovedly ke spolkům, které se domnívají,
že jejich existence je stejně dlouhá jako existence samotného
Boha. Teodor vstoupil ke svobodným zednářům a stal se
postulantem v lóži. Pilně navštěvoval zednářská shromáždění a
jejich okultní obřady a spolu s tím začal intenzivně studovat
osvícenskou filosofii Rousseaua, Voltaira, Bolingbroka a
dalších. Jejich filosofie měla za následek pouze to, že mu
vymetla z duše víru v Boha a že se mu z ní vytratily poslední
zbytky jakéhosi sepětí s tradičním židovským náboženstvím.
Filosofie osmnáctého století a temná okultní shromáždění a
obřady lóže mu však způsobily v duši ještě větší zmatek. Světlo
se pro něj stalo tmou a tma světlem. Utekl proto do samoty na
venkov, žil jako poustevník, snažil se ukáznit duši a tělo a dny
a noci trávil v přírodě doufaje, že objeví to, co hledá. Přátelé
a rodina se ho snažili ze samoty vytrhnout, báli se o jeho
psychické zdraví. Teodor však trpěl hlavně tím, že nevěděl kudy
kam. Imitací skeptického a racionalistického divocha spjatého s
přírodou však dospěl pouze k tomu, že se začal vnitřně užírat.
Jedné noci, kterou strávil v zahradě pozorováním hvězd, dospěl
k závěru, že něco tak neuvěřitelného a harmonického muselo být
stvořeno inteligentní mocí. Propadl zoufalství a křičel směrem k
nebi: „Tajemná bytosti, Stvořiteli, Pane, Adonai, jestli
existuješ, smiluj se a ukaž mi cestu k pravdě a já ti v této
chvíli slibuji, že jí zasvětím svůj život.“ Celonočním
pozorováním hvězd a ze zoufalství byl tak promrzlý a vyčerpaný,
že si v zahradě sedl na hromadu čerstvého hnoje, aby se zahřál.
A podle jeho slov ta hromada přesně vystihovala stav, ve kterém
se nacházelo jeho nitro.
Po této
zkušenosti se rozhodl odejít ze Štrasburku a pokračovat ve
studiích práv v Paříži. Doufal, že na pařížské univerzitě najde
u věhlasných profesorů alespoň částečně odpověď na své otázky.
V Paříži obnovil kontakt s přítelkyní z dětství Betty
Rotschildovou, dcerou Salomona Rotschilda z Vídně, provdanou za
svého strýce, bohatého a již tehdy vlivného bankéře barona
Jamese Rotschilda. Stal se častým návštěvníkem jejich večírků na
zámku v Boulogni u Paříže, kde se setkávala spřízněná pařížská
smetánka, vlivní politici a významní umělci té doby, jako byl
skladatel Rossini a další. Teodor se snažil jejich způsob života
napodobit, ale nebyl toho schopen. Přestože se pohyboval mezi
zábavnými, vlivnými a bohatými lidmi, vzmáhal se mu v duši velký
smutek a vnitřní utrpení. Toto utrpení ho nakonec donutilo
opustit Paříž a vrátit se zpět do Štrasburku. Rodina začala mít
starost z jeho nestálosti a psychických stavů. Teodor byl velmi
nadaný, převyšoval inteligencí své vrstevníky, ale neustálá
touha po nalezení pravdy ho nutila dělat náhlá a nečekaná
rozhodnutí. Zatímco jeho sourozenci a vrstevníci z ostatních
bohatých židovských rodin začali pracovat v bankách,
připravovali se na budoucí politické kariéry a budovali
mezinárodní kontakty, Teodor hledal pravdu a smysl života.
Tušil, že
existuje Bůh a na světě musí existovat Bohem zjevená pravda,
která vysvětluje smysl lidské existence. Myšlenka, že ji nemůže
najít, ho dováděla na pokraj zoufalství. Podle lidských měřítek
si představoval, že tato pravda je pro obyčejného smrtelníka tak
ohromující a nedosažitelná, že musí být přístupná jen vyvoleným.
Neodvážil se ji vidět v křesťanství. Ve stavu, v jakém byl, a ve
společnosti, ve které se pohyboval, by neměl nikdy odvahu
pohlédnout přímo tváří v tvář křesťanství a vidět v něm pravdu.
Jeho duše zanesená bezbožnou osvícenskou filosofií luhů a hájů a
zednářským okultismem byla nevraživá jak vůči judaismu, tak i
vůči všem ostatním náboženstvím, o kterých věděl, že existují.
Po návratu do
Štrasburku pokračoval ve studiu na právnické fakultě a pracoval
jako koncipient v advokátní kanceláři. Byl tak vyčerpaný,
unavený a zdeptaný mnohaletým hledáním, že se rozhodl rezignovat
a pomalu se smiřoval s myšlenkou, že zbytek života prožije
v ignorantství. A právě v této pro něj beznadějné době zasáhla
nečekaně Boží prozřetelnost.
Otec Louis
Colmar, slečna Louisa Humannová a Louis Bautain
Po smrti
biskupa Colmara se vyčerpaná slečna Humannová na jaře r. 1819
vrátila zpět do Štrasburku. Tehdy napsala do svého deníku:
„Pokud má můj život zde na zemi ještě dále pokračovat, pak to
musí být z nějakého důvodu, buď kvůli mně, nebo kvůli někomu
jinému.“ Tehdy netušila, že jí Bůh brzy přivede do cesty Louise
Bautaina a skrze něho Teodora Ratisbonna a další konvertity. Na
mladého čtyřiadvacetiletého bezbožného filosofa Bautaina tak
silně zapůsobila její zbožnost a inteligence, která stavěla na
základních principech katolické víry, že se jeho původní
zvědavost obrátila v rozhodnutí ke konverzi. Jeho duševní stav
naplněný radostí se však projevil i na obsahu univerzitních
filosofických přednášek, a to k velké nelibosti bezbožné a
liberální vlády. R. 1822 byl proto ze své funkce sesazen a bylo
mu zakázáno na univerzitě přednášet. Rozhodl se tedy vést
soukromé kursy pro dobrovolné zájemce. A právě před začátkem
jeho prvního kursu na konci r. 1823 oslovil Teodora Ratisbonna
v posluchárně na univerzitě neznámý student a na tyto přednášky
ho pozval. Teodor, věčně lačný po studiu a vzdělání, na
filosofické kursy začal docházet a ty se pro něj staly cestou
k Bohu a do katolické církve.
Teodorova
cesta ke křesťanství
Kursy se konaly
v domě slečny Humannové, kam se Louis Bautain uchýlil po svém
suspendování z univerzity. Již první přednáška vycházející
z křesťanství nejenže osvítila Teodorův rozum, ale naplnila jeho
duši radostí a pokojem. Pochopil, že existuje Bůh. Našel zde
pravdu, kterou tak intenzivně a neúnavně hledal, smysl lidské
existence a nadpřirozený cíl lidského života.
Konverze
vychází z rozumu na rozkaz vůle za pomoci milosti Boží. Milost
Boží zasahuje do rozumu hledajícího člověka. Aby člověk
doputoval k víře, je třeba ze strany rozumu připustit, že
existuje Bůh. Větší problém způsobuje hledajícím poznání, že Bůh
se zjevil v Ježíši Kristu, že apoštolové byli hlasateli Božího
zjevení a katolická církev toto zjevení uchovává a hlásá. Je to
záležitost víry, sám o sobě k tomu rozum nedospěje.
Jakožto Žid, i
když z nevěřící a nábožensky indiferentní rodiny, měl v sobě
Teodor zakořeněnou instinktivní náklonnost k náboženství svých
předků, přestože toto náboženství nepraktikoval. Propojení
Starého a Nového zákona se mu zdálo nemožné. Chápal Boha
Abraháma jako odlišného Boha, který nemá nic společného s Bohem
křesťanů. Teprve víra ve zjevenou Nejsvětější Trojici, Otce,
Syna a Ducha, tří božských osob jedné podstaty, mu otevřela oči
a pochopil, že Bůh Abraháma je tentýž, jako je křesťanský Bůh.
Začal věřit, že Kristus je Syn Boží, očekávaný Mesiáš, který byl
přislíben Abrahámovi, stal se člověkem, aby svým utrpením na
kříži vykoupil lidstvo, které upadlo do dědičného hříchu. Uviděl
ve starozákonní oběti Božího sluhy Abela, otce Abrahama a
neposkvrněné oběti nejvyššího velekněze Melchisedecha předobraz
novozákonní oběti Božího Syna Ježíše Krista na Kalvárii.
Na další
přednáškový kurs pozval Teodor svého židovského přítele
z dětství Isidora Goeschlera, později též konvertitu a
katolického kněze. Jules Level, neznámý student, který Teodora
r. 1823 na přednášky Bautaina pozval, byl též židovského původu
a později konvertitou a významným pařížským katolickým knězem.
V té době se
Teodorův otec August Ratisbonne jakožto předseda židovské
konzistoře rozhodl s dalšími členy založit ve Štrasburku a po
celém Alsasku několik škol v duchu haskaly, židovského
osvícenství. V důsledku francouzské revoluce se na konci
osmnáctého století otevřely brány židovských ghett ve Francii a
s Napoleonem obdrželi Židé v zemích pod francouzskou vládou
stejná občanská práva jako ostatní obyvatelstvo. Po staletí žili
v ghettech v izolaci svým vlastním životem a v minimálním
kontaktu s křesťanským světem. Neovládali jazyk země a kromě
obchodu a půjčování peněz neznali žádné řemeslo. Po
zrovnoprávnění se však chudá většina Židů nadále v ghettech
zdržovala a své děti do křesťanských škol kvůli dodržování
tradic neposílala. Zůstávala však věrna židovským tradicím a
osvícenské myšlenky bohatých a emancipovaných Židů odmítala.
Správním orgánem židovského obyvatelstva se staly konzistoře.
V Paříži to byla Centrální konzistoř, kterou od počátku
devatenáctého století vedli Rotschildové. Vedle nich tu byli
zastoupeni Ratisbonnovi, již zmínění Fouldovi, Cerfbeerovi,
Worms de Romilly, Rodriguezovi a další elitní židovští
osvícenci. Ve Štrasburku konzistoř pro oblast Alsaska vedl
August Ratisbonne. Zástupci konzistoře vydávali nařízení,
určovali rabíny, obsazovali všechny posty v synagoze, určovali
slavení svátků a jiná náboženská nařízení a přitom byli sami
odpadlí od Mojžíšova zákona a nevěřící. Místo užívané jidiš
propagovali národní jazyk země a především obrození hebrejštiny
a kladli důraz na studium dějin židovského národa. Proti nim se
stavěli na odpor ortodoxní a většinou chudí Židé, kteří reformní
judaismus odmítali a nadále se drželi tradičního rabínského
náboženství. Židovské konzistoře zakládaly sekulární školy
v duchu haskaly, které měly napomoci tzv. emancipaci židovského
obyvatelstva. V těchto školách se žáci učili různým řemeslům a
vedle toho přejímali reformní myšlenky osvícenství. Židovská
emancipace v duchu osvícenství a odklon od tradičního rabínského
náboženství připravily půdu pro pozdější přijetí myšlenek
sionismu.
Správou nově
založených škol pověřil August Ratisbonne svého syna Teodora.
Bylo to právě v době, kdy navštěvoval přednášky Louise Bautaina,
které v něm roznítily lásku k Bohu. Vedení těchto škol se ujal,
pomáhali mu přátelé Isidor Goeschler a Jules Level. Svou
neúnavnou prací posvěcenou milostí Boží si v židovské komunitě
získal velký respekt. Nikdo však netušil, že se v něm a v jeho
druzích začíná rodit náklonnost ke křesťanství.
Svou smrtí na
kříži vykoupil Kristus lidstvo. K zachování Božího zjevení a
spáse lidstva založil viditelnou náboženskou společnost,
katolickou církev, své mystické tělo hierarchicky uspořádané
v čele s papežem, následovníkem sv. Petra. Pokud má člověk dojít
spásy, musí se stát křtem součástí těla Kristova, katolické
církve, a mít spoluúčast na svátostech.
Teodor začal
tajně navštěvovat katolické mše svaté a zatoužil po přijetí do
katolické církve. Začal se vzdělávat v katolické nauce důkladným
studiem bible a katechismu, četbou životopisu sv. Terezie
z Avily a napravit pokřivený pohled na dějiny světa a na světový
řád mu pomohla díla francouzského biskupa a vychovatele
francouzských králů ze sedmnáctého století Jacquese Bossueta. R.
1827 se rozhodl požádat o křest.
Mezitím úspěšně
dokončil právnické vzdělání a zapsal se na fakultu medicíny,
stejně jako Louis Bautain a ostatní studenti z kursu filosofie.
Křest
Teodora Ratisbonna
R. 1827 Teodora
ve svém domě tajně pokřtila Louisa Humannová. Pro závažnost
situace obdržela od svého bratra, otce Johanna Jakoba Humanna,
apoštolského vikáře v Mohuči, povolení pokřtít Teodora
v naprostém utajení a beze svědků. Situace se začala vyhrocovat
a bylo nutné Teodora co nejrychleji pokřtít. Židé začali tušit
jeho náklonnost ke křesťanství a jeho každodenní ranní návštěvy
mše svaté nezůstaly bez povšimnutí. Projevil se jejich
zakořeněný antagonismus vůči křesťanství a začali Teodora
nebezpečně fyzicky i slovně napadat na ulicích Štrasburku, ve
školách a dokonce i v jeho vlastním domě. Když to situace o
několik měsíců později dovolila, odcestoval tajně do Mohuče, kde
byly otcem Johannem Humannem řádně doplněny křestní obřady a
Teodor zde přistoupil k prvnímu svatému přijímání. Křest přijali
i jeho židovští přátelé Isidor Goeschler a Jules Level. Situace
v židovské komunitě se stala neúnosnou, když se Isidor Goeschler
rozhodl vstoupit do semináře a tím veřejně demonstroval
příslušnost ke katolické církvi. Tehdy již nebylo pochyb, že se
i Teodor stal katolíkem. Židé se shromáždili v synagoze a
jednohlasně volali po jeho odvolání ze správy škol. Jediný, kdo
ho však mohl odvolat, byl předseda konsistoře August Ratisbonne.
Ten se však zdráhal. Obával se, že jeho syn po odvolání vstoupí
do semináře, stane se katolickým knězem a tato myšlenka byla pro
něj tak nepředstavitelná, že se snažil za každou cenu svého syna
ve vedení škol a v židovské komunitě udržet. Útoky se však stále
více stupňovaly, napadán byl již i August Ratisbonne a celá
rodina. Teodor se tedy rozhodl pro veřejné vyznání katolické
víry. To učinil na emotivním shromáždění konzistoře a
představených synagogy, kde přítomným připomněl nekonečné
utrpení židovského národa a v zájmu jejich vlastního přirozeného
i nadpřirozeného dobra jim doporučil emancipaci ve jménu Ježíše
Krista. Jeho vystoupení vyvolalo ohromnou nevoli, ale Teodor se
tímto aktem odpoutal od komunity, do které patřil, a od rodiny,
kterou velmi miloval. Sám na sobě pocítil Kristova slova:
„Nedomnívejte se, že jsem přinesl uvést pokoj na zem, nepřišel
jsem uvést pokoj, ale meč.“
Kněžství
otce Teodora
Večer po
shromáždění opustil Teodor rodný dům a připojil se k Louisi
Bautainovi a dalším přátelům v domě slečny Humannové. Spolu
s nimi začal se studiem, které ho mělo dovést ke kněžskému
svěcení. Velkou oporou se mu v těchto letech stala zbožná slečna
Humannová. R. 1828 přijal nižší svěcení, v prosinci 1829
jáhenské a r. 1830 byl vysvěcen na kněze. Téhož roku zemřel jeho
otec August Ratisbonne. Kněžství chápal Teodor nerozlučně spjaté
s oltářem, s eucharistií, s obětí Krista a jeho vzkříšením.
Snažil se žít co nejdokonaleji ve víře v Božího Syna.
R. 1832
uzavřeli nově vysvěcení kněží kolem otce Bautaina duchovní
jednotu, kterou nazvali Společenství kněží sv. Ludvíka. Téhož
roku biskup pověřil otce Bautaina vedením malého semináře ve
Štrasburku a Společenství kněží se ujalo výuky. Teodor vyučoval
nižší ročníky, ale výuka ho neuspokojovala. Toužil věnovat se
apoštolské činnosti v pastoraci a formování duší. Tehdy začal
duchovně vést skupinku zbožných žen, které se o několik let
později staly jádrem Kongregace Panny Marie Siónské. Brzy však
se Společenstvím sv. Ludvíka, respektive s otcem Bautainem,
nastaly v Církvi problémy. Otec Bautain a většina kněží ze
Společenství byli konvertité. Po své konverzi a křtu neprošli
klasickým kněžským seminářem. Chyběla jim několikaletá formace
pod vedením zkušených kněží, která by usměrnila jejich nadměrné
ambice různého druhu a dala jim solidní katolické vzdělání. Pro
svou výjimečnost dostali od biskupa dispens a jejich studium
bylo jakýmsi pokračováním filosofických kursů pod vedením otce
Bautaina, který rovněž žádnou formaci neobdržel. R. 1834 jim
všem bylo na žádost biskupa zakázáno v diecézi vyučovat, kázat a
zpovídat. Důvodem byly filosofické a teologické spisy otce
Bautaina, které začaly odporovat katolické nauce. Otec Bautain
byl intelektuál, jeho kněžskou ambicí byly konverze intelektuálů
ke křesťanství. Odmítal tradiční apologetiku, léta se přátelil
s otcem Lacordairem a otcem de Lamennaisem z Paříže a mnohé
z jejich myšlenek převzal. R. 1832 bylo v Paříži církevními
autoritami pozastaveno vydávání časopisu l´Avenir, které
založili zmínění otcové Lacordaire a de Lamennais. V době, kdy
bylo kněžím ve Štrasburku pozastaveno vykonávání kněžských
funkcí, tedy r. 1834, vydal papež Řehoř XVI. encykliku
Singulari nos, která odsuzovala učení otce de Lemannaise.
Ten, stejně jako otec Bautain, začal postupně ve svém učení
zabředávat do fideismu, který popírá rozumové důkazy existence
Boží. Připomeňme, že jedním z prvních, kteří víru a rozum
stavěli proti sobě, byl tři století předtím Martin Luther.
Protestantismus představuje permanentní revoluci proti církevní
autoritě a ničí přirozenou hierarchii. Učení fideismu mající své
kořeny v protestantismu se koncem devatenáctého století
v katolické církvi tak masivně rozšířilo, že papež Pius X.
považoval za nutné správné učení zařadit do antimodernistické
přísahy: „A
sice za prvé vyznávám, že Bůh, první Příčina a poslední Cíl
všech věcí, může být s jistotou poznán, ba i dokázán světlem
přirozeného rozumu ‚skrze to, co bylo stvořeno‘, to znamená
skrze viditelnou část Božího stvořitelského díla jako příčina z
účinků.“
Protože
jak napsal sv. Pavel v listě k Římanům: „Jeho věčnou moc a
Božství, které je neviditelné, lze totiž od stvoření světa
vidět, když lidé přemýšlejí o jeho díle, takže nemají výmluvu.“
Otec Teodor se
s teologickým učením otce Bautaina nikdy neztotožňoval. Navzdory
tomu se rozhodl Společenství kněží sv. Ludvíka následovat a
opustil malý seminář, přestože si s otcem Bautainem nikdy
nerozuměl. Chápal svou kněžskou cestu spjatou s pastorací,
zatímco otec Bautain výhradně s intelektuálními ambicemi. Teodor
se těchto intelektuálních ambic obával. Nechtěl se dostat na
cestu, na kterou se vydali pařížští kněží Lacordaire a de
Lamennais, kteří hledali spojení katolicismu s liberálními
progresivními myšlenkami osvícenství. Teodor si byl jist, že
hledat toto spojení je nemožné. Dobře si pamatoval, jak se sám
kdysi naplněn myšlenkami osvícenství válel na hromádce hnoje a
zoufale prosil Boha o slitování. Nechtěl se vrátit zpět do stavu
zmatku a chaosu. Našel vytouženou pravdu a chtěl jí zasvětit
život prací pro spásu duší. Nechtěl s pravdou polemizovat, ani
ji relativizovat nebo ji popírat. Později se ukázalo, kam
Lacordaira a de Lamennaise jejich směřování dovedlo. Lacordaire,
který chtěl přizpůsobit Církev soudobým politickým poměrům,
zbavit ji vazby na monarchii a přijmout demokratické, liberální
a republikánské hodnoty, podporoval r. 1848 ve Francii revoluci.
Tato revoluce o dvacet tři let později zplodila r. 1871 rudou
pařížskou revoluční komunu, která v hlavním městě Francie vládla
tři měsíce pod heslem „Ni Dieu, ni maître!“
(Ani Bůh, ani vrchnost), zavraždila mnoho kněží v čele
s pařížským arcibiskupem a měla na svědomí dvacet zavražděných
dominikánů z Arcueil, do jejichž řádu kdysi Lacordaire vstoupil
a jejichž řád znovu přivedl do Francie. De Lamennais zcela od
katolické církve odpadl. Ze zuřivého obránce papežství se stal
stejně zuřivý odpůrce. R. 1848 seděl v pařížském revolučním
Národním shromáždění jen několik míst od Lacordaira, kterého
však již v té době nenáviděl. Na katolickou církev zanevřel a
zemřel bez svátostí jako její nepřítel.
Než se situace
vyřešila, odstěhovali se kněží ze Společenství sv. Ludvíka zpět
do domu slečny Humannové. Čekali, jak se situace bude vyvíjet, a
Teodor zde v letech 1836–1840 sepsal životopis sv. Bernarda, za
který později obdržel papežský řád. V té době se také při jedné
z cest do Paříže seznámil s otcem Charlesem
Duffriche-Desgenettem, velkým mariánským ctitelem, a toto
setkání rozhodlo o jeho další životní cestě.
Otec Teodor
sekretářem Arcibratrstva Všech Svatých a Nejsvětějšího Srdce
Panny Marie
R. 1830 se
zjevila Panna Marie svaté Kateřině Labouré v mateřinci Dcer
křesťanské lásky, neboli vincentek, v pařížské ulici du Bac.
Panna Maria skrze sv. Kateřinu dala světu zázračnou medailku
obdařenou mnoha milostmi a také předpověděla pronásledování
Církve ve Francii a nabádala k modlitbě. Kateřina Labouré po
dvou letech přesvědčila svého skeptického zpovědníka otce Jeana
Marie Aladela, aby od pařížského arcibiskupa Quellena vymohl
k ražení medailek svolení. Mateřinec Dcer křesťanské lásky
v ulici du Bac patřil do farnosti, kde působil již zmíněný otec
Desgenettes. Ten se se zpovědníkem sv. Kateřiny otcem Aladelem
znal, byl velkým ctitelem Panny Marie a snažil se otce Aladela
přesvědčit, aby z kaple v ulici du Bac udělal poutní místo. Sám
otec Desgenettes měl pohnutou minulost. Za revoluce ve Francii
pomáhal katolíkům a později se stal knězem. R. 1812 riskoval
život, když se stal tajným kurýrem mezi věrným klérem a
uvězněným papežem Piem VII., jehož Napoleon nechal internovat ve
Fontainebleau. Po pádu Napoleona působil ve Fribourgu, v Ženevě
a ve francouzské farnosti v Moskvě. R. 1832 byl jmenován farářem
pařížského kostela Panny Marie Vítězné. Kostel se nacházel
v centru města mezi zábavními podniky a královským palácem a
skoro nikdo do něj nechodil. Čtyři roky se otec Desgenettes
snažil neúnavnou prací do kostela přitáhnout věřící
z liberálního okolí, ale bez úspěchu. V prosinci r. 1836 však
uslyšel vnitřní hlas, který mu nařizoval, aby kostel zasvětil
Nejsvětějšímu Srdci Panny Marie. Tento realista z Normandie se
tomu nejprve bránil, ale posléze založil Společenství Všech
svatých a Nejsvětějšího Srdce Panny Marie pro obrácení hříšníků.
O nadpřirozeném původu svědčilo, že týden po založení se na
první setkání Společenství dostavilo neuvěřitelných pět set lidí
a o několik dní později bylo schváleno pařížským arcibiskupem.
Za dva roky papež Společenství povýšil na Bratrstvo a posléze na
Arcibratrstvo. Když otec Desgenettes r. 1860 zemřel, mělo po
celém světě dvacet milionů členů a patnást tisíc přidružených
organizací. Právě v době vzniku Arcibratrstva se s ním seznámil
otec Teodor Ratisbonne. Byl velmi přitahován pastorační prací a
apoštolátem, proto požádal otce Bautaina o uvolnění. Ten na to
přistoupil až o několik let později r. 1840, když se situace
s Římem pro kněze Společenství sv. Ludvíka vyřešila.
R. 1840 se otec
Bautain odebral do Říma, kde se v učení o víře a rozumu zcela
podřídil papeži a učení Církve. Téhož roku se stal ve Štrasburku
pomocným biskupem a r. 1842 biskupem již zmíněný otec Andreas
Räss, žák biskupa Colmara a Liebermanna z Mohuče. Ten se
přesvědčil o Teodorově pravověrnosti a schopnostech a jedním
z jeho prvních činů ve Štrasburku bylo, že Teodorovi obnovil
všechny kněžské funkce a později ho jmenoval čestným kanovníkem
štrasburské katedrály.
Otec Teodor
začal tedy r. 1840 působit v Paříži jako sekretář Arcibratrstva
a pomocník otce Desgenetta. Přestože byl na jednu stranu hmotný
život v Paříži velmi pochmurný a Teodor trpěl hladem, zimou a
velkým přepracováním, jeho duši naplňovala a hřála velká radost
z práce, které se věnoval. Vedle náročné sekretářské práce se
staral o farníky, neúnavně kázal, zpovídal, dával exercicie a
v kostele Panny Marie Vítězné zažil mnoho zázračných obrácení.
Pokřtil řadu konvertitů, mezi nimi i několik Židů. Byl posilován
velkou úctou k Panně Marii a zvláště k jejímu Neposkvrněnému
Srdci. Stal se také pravidelným zpovědníkem a duchovním otcem
několika stovek sirotků ve velkém pařížském sirotčinci La
Providence. V této vyčerpávající práci ho v lednu r. 1842
zastihla zpráva o zázračném obrácení mladšího bratra Alfonse
Ratisbonna.
Zázračné
obrácení Alfonse Ratisbonna
Alfons, o
dvanáct let mladší než Teodor, katolickou církev nenáviděl. Bylo
mu deset let, když jeho starší bratr konvertoval, a jako dítě
zažil nepokoje, které tuto konverzi provázely. Na svého bratra
kněze zanevřel. Kde mohl, rouhal se a křesťanům se cynicky
posmíval. Věnoval se svědomitě práci na emancipaci židovského
obyvatelstva, kterou chápal ryze materialisticky v duchu
židovského osvícenství. Na svou náboženskou indiferentnost byl
velmi pyšný. V Boha nevěřil, Starý zákon nikdy nečetl a neznal
žádné židovské modlitby. Jeho zázračná konverze je dokladem
toho, jak si Bůh vybírá své služebníky. Úspěšný právník Alfons
by se pravděpodobně stal dědicem banky Ratisbonnových. Jeho
bezdětný strýc si ho oblíbil a několik dnů před zázračnou
konverzí dostal Alfons nabídku stát se partnerem ve strýcově
bance. Alfons byl zasnouben se svou mladičkou neteří, a jelikož
bylo nutné se sňatkem posečkat, rozhodl se na několik měsíců na
přelomu let 1841 a 1842 odcestovat na Maltu a Blízký východ.
Přes svou nechuť, avšak vnitřně puzen, se po cestě rozhodl
navštívit Řím, baštu svého velkého nepřítele, katolického
kněžstva. Zde se setkal se svým bývalým spolužákem, protestantem
baronem de Bussierem, jehož bratr Teodor de Bussiere konvertoval
ke katolické církvi. V den svého odjezdu z Říma 15. ledna 1842
navštívil Alfons ze slušnosti katolíka Teodora de Bussiera.
Jelikož se na návštěvě cynicky rouhal a posmíval se křesťanství,
mladý konvertita de Bussier se svou rodinou Alfonse přemluvili,
že pokud se tak rouhá, ať sám na sobě vyzkouší, zda je
křesťanský Bůh tak bezmocný. Na krk mu zavěsili zázračnou
medailku Panny Marie od Kateřiny Labouré a k tomu se každý den
musel pomodlit modlitbu Memorare, o piissima Virgo Maria
k Panně Marii. Alfons, přestože si myslel, že se rodina de
Bussierových zbláznila a označil je za netaktní excentriky, na
tyto podmínky přistoupil. Navíc odložil na žádost barona o další
dva týdny svůj odjezd z Říma. Baron de Bussier, celá jeho rodina
a jejich katoličtí přátelé po celém Římě se začali modlit za
Alfonsovo obrácení. Především se za něj modlil hrabě de
Laferronnays, kterého de Bussier navštívil a o Alfonsovi s ním
hovořil. Hrabě de Laferronnays, bývalý ministr zahraničí Francie
a vyslanec v Dánsku a v Rusku, r. 1833 pobýval také v Praze, se
ke konci života vrátil k příkladnému životu katolíka a velmi
litoval svého předchozího bezbožného života. Večer téhož dne,
kdy ho baron de Bussier navštívil, hrabě náhle zemřel. De
Bussier byl zdrcenou rodinou požádán, aby zařídil pohřební
obřady. Alfons mezitím chodil každý den v doprovodu barona po
římských památkách, rouhal se a posmíval se Církvi, ale mezi
rouháním si také opakoval mariánské Memorare, které se mu
přes jeho nelibost vrylo do paměti. Snažil se je od sebe
odehnat, ale Memorare se stále vracelo a Alfons si je
neustále opakoval. 20. ledna doprovázel de Bussiera do kostela
Sant'Andrea delle Fratte, kde měl baron zařídit pohřební obřady.
Zatímco si baron na chvíli odskočil do sakristie zařídit vše
potřebné, zůstal Alfons v kostele sám. A právě v této době se
cynickému Židovi zjevila v postranní kapli kostela Panna Maria
v podobě, jak je vyobrazena na zázračné medailce. Nic neříkala,
ale Alfonsovi se milostí Boží v jediném okamžiku otevřely oči a
pochopil nadpřirozené zjevení katolické církve a její
důležitosti pro věčnou spásu. Baron ho po návratu ze sakristie
našel bez sebe na podlaze kostela zcela změněného. První slova,
která Alfons pronesl, byla: „Jak se za mě musel modlit.“ Tím
myslel zemřelého hraběte de Laferronnays, který se před svou
smrtí mnoho modlil za obrácení mladého Žida. Baron de Bussier
odvezl Alfonse k jezuitům. Zde bylo vše prozkoumáno a došlo se
k závěru, že se jedná o evidentní zázrak. Alfons byl 31. ledna
1842 pokřtěn v jezuitském kostele Il Gesù kardinálem Patrizim,
vikářem papeže Řehoře XVI. a kardinálem Mezzofantim. Při křtu
dostal jméno Maria, celý obřad svíral v ruce růženec a při
proměňování tento ještě nedávno nevěřící a rouhající se Žid
plakal. Zpráva o tomto zázraku se rychle rozšířila po celém
světě a způsobila mnoho milostí a obrácení.
Dovedeme si
představit, jak zapůsobila na Teodora. Od své konverze se každý
den modlil za obrácení své rodiny, se kterou se prakticky
nestýkal. Zvláště se modlil za mladšího bratra Alfonse. Toto
obrácení pro něj představovalo jasné znamení a milost týkající
se konverze židovského národa. Viditelná intervence Panny Marie
byla potvrzením Božího příslibu, že se děti Izraele obrátí a
dojdou spásy.
Alfons ve svém
zázračném obrácení pochopil a hluboce litoval náboženskou
degradaci Bohem vyvoleného národa. Uvědomil si, že je to vroucí
a vytrvalá modlitba, která přitáhne milost Boží a zvítězí. Z
Říma napsal Teodorovi dopis, ve kterém jej žádal, aby
zprostředkoval židovským dětem křesťanskou výuku a za tímto
účelem zakoupil dům, kde by se děti mohly vzdělávat.
Celý text najdete v
Te Deum 1/2011.
© Te Deum 2011 |