Na nedávnou zprávu, že papež Benedikt XVI.
svolává na říjen do Assisi mezináboženské shromáždění, reagovali
někteří přední italští katoličtí intelektuálové dopisem, který
níže uvádíme.
Svatý otče,
jsme Vám velice vděčni za to, co jste jakožto
pastýř všeobecné Církve v minulých letech vykonal. Děkujeme Vám
za zdůrazňování významu lidského rozumu, za motu proprio
Summorum pontificum, za přínosné kontakty s anglikány, kteří
se vracejí k jednotě, a za mnoho dalších věcí.
Dovolujeme si Vám napsat poté, co jsme se, právě
v době masakru koptských křesťanů[1], dozvěděli o Vašem záměru svolat v říjnu do Assisi velké
mezináboženské shromáždění, a to dvacet pět let po „Assisi
1986“.
Všichni si tuto událost, k níž došlo před řadou let, pamatujeme.
Podobné podniky, nezávisle na úmyslech a prohlášeních těch,
kteří je pořádají, mají bezesporu svůj dopad a vnášejí do
katolického světa indiferentismus a náboženský relativismus.
Právě takovéto události vyvolávají mezi křesťany dojem, že
odvěké učení Církve, „jediné, svaté, všeobecné a apoštolské“, o
jedinečnosti Spasitele, bylo odsunuto kamsi do archivu.
Pamatujeme, jak představitelé všech náboženství v katolickém
chrámu, tj. kostele Panny Marie Andělské, stáli v řadě vedle
sebe s olivovými ratolestmi v rukou, jako kdyby se tím snad
chtělo vyjádřit, že mír nepřichází skrze Krista, ale skrze
všechny zakladatele různých vyznání bez rozdílu (Mohameda,
Buddhu, Konfucia, Kálí, Krista...).
Pamatujeme modlitbu muslimů v Assisi, městě světce, jehož jedním
z cílů bylo jejich obrácení. Vzpomínáme si na modlitbu animistů,
jejich vyvolávání duchů živlů, a další vyznavače nebo zástupce
ateistických směrů, např. džinismu.
Výsledkem těchto „společných modliteb“, ať už by byl jejich cíl
jakýkoli, je chtě nechtě přesvědčení mnoha lidí, že se modlíme
ke „stejnému Bohu“, byť pod různými jmény. Písmo však říká něco
zcela opačného: „Nebudeš mít jiné bohy mimo mne“ (první
přikázání), „Já jsem cesta, pravda a život; nikdo nepřichází
k Otci leč jen skrze mne“ [Jan 14, 6].
Pisatelé tohoto dopisu nikterak nezpochybňují dialog s jakýmkoli
člověkem, bez ohledu na jeho náboženství. Žijeme ve světě, a
každého dne hovoříme a diskutujeme i s těmi, kteří nejsou
křesťany, ty také milujeme, ať už jsou ateisty, pochybovači či
jiného náboženství. To nám ale nebrání, abychom věřili, že Bůh
přišel na svět, aby za nás zemřel a zvěstoval nám, že On je
jedinou cestou a pravdou, a ne pouze jednou z možných
cest a pravd. Kristus je pro nás křesťany Spasitelem, jediným
Spasitelem světa.
Se zděšením si vzpomínáme, jak byla před pětadvaceti lety na
oltáři v kostele sv. Kláry obětována podřezaná kuřata podle
kmenových rituálů, a na sošku Buddhy umístěnou na oltáři
v kostele sv. Petra, a to nad ostatky mučedníka sv. Viktorína,
který ve čtvrtém století svou smrtí vydal svědectví víře.
Nezapomeneme, jak katoličtí kněží podstupovali zasvěcovací
obřady jiných náboženství: strašný pohled, protože stejně jako
je „hloupé“, když se nechá pokřtít nevěřící člověk, tak je
nesmyslné, podstupuje-li kněz obřad, který nepovažuje ani za
platný, ani za přínosný. Pokud tak činí, pak skončí tím, že šíří
jedinou myšlenku, a to: že všechny obřady nejsou nic jiného než
prázdná lidská gesta. Že všechna pojetí božství si jsou rovna.
Že všechna mravní učení, která vycházejí z náboženství, jsou
zaměnitelná.
„Duch Assisi“, jenž se těší podpoře médií a relativistických
kruhů v Církvi, šíří zmatení. Je cizí evangeliu a Církvi Ježíše
Krista, která nikdy po dva tisíce let nic podobného nečinila.
Rádi bychom uvedli poněkud ironický postřeh jistého
francouzského novináře: „V přítomnosti tolika bohů jeden spíše
uvěří, že jsou si všichni rovni, než že je pouze jeden z nich
pravý. Uštěpačný Pařížan by mohl po způsobu onoho skeptického
sběratele, jemuž přítel shodil se stolu sošku nějakého bůžka,
poznamenat: ‚Ach, chudáček, možná, že to byl zrovna ten pravý.‘“
Naše rozpaky navíc utvrzují mnohá prohlášení papežů, kteří
takovýto „dialog“ vždy odsuzovali.
Podobná shromáždění všech náboženství se sice konala už v roce
1893 v Chicagu a v Paříži roku 1900, ale papež Lev XIII.
katolíkům zakázal se jich účastnit.
Stejně tak i papež Pius XI., který odsoudil nacistický a
komunistický ateismus, zároveň odmítal snahy sjednotit lidi ve
jménu matného a neurčitého náboženského citu, opomíjejíce
Krista. Ve své encyklice Mortalium animos z roku 1928,
v níž pojednává o ekumenických setkáních, uvádí: „Vycházejí z
předpokladu, že takzvaný nenáboženský člověk je zjev výjimečný,
a na tom, jak se zdá, zakládají naději, že národy s různými
náboženskými názory se bez obtíží shodnou ve vyznávání několika
málo nauk jako na společné základně náboženského života. Za tím
účelem pořádají kongresy, shromáždění, konference a zvou na ně
bez výběru osoby z nejširších kruhů k diskusi: pohany všech
odstínů, křesťany, a dokonce i nešťastné odpadlíky a zatvrzelé
popírače božství Ježíše Krista a jeho božského poslání. Katolíci
rozhodně nemohou schvalovat takové pokusy, které vycházejí z
bludné nauky, podle níž všechna náboženství jsou více méně
stejně chvályhodná a dobrá, poněvadž prý jen různými způsoby
vyjadřují všem společné cítění, které nás povznáší k Bohu a vede
k uznání jeho nejvyšší svrchovanosti. Přívrženci takové teorie
však nejsou jen obětí klamu a omylu, ale odmítají také pravé
náboženství, falšují jeho pojem a propadají bezděčně naturalismu
a ateismu.“
Zpětně můžeme říci, že papež Pius XI. měl pravdu, třeba jen
z pohledu pouhé účelnosti: jaký dojem „Assisi 1986“ ve
skutečnosti vyvolalo, navzdory prohlášením papeže Jana Pavla
II., jimiž chtěl podobnému výkladu zabránit?
Jaké poselství pořadatelé, média, a dokonce i modernističtí
duchovní usilující převrátit tradici Církve šířili?
Jaký obrázek si vytvořili křesťané na základě toho, co četli
v novinách nebo viděli v televizi, což je vždy velmi působivé,
je jasné: náboženský relativismus, který se v podstatě neliší od
ateismu.
Jelikož se všichni „modlili společně“, tak mnozí lidé došli
k závěru, že všechna náboženství si jsou „rovna“, a pokud je
tomu tak, není vlastně žádné z nich pravé.
Tehdy jste jako kardinál a prefekt Kongregace pro nauku víry
spolu s kardinálem Giacomem Biffim a několika dalšími vyjádřil
vážné rozpaky. Proto jste v následujících letech nikdy nepřijal
nabídku, kterou Vám každým rokem činila Komunita
Sant'Egidio.
Ve své knize Fede, verità e tolleranza. Il cristianesimo e le
religioni del mondo („Víra, pravda a tolerance. Křesťanství
a náboženství světa“, Cantagalli 2003), kde kritizujete
indiferentní ekumenismus, katolíky nabádáte, aby si uvědomili,
že „neexistují ,náboženství‘ všeobecně, že neexistuje nějaká
společná idea Boha a společná víra v Něho a že rozdíl se netýká
jen oblasti obrazů a proměnlivých pojmových forem, nýbrž těch
nejzazších lidských rozhodnutí“.
Naprosto se tedy shodujete se Lvem XIII. a Piem XI., co se týče
nebezpečí synkretismu a náboženského indiferentismu, k nimž
podobné podniky jako „Assisi 1986“ přispívají.
V minulých letech jste učil, často nepochopen dokonce i
samotnými katolíky, že dialog má své místo a je možný nikoli
mezi různými teologickými pohledy, nýbrž mezi různými kulturami,
ne mezi různými náboženstvími, ale mezi lidmi, a to na základě
toho, co je nám všem společné: lidského rozumu.
A to, aniž bychom znovu vytvářeli antický Panteon; aniž by byla
neporušenost víry obětována ve prospěch zalíbení v teologických
kompromisech; aniž by bylo zjevení, které není naším
vlastnictvím, lidmi a teology upravováno ve snaze smířit
nesmiřitelné; aniž by byl Kristus, ono „znamení odporu“, stavěn
na stejnou úroveň jako Buddha nebo Konfucius.
Proto si Vám touto cestou dovolujeme sdělit své obavy. Obáváme
se, že ačkoli byste řekl cokoli, televize, noviny a mnoho
katolíků si to vyloží ve světle minulého i současného
indiferentismu; obáváme se, že ať prohlásíte cokoli, celá
událost bude chápána jako pokračující přetváření osobnosti sv.
Františka, kterého současní ekumenisté vydávají za pacifistu a
synkretistu bez víry. Což se už děje…
Obáváme se, že navzdory tomu, co řeknete, abyste věci více
vyjasnil, prostí věřící, mezi něž se počítáme, neuvidí nic
jiného (a nic jiného také např. televize neukáže) než: Kristova
Náměstka, který se zástupci jiných náboženství nejen hovoří,
diskutuje a vede dialog, ale který se s nimi i modlí. Jako kdyby
na způsobu a cíli modlitby vlastně nezáleželo.
Mnozí si tak mylně pomyslí, že se Církev od nyní vzdává svého
přesvědčení a v duchu myšlení New Age přijímá tvrzení, že není
rozdílu, vzýváme-li ve svých modlitbách Krista, Alláha, Buddhu
nebo Manitua; že animistické a islámské mnohoženství,
hinduistické kastovnictví nebo animistické polyteistické
vyvolávání duchů se snesou ruku v ruce s křesťanským
jednoženstvím, zákonem lásky a odpuštění jediného pravého Boha.
Svatý otče, jsme přesvědčeni, že nové „Assisi 1986“ nespasí
žádného křesťana na Východě, ani v komunistické Číně, v Severní
Koreji, Pákistánu nebo Iráku… právě naopak, mnoho lidí přestane
chápat, proč v těchto zemích lidé po vzoru apoštolů stále
podstupují mučednickou smrt a odmítají jiná náboženství než víru
v Ježíše Krista.
K řešení pronásledování zde jsou politické a diplomatické cesty,
osobní rozhovory mezi státy; nechť se tak v co nejvyšší míře
děje, a to s Vaší láskou a Vaší touhou po míru pro všechny lidi.
Avšak bez toho, aby se dávala příležitost těm, kteří chtějí
zasévat zmatek a šířit náboženský relativismus, předsíň
veškerého relativismu, jakož i médiím bažícím po novém vydání
„Assisi 1986“.
V synovské úctě
Francesco Agnoli[2]