Komunismus (který je pouze
jedním, a pravděpodobně přechodným, projevem novověkého
útoku) hlásá, že je zaměřen k jistému dobru, tedy
vymýcení chudoby. Ale už vám neřekne, v čem ono dobro
spočívá; zamlčí, že v jeho plánech je také zničit další
věci, které lidstvo obecně chápe jako dobré: rodinu,
vlastnictví (jež je zárukou osobní svobody a důstojnosti
jednotlivce), humor, milosrdenství a vše, co považujeme
v životě za správné.
Říkejte si tomu, jak
chcete, nazývejte to, jak to činím já zde, „novověkým
útokem“, nebo, jak si myslím, že tomu budou brzy lidé
říkat, „Antikristem“, nebo používejte dočasně vypůjčený
pojem „bolševismus“ (což je jen ruské slovo pro
politickou „všežravost“). Ať tak či onak, víme, že to
není vzpoura utiskovaných; není to povstání proletářů
proti nespravedlnosti a útisku kapitalistů; je to cosi
zvnějšku, jakýsi zlý duch, který zneužívá utrpení lidí a
jejich hněv zaměřený proti nespravedlivým podmínkám.
Dnes stojí tyto věci u
našich bran. V posledku se samozřejmě jedná o plod
původního rozdělení křesťanstva během reformace. Začalo
to popíráním ústřední autority, a skončilo tvrzením, že
si člověk údajně vystačí sám, přičemž se všude staví
velké modly, jež mají být uctívány jako bohové.
To se neprojevuje jen na
komunistické straně, můžeme to také nalézt u organizací,
které jsou proti komunismu; mezi rasami a národy, kde
místo Boha vládne pouhá síla. Tito rovněž stavějí modly,
jimž jsou přinášeny ohavné lidské oběti. I oni popírají
spravedlnost a správný řád věcí.
Jsme tu předně svědky
obnovy otroctví, tohoto nutného plodu popření svobodné
vůle, které jde i za hranice toho, co tvrdil Kalvín,
tedy k popření zodpovědnosti vůči Bohu a schopnosti
člověka jednat. Dvě podoby otroctví, které se postupně
objevují a stávají se postupem času v souvislosti
s novověkým útokem na víru vyvinutějšími, jsou otroctvím
státu a otroctvím soukromým společnostem a jedincům.
Slova se dnes používají
velmi volně; všude vidíme takového ochromení možnosti
jasného vyjadřování, že téměř jakákoli věta může být
mylně pochopena či zlovolně vyložena. Když říkám
„otroctví v kapitalismu“, tak se při slově
„kapitalismus“ vybaví různým lidem různé věci. Pro jednu
skupinu autorů (přiznávám, jedná se o mě) to znamená
„vykořisťování mas dosud svodných lidí několika málo
vlastníky výrobních, dopravních a obchodních
prostředků“. Když jsou lidské masy zbaveny vlastnictví –
nic nevlastní –, stávají se zcela závislé na těch, kteří
něco vlastní; a pokud je v možnostech těchto vlastníků
snížit výrobní náklady týkající se lidí, které
vykořisťují, pak tím zástupy pracujících nejen ztrácejí
možnost řídit své životy, ale jsou vystaveny možné nouzi
a nejistotě.
Ale někdo jiný pod pojmem
„kapitalismus“ může chápat prostě právo na soukromý
majetek; dalšímu se vybaví průmyslový kapitalismus
s těžkými stroji stojící v protikladu k zemědělské
výrobě. Opakuji, aby měla diskuse smysl, musíme si
nejprve vyjasnit pojmy.
Když současný papež hovoří
ve své encyklice o „téměř otrockém jhu“, má na mysli
právě to, co bylo řečeno výše. Pokud je bezpočet rodin
ve státě bez vlastnictví, pak se z těch, kteří kdysi
byli občany, stávají v podstatě otroci. Čím více stát
zasahuje a usiluje vytvářet různé záruky životní úrovně,
čím více reguluje mzdy, zavádí povinné pojištění,
zdravotní péči, vzdělání a vůbec celkově přebírá vládu
nad životy lidí závislých na mzdě, a to ve prospěch
společností a zaměstnavatelů, tím více rostou podmínky
pro zmíněné polootroctví. A pokud bude státní
socialismus tohoto druhu utvářet společnost, řekněme, po
tři generace, stane se z něj zakořeněný zvyk a rámec
uvažování, z něhož bude velmi těžké se dostat.
V Evropě se tímto systémem
nechala svázat zejména Anglie (ale do jisté míry také
mnoho dalších zemí). Pod jistou úroveň příjmu je člověku
přiznáno základní životní minimum, případně podpora
v nezaměstnanosti, kterou mu státní úředníci vyplácejí
jako náhradu za ztrátu lidské důstojnosti. Veškeré jeho
rodinné poměry jsou přezkoumávány; jako nezaměstnaný je
dokonce na tyto státní úředníky více odkázán než jako
zaměstnaný na zaměstnavatele. Věci se neustále mění;
masy lidí si zatím neuvědomují, k čemu směřují, ale
přehlížení lidské důstojnosti, skryté, ba i otevřené,
popírání nauky o svobodné vůli, to vše vede k nutným
důsledkům, což ostatně vidíme v podobě stávajících
polootrockých zřízení. A ty se postupem času stanou
zcela otrockými.
Proti zlu mzdového otroctví
se zde dlouhodobě nabízí, a už se i urputně prosazuje,
jisté řešení. Jeho stručné jméno zní: komunismus, tedy
otrocká závislost na státu; daleko pokrokovější a
důkladnější než první případ, kdy jde o otrockou
závislost na kapitalistovi.
O moderním „mzdovém
otroctví“ lze hovořit pouze metaforicky; člověk
pracující za mzdu není svobodný, jako člověk žijící ze
svého vlastnictví; musí dělat, co mu řeknou jeho
„majitelé“, a když se tento stav netýká pouze menšiny,
či dokonce omezené většiny, nýbrž v podstatě celého
obyvatelstva, s výjimkou nesrovnatelně menší třídou
kapitalistů, pak se rozměr skutečné svobody v jeho
životě scvrkává, byť právně nemizí. Zaměstnanec ovšem
ještě i v těch nejprůmyslovějších společnostech neupadl
do postavení otroka. Stále je podle zákona občanem.
Teoreticky je pořád svobodným člověkem, který uzavírá
smlouvu s druhým člověkem o vykonání určité míry práce
za určitou sumu peněz. Člověk, který se zaváže zaplatit,
z toho může či nemusí těžit; člověk, který se zaváže
odvést práci, může či nemusí obdržet mzdu, která
odpovídá hodnotě toho, co vykoná. Ale oba jsou čistě
vzato svobodní.
Tato první forma
společenského zla, vycházející z moderního ducha, je
spíše směřováním, sklonem k otroctví než vlastním
otroctvím; v případě rozsáhlých podniků, velkých
továren, monopolů atd. tomu můžete říkat polootroctví,
pokud chcete.
Komunismus je ale naprostým
otroctvím. Je to moderní nepřítel, který pracuje
otevřeně, nepokrytě a s velkým nasazením. Komunismus
popírá Boha, popírá důstojnost, a tím i svobodu lidské
duše a otevřeně zotročuje lidi tomu, co nazývá „státem“,
ale co je ve skutečnosti sborem vyvolených úředníků.
Pokud komunismus zcela
zavládne, pak nebude nezaměstnanosti, stejně jako není
nezaměstnanosti ve vězení. Nebude nouze ani chudoby,
snad jen kdyby si vládci výslovně přáli, aby lidé trpěli
nedostatkem jídla či oblečení, případně je chtěli
jakýmkoli jiným způsobem utlačovat. A i kdyby stoupenci
komunismu zavedli svůj režim z upřímného přesvědčení,
vyvarovali se lidských slabostí a pracovali jen pro
dobro druhých, dosáhli by snad jistého hmotného pokroku,
avšak pouze za cenu zavedení otroctví.
Takové jsou první plody
novověkého útoku v sociální oblasti, které mají dopad na
společenské uspořádání. Vracíme se zpět do dob před
ustanovením Církve, do pohanství, kdy bylo otroctví
všudypřítomné a kdy na něm spočívalo celé společenské
zřízení. Ano, se ztrátou víry se vracíme zpět do
otroctví.
Převzato z knihy The
Great Heresies, New York 1938.
Přeložil Mikuláš Spurný.
Belloc používá pojem „wage-slavery“. Jedná se o
závislost zaměstnance na zaměstnavateli, na tom,
kdo vlastní výrobní prostředky. – Pozn. překl.