Zjevení nám říká,
že poslednímu soudu budou předcházet určitá zřetelná
znamení. Lze tedy dojít k závěru, že svět nezanikne
dříve, než tato znamení nastanou. Na druhou stranu,
nikdo nemůže na základě těchto znamení předpovědět
přesný den posledního soudu. K jistým rozumným domněnkám
se bude možné uchýlit, až dojde k naplnění všech
znamení, a dokonce ani tehdy nepřestane hrozit nebezpečí
sebeklamu. Srov. 2 Sol 2, 1n.: „Bratří, pokud se týká
příchodu Pána našeho Ježíše Krista a našeho spojení
s ním, prosíme vás, abyste se nedali hned pomásti na
mysli nebo děsiti ani (prorockým) duchem, ani slovem,
ani listem od nás prý poslaným, jako by onen den Páně
již nastával.“ Jelikož je přesný čas posledního soudu
znám pouze Bohu, je pro nás zbytečné nad ním rozumovat.
Hlavní znamení nebo události, které
teologové obvykle uvádějí jako ty, jež budou předcházet
poslednímu soudu, jsou následující:
1. všeobecné kázání křesťanského
náboženství po celém světě;
2. obrácení Židů;
3. návrat Henocha a Eliáše;
4. velký odpad a vláda Antikrista;
5. neobvyklé přírodní poruchy;
6. požár, který zachvátí celý svět.
Všeobecné kázání křesťanského
náboženství
První znamení předpověděl
sám náš božský Spasitel: „A bude hlásáno toto evangelium
o království po celém okrsku zemském na svědectví všem
národům, a tehdy přijde konec“ [Mt 24, 14]. Slova „a
tehdy“ nejsou pravděpodobně míněna ve smyslu
bezprostředního sledu událostí, ale jenom jako označení
počátku (terminus a quo) doby, která vyvrcholí
posledním soudem. Sv. Augustin píše: „Co slovní spojení
‚tehdy přijde konec‘ znamená jiného než to, že nepřijde
před oním časem? Za jak dlouho po tomto čase přijde,
nevíme. Jedinou věcí, kterou víme jistě, je, že nepřijde
dříve.“
Obrácení Židů
Sv. Pavel praví: „Nechci
totiž, bratří, abyste neznali toho tajemství […], že
totiž slepota připadla na Israele z části, dokud by
plnost pohanů nevešla. Pak bude spasen veškeren Israel,
jak je psáno: ‚Přijde se Sionu vykupitel a odvrátí
bezbožnost od Jakuba…‘
Neboť jako vy někdy jste nevěřili Bohu, nyní však
milosrdenství jste došli jejich nevěrou, tak i oni nyní
neuvěřili, aby milosrdenstvím vám prokázaným také sami
došli milosrdenství“ [Řím 11, 25n.].
Z tohoto textu lze s rozumnou jistotou
vyvodit:
a) že většina národů, nebo alespoň
většina lidí ze všech národů (plenitudo gentium),
přijme před koncem světa křesťanství;
b) že po všeobecném obrácení „pohanů“
přijmou evangelium rovněž i Židé.
Ačkoliv tyto závěry
v žádném případě nepředstavují články víry, k jejich
vyvrácení je zapotřebí rozhodně více než jen
antisemitského láteření, ve kterém si liboval Luther.
Apoštol jasně hovoří o „tajemství“ a připisuje konečné
obrácení Židů nikoliv jejich tělesným nebo duševním
vlohám, nýbrž zvláštnímu řízení Božího „milosrdenství“.
Luther obě tyto věci přehlíží, když píše: „Žid či
židovské srdce je tvrdé jako dřevo, kámen nebo železo,
ve skutečnosti tak tvrdé jako ďábel sám, a proto nemůže
být nikterak pohnuto. […] Jsou to rarášci odsouzení do
pekla. […] Ti, kteří z jedenácté kapitoly Listu sv.
Pavla Římanům usuzují, že se všichni Židé ke konci světa
obrátí, jsou hlupáci a jejich názor je neopodstatněný.“
Na druhou stranu, není
důvod se domnívat, že se obrátí všichni Židé nebo že
židovský národ přijme pravou víru jako celek. Židé,
podobně jako „pohané“, pravděpodobně vstoupí do Církve
ve velkém počtu. Sv. Jeroným říká: „Když zástupy národů
vejdou, pak onen fíkovník také obrodí, a všechen Izrael
bude spasen.“
Na konec světa je občas vztahováno
podobenství o ovčinci [Jan 10, 16], ačkoliv, jak se
domníváme, nepatřičně. Slovy: „Mám ještě jiné ovce,
které nejsou z tohoto ovčince; i ty musím přivésti, a
hlas můj slyšeti budou, a bude jeden ovčinec a jeden
pastýř,“ náš Pán jednoduše míní, že jeho Církev zahrne
všechny národy.
Návrat Henocha a Eliáše
Mnoho církevních Otců zastává názor, že
se Eliáš a Henoch vrátí jako ohlašovatelé druhého
příchodu Páně a obrátí Židy.
a) Pokud jde o Eliáše, tak
se toto přesvědčení zakládá na Malachiášově proroctví:
„Aj, já vám pošlu proroka Eliáše, prve nežli přijde den
Hospodinův veliký a hrozný, i obrátí srdce otců k synům
a srdce synů k otcům jejich, abych snad nepřišel a
neudeřil zemi kletbou“ [Mal 4, 5n.].
„Proroka Eliáše“ nelze ztotožňovat s Janem Křtitelem,
jak se někteří domnívali, protože Septuaginta ho
výslovně nazývá „Tesban“. Navíc náš Pán sám jasně tyto
dva rozlišuje a připisuje Eliášovi naprosto stejnou
úlohu, kterou mu přisuzovali jeho současníci. „On pak
odpověděl: ‚Eliáš přijde sice a napraví všecko, ale
pravím vám: Eliáš přišel již…‘ Tu porozuměli učedníci,
že jim to pravil o Janu Křtiteli“ [Mt 17, 2n.]. Sv.
Augustin vykládá tento text následovně: „Tak jsou dva
příchody Soudcovy, tak jsou i dva předchůdci. […] Poslal
před sebou prvního předchůdce a nazval ho Eliášem,
protože Eliášovi přísluší stejná role při druhém
příchodu, jakou měl Jan při prvním.“
Z toho, co jsme řekli, je dále patrné, že
souslovím dies Domini [„den Hospodinův“] není
míněn první příchod Krista jako Mesiáše, ale jeho druhý
příchod jako Soudce všeho stvoření. Den jeho vtělení byl
dnem milosrdenství a požehnání; den posledního soudu
bude „dnem hněvu“.
b) V případě Henochova příchodu jsou
vývody méně přesvědčivé.
Někteří teologové nahrazují
Henocha Mojžíšem či Jeremiášem, ale tento postup většina
odmítá.
Bible říká, že „se Henoch líbil Bohu, i přenesen byl do
ráje, aby dal [kázal] národům pokání“ [Sir 44, 16;
Vulgáta – pozn. překl.]. Septuaginta tolik jednoznačná
není. Uvádí: „… i přenesen byl (‚do ráje‘ chybí), byl to
vzor kajícnosti pokolením,“ což může znamenat, že Henoch
byl ustanoven jako vzor kajícnosti svým současníkům. Sv.
Pavel praví: „Věrou byl Henoch vzat (ze země), aby
nezemřel“ [Žid 11, 5]. S ohledem na tento úryvek a na
„dva svědky“, kteří se podle Apokalypsy [11, 3n.] objeví
jako předchůdci našeho Pána, až se vrátí k poslednímu
soudu, vládlo v Církvi od nejranějších dob rozšířené
přesvědčení, že Eliáš a Henoch opět přijdou, aby před
koncem světa kázali pokání. Nicméně se nejedná o
dogmaticky jistou pravdu, jak tvrdil Bellarmin.
Velký odpad a Antikrist
„Velký odpad“, tedy skutečnost, že mezi
věřícími dojde k obrovskému odpadu od víry [apostazi],
je popisován zčásti jako příčina a zčásti jako důsledek
příchodu Antikrista. Obě události lze započítat mezi
znamení, která mají předcházet poslednímu soudu, neboť
je jisté, že buďto před obrácení národů a Židů, nebo po
něm dojde k velké vzpouře vedené Antikristem, jejímž
následkem bude pokles počtu věřících.
a) Že před koncem světa nastane velký
odpad, víme z druhého listu sv. Pavla Soluňanům.
Mezi věřícími
v Soluni vzbudil rozruch falešný list rozšiřovaný jménem
zmíněného apoštola, jehož vyznění bylo „jako by onen den
Páně již nastával“. Aby potvrdil pravost nynějšího listu
a jako opatření proti podvrhu, sv. Pavel připojil
následující slova psaná vlastní rukou: „Pozdravení rukou
mojí, Pavlovou. Toť znamení v každém listě, tak píši“ [2
Sol 3, 17]. Jeho zmínky o konci světa se nám zdají spíše
zastřené, jelikož se odvolává na věci, které sdělil
Soluňanům ústně a o nichž nic blíže nevíme:
„Nepamatujete se, že jsem vám to pravil, jsa ještě u
vás?“ [2, 5] Jedno je však z jeho vět zcela jasné, tj.
že dříve než nastane „den Páně“, „prve přijde odpad a
objeví se člověk hříchu a syn záhuby“ [2, 3]. V tomto
spojení může „odpad“ (discessio)
těžko označovat nějakou politickou revoluci, neboť celé
hnutí je popisováno jako „skrytá bezbožnost“ [mystrium
iniquitatis, „tajemství nepravosti“], satanovo
působení „s všelikým hříšným podvodem pro ty, kdož
hynou, a to proto, že si nepřisvojili lásku k pravdě,
aby byli spaseni. Proto nechá na ně Bůh působiti sílu
klamu, takže uvěří lži. Tak mají býti odsouzeni všichni,
kdož neuvěřili pravdě, nýbrž zalíbili si v nepravosti“
[2, 9–11].
Je pravdou, že někteří starší exegeti
chápali tento text jako předzvěst, přinejmenším
nepřímou, velkého politického rozvratu, jmenovitě pádu
Římské říše. Avšak ani tato pohroma, ani protestantská
reformace (1517), ani zánik Svaté říše římské (1806) se
neukázaly být oním discessio, které předpovídal
apoštol.
b) Ve výše uvedeném úryvku sv. Pavel
zmiňuje další znamení, jež bude předcházet dni Páně; tj.
objevení se „člověka hříchu“, „syna záhuby“, který je
obvykle nazýván Antikristem.
α) Jméno Antikrist v listu sv. Pavla
nenajdeme, vyskytuje se v listech sv. Jana, a to 1 Jan
2, 18 a 22; 4, 3 a 2 Jan 7. Sv. Jan hovoří o
„antikristech“ v množném čísle, ale není pochyb, že
věřil i v osobního Antikrista. Srov. 1 Jan 2, 18:
„Dítky, jest hodina poslední; jak jste uslyšeli, že
antikrist přijde, tak nyní vskutku antikristů mnoho
povstalo; z toho poznáváme, že jest hodina poslední.“
Osobního Antikrista budou předcházet poslové, kteří mu
budou připravovat cestu k jeho vládě. Srov. 1 Jan 4, 3:
„A žádný duch, jenž nevyznává Ježíše, z Boha není. To
jest (duch) antikristův, o němž jste slyšeli, že přijde,
a nyní jest již na světě.“ Je zřejmé, že Antikrist,
kterého předpovídá sv. Jan, není jenom nějaký podvodník,
ale ztělesněný protiklad našeho božského Spasitele, a
tudíž jeho nesmiřitelný nepřítel. Zda je „Antikrist“
pouze společným označením pro nějaké osoby a směry, nebo
pojmenováním jedné určité osoby, lidského jedince z masa
a krve, nelze z Janova textu s jistotou stanovit.
Vyjadřuje se k tomu ale sv. Pavel. Hovoří o Antikristovi
jako o „člověku hříchu“ a „synu záhuby“, který „se bude
povyšovat proti všemu, co se jmenuje Bůh“ a „posadí se
dokonce ve chrámě Božím a bude si počínati, jako by byl
Bohem“ [2 Sol 2, 3n.]. „A tehdy se objeví onen
bezbožník, kteréhož Pán Ježíš zahubí dechem úst svých a
zničí jasem příchodu svého; jeho přítomnost bude podle
působnosti satanovy s veškerou mocí a s divy a zázraky
lživými, a s veškerým podvodem nepravosti pro ty, kteří
hynou“ [2 Sol 2, 8–10]. Toto barvité líčení nelze
vztáhnout na pouhé zosobnění, ale ukazuje na určitého
jedince, a proto můžeme bezpečně odmítnout obrazný
výklad „Antikrista“, třebaže není nutně v rozporu
s katolickým učením.
β) Těžko říct, co sv. Pavel
myslel, když ve stejném listě napsal: „Také nyní víte,
co ho zdržuje, aby se zjevil časem svým; neboť skrytá
bezbožnost již působí; jenom dokud ten, jenž zdržuje,
neustoupí z cesty. A tehdy se objeví onen bezbožník“
[2 Sol 2, 6n.]. Tento nejasný text bývá vykládán různě.
Většina exegetů v něm vidí odkaz na nějakou dobovou
událost. Sv. Jan Zlatoústý a sv. Jeroným považovali za
zdržující sílu Římskou říši. Jiní tvrdí, že „onoho
bezbožníka“ drží v šachu skutečnost, že evangelium ještě
nebylo kázáno všem národům a zatím nedošlo k obrácení
Židů. Dr. Döllinger ztotožňuje „člověka hříchu“
s císařem Neronem, „toho, jenž zdržuje“ s Claudiem,
„skrytou bezbožnost“ [„tajemství nepravosti“]
s Neonovými intrikami k uchvácení trůnu a „zasednutí
v chrámu“
se znesvěcením a zkázou židovského chrámu za Tita a
Vespasiana.
Podobné historické paralely mohou být důvtipné a
osvěžující, ale při posuzování jejich skutečné hodnoty
nesmíme přehlížet, že sv. Jan hovoří o druhém příchodu
Kristově a že „ten, jenž zdržuje“ tento příchod je
s největší pravděpodobností ďábel, který shromažďuje
síly pro konec světa, kdy skrze Antikrista podnikne svůj
poslední a nejmocnější útok na lidské pokolení.
Někteří se domnívají, že
Antikrist bude vtělený ďábel nebo člověk posedlý
satanem.
Avšak role, která je mu přisouzena, bude podle všeho
vyžadovat nezávislou, svébytnou osobu. Označení jako
„člověk hříchu“ a „syn záhuby“ dostatečně ukazují, že se
bude jednat o nějakého člověka, nikoliv vtěleného ďábla
či energumena [tj. posedlého – pozn. překl.].
Přesvědčení, že Antikrist bude synem židovské matky,
kterou zastíní satan,
je čistým dohadem. Že se narodí v Sýrii nebo Babylónii,
že po tři roky bude vládnout světu z Jeruzaléma nebo
Říma a bude svržen při příchodu našeho Pána, to jsou
více či méně pravděpodobné domněnky, které nemají nic
společného s dogmatickou naukou Církve.
Celý text najdete v
Te Deum 1/2015.
Úryvek z Dogmatic
Theology, sv. XII., Eschatology. St. Louis
1918.
Přeložil Edmund Kříž.