GALILEO: OBĚŤ, NEBO NIČEMA? (1.
část)
Jason T. J. J. Winschel
Já, Galileo, syn Vincenza
Galileie, věku sedmdesáti let […] se zrakem upřeným na svaté
evangelium a dotýkaje se jej svýma rukama, přísahám, že jsem
vždy věřil, věřím a s Boží pomocí věřit budu všemu, co střeží,
vyznává a učí svatá katolická a apoštolská Církev.
Tak začíná jedno z nejslavnějších
(pro mnohé však neslavné) osobní vyznání všech dob.
Jedná se o první věty veřejného
zřeknutí se omylů, které učinil před Svatým Oficiem světoznámý
matematik Galileo Galilei. Stalo se tak 22. června roku 1633 a
Galileo byl právě odsouzen za zveřejnění knihy, na jejíchž
stránkách psal, že „Slunce je středem světa a nepohybuje se od
východu na západ, avšak pohybuje se Země, jež není středem
všehomíra“.
Aby učinil zadost první části rozsudku a zbavil se podezření
z hereze, vyznal dále:
„S upřímným srdcem a opravdovou
vírou se zříkám zmíněných omylů a bludů, proklínám a ošklivím si
je, jakož i všechny ostatní omyly, bludy a sekty, které se
jakkoli příčí Církvi svaté. Přísahám, že v budoucnu nikdy
neřeknu a nebudu tvrdit, ústy či písmem, nic, co by mohlo
vyvolat podobná podezření ohledně mé osoby.“
Po formálním zřeknutí se omylů byl
Galilei následně uvězněn a zavázán k modlitbě sedmi kajících
žalmů každý týden po dobu tří let.
Potud je vše jasné. Vše výše
zmíněné známe ze záznamů inkvizice o průběhu procesu s Galileem.
Dále však začínají nejasnosti a spory, neboť jen málo procesů je
tak mylně chápáno, zkreslováno a zneužíváno, jak je tomu právě
v tomto případě. Mnozí historikové i vědci popisovali spor
Galilea a Církve jako boj vědy s vírou, rozumu s mocí a
předsudkem. V našem pokřesťanském světě je tento střet
vykreslován jako válka dobra se zlem, v níž katolická církev
hraje nejčernější postavu.
Všeobecně rozšířené a na školách
vyučované podání vypadá následovně: geniální vědec Galileo
dokázal Kopernikovu teorii z šestnáctého století. Podle této
teorie je Slunce středem světa a kolem něj v ročních cyklech
obíhá Země, která se zároveň točí kolem své osy. Katolická
církev, hájící geocentrický model, podle něhož se Země
nepohybuje, Galilea odsoudila jakožto heretika. Ten byl mučen,
bylo mu vyhrožováno popravou, dokud neodvolal své názory,
následně byl na doživotí uvězněn, oslepen a nakonec pohřben bez
katolického obřadu. Církev tak opět ukázala svou nesmiřitelnou
nenávist k vědě, a až do devatenáctého století, kdy bylo
Galileovo dílo Dialogy o dvou největších systémech
světa nadobro vyškrtnuto ze seznamu zakázaných knih,
nedovolovala heliocentrismu vyučovat.
Následky tohoto populárního podání
jsou velmi vážné, a to hned z několika důvodů. Za prvé,
díváme-li se na věc z apologetického pohledu, tak pokud Církev
skutečně slavnostně vyhlásila, že Země neobíhá kolem Slunce, pak
se téměř jistě mýlila.
Což samozřejmě zpochybňuje její nárok na neomylnost, a tím padá
i její tvrzení o božském ustanovení. Kdybychom naopak chtěli
bránit neomylnost Církve v dané věci, pak by to vedlo k uznání
několika navzájem si odporujících pravd. Jinými slovy, vedlo by
to k tvrzení, že něco nám říká víra a něco opačného hlásá věda.
Takto bychom připustili, že věda a náboženství jsou vzájemně
v rozporu, ale ne nutně neslučitelné. Ale i to je s ohledem na
jedinečnost pravdy nepřijatelné. Církev nemůže považovat za
pravdu něco, co se příčí vědecké pravdě. Buď jedno, nebo druhé
tvrzení musí být mylné, jelikož Bůh je původcem veškeré pravdy,
a nemůže si odporovat.
Jak ale, ponecháme-li stranou
otázky vědy a náboženství, výše uvedený výklad Galileovy kauzy
ohrožuje dobrou pověst Církve? Skutečně podjatě odsoudila
do vězení člověka jenom proto, aby zabránila šíření vědecky
dokázané pravdy? Nebo snad možná měla ještě jiný důvod, kromě
touhy hlásat dál své omyly? Co má katolík odpovědět na výtky,
které jsou v dané věci vznášeny?
V tomto článku se pokusíme na
uvedené otázky a výtky nalézt odpovědi, a to: 1. vykreslením
dobových historických souvislostí, bez nichž nemůže být žádná
významná událost správně pochopena; 2. uvedením na pravou míru
omylů a nedorozumění; 3. vyvozením některých závěrů z toho, co
jsme se dozvěděli.
Člověk Galileo
Galileo se narodil roku 1564
v toskánské Pise. Byť je to často přehlíženo, tak byl vychován
jako katolík a po celý život zůstal víře věrný, ve věku čtrnácti
let dokonce strávil jeden rok v noviciátu vallombrosského řádu.
Přestože z finančních důvodů nedosáhl univerzitního titulu,
neúnavně pokračoval v samostudiu matematiky a mechaniky. Ve věku
kolem pětadvaceti let vynalezl hydrostatickou rovnováhu, napsal
všeobecně uznávané pojednání o „těžišti pevných těles“ a získal
si pozornost některých předních vědců a duchovních, včetně
slavných matematiků, jako byli jezuita Christophorus Clavio a
markýz Guidubaldo del Monte, bratr kardinála Francesca Marii del
Monte. Navíc roku 1589, tedy stále ve věku pětadvaceti let,
dostal místo profesora matematiky na univerzitě v Pise. O tři
roky později mu Guidubaldo dopomohl získat stolici profesora
matematiky na univerzitě v Padově, kde Galileo strávil
následujících sedmnáct let. Později se, hledaje více volnosti
pro bádání a méně povinností souvisejících s vyučováním,
přestěhoval do Florencie v Toskánsku. Ve snaze vybudovat si zde
postavení dokonce po toskánském velkovévodovi Cosimovi II.
Medicejském pojmenoval Jupiterovy měsíce „Hvězdy medicejské“ a
věnoval mu svou první knihu Sidereus Nuncius („Hvězdný
posel“). Nakonec ho Cosimo roku 1610 jmenoval „Prvním
matematikem univerzity v Pise a Prvním matematikem a filosofem
velkovévody“. Tento úřad Galileo zastával po většinu období
svých potíží s církevními úřady.
Spor mezi Galileem a Církví se
povětšinou přisuzuje vrozenému konfliktu mezi vědou a
náboženstvím. Někteří ho dokonce nazývají mučedníkem vědy.
Tato tvrzení jsou ale nepravdivá. Věda a náboženství si ani
neodporují (byť se jejich metody mohou různit, v pravdě o
předmětech svého zájmu se shodují), ani nebyl Galileo odsouzen
za hlásání vědecké pravdy. Ve skutečnosti nebylo hlavním důvodem
konfliktu poselství, nýbrž posel.
Dosud jsme sledovali bleskovou
kariéru duchaplného člověka, neviděli jsme ale člověka jako
takového. Galileova nátura byla živnou půdou pro nesváry. Jak
píše Arthur Koestler: „Galileo měl vzácný dar vyvolávat
nevraživost; ne náklonnost smíšenou se vztekem jako Tycho Brahe,
ale studené, neúprosné nepřátelství, které u průměrných lidí
vzbuzuje génius obohacený arogancí a zbavený pokory.“
Byl neomalený, hrubý, pyšný a vyzývavý. Už během prvního
působení v Pise si kvůli své „cholerické a hádavé povaze“
vydobyl přezdívku „Hašteřivec“.
Kromě otázek souvisejících s heliocentrismem vedl na univerzitě
s menším či větším úspěchem spory s tzv. aristoteliky ohledně
fyziky a astronomie, s kolegy astronomy se přel, kdo objevil
dané nebeské těleso jako první, s jinými o složení komet a se
zbytkem o to, co mu zrovna přišlo na mysl. Avšak nejde jen o
tyto časté spory, to lze konec konců od zvídavé nálady pozdní
renesance očekávat, ale spíše o styl jeho útoků. Galileo byl
ohromně působivý spisovatel a řečník, mistrovsky ovládal své
publikum. Své pero máčel v jízlivosti a odmítal přiznat i tu
nejočividnější porážku, místo toho útočil zuřivě dál na ty,
s nimiž nesouhlasil. Will a Ariel Durantové uvádějí: „Byl
zaníceným polemikem, vždy připraveným svého nepřítele nabodnout
na větu a opékat ho se spalujícím rozhořčením. Na okraj knihy
jezuity Antonia Rocca, který hájil ptolemaiovskou astronomii,
Galileo připsal: ,Hlupák, osel, vůl, pitomec… kastrát.‘“
J. L. Heilborn tvrdí, že „Galileo
pro Církev skutečně představoval značné nebezpečí, neboť věděl,
jak psát. Vtipný, jízlivý, sdělný a pronikavý – má bezesporu své
místo mezi stylisty italské literatury.“
A opravdu, Galileo čas od času volil raději italštinu. Místo aby
používal latinu, všeobecný jazyk vzdělanců, psal Galileo svá
nejkontroverznější díla v italštině, přičemž po očku pomrkával
na, byť méně vzdělaný, o to však početnější dav. Byl
srozumitelným polemikem a ochotně připouštěl, že nepíše pro
malicherné vědátory.
A tak místo vědeckého pojednání utápějícího se v číslech a
rovnicích tvořil spisy plné vtipů a urážek, které vzdouvaly
vášně zástupů. Krátce řečeno, Galileo mohl být nebezpečným
člověkem přinášejícím choulostivé poselství.
Akce a reakce
Galileo žil ve zmateném věku.
Narodil se v době, kdy protestantská revoluce, otřásající
křesťanstvem a bořící jeho pevnosti, dosáhla své dospělosti.
Zemřel v roce 1642, měsíc po svých osmasedmdesátých
narozeninách, šest let před koncem třicetileté války, kdy Církev
pomalu obnovovala své ztracené varty. Byla to poslední léta
renesance a počátek éry občas nazývané „věkem rozumu“.
Objevitelům, obchodníkům a osadníkům se otevíraly nové světy a
národy budovaly říše v exotických zemích. Říkalo se tomu po
právu „věk dobrodružství“,
neboť dobrodružství se vyznačuje nejistotou a vzrušením. Právě
tyto události narušily katolický řád, který svrchovaně vládl
vrcholnému středověku.
Avšak nejistota a vzrušení se
ukázaly být nebezpečné, neboť hrozilo, že se duše uprostřed nich
ztratí. Renesance přispěla k pokroku v mnoha oblastech vědy a
umění, ale její humanismus rovněž mnoho lidí odvedl od jejich
skutečného cíle, věčné blaženosti v nebi. Protestantská
revoluce, která započala na úsvitu šestnáctého století, nejenže
narušila pevný společenský řád, jednotu víry a vedla k řadě
krvavých povstání a válek, ale také přivedla bezpočet duší do
záhuby. Katolická církev, jejímž posláním je dbát o jejich
spásu, byla nucena odpovědět. A učinila tak způsobem hodným
obdivu. Šestnácté století se stalo svědkem: velikého
tridentského koncilu, který jasně vyjádřil mnoho katolických
pravd a odsoudil protestantské bludy; katolické reformy, během
níž Církev vyčistila svůj vlastní dům; vzniku jezuitského řádu,
snad nejvzdělanějšího řádu oné doby a rozhodného obránce
pravověří; ustálení mše sv. Piem V.; vydání četných katechismů;
nevídaného důrazu na apologetiku, kde ční postava sv. Roberta
Bellarmina; a důraznější obrany Písma svatého, které se stalo
obětí divokého útoku protestantů. Následkem toho se Církev více
soustředila na své duchovní dědictví. Horlivěji bránila svá
dogmata, evangelia, svou posvátnou autoritu, tedy vše, co
zpochybňovali tzv. reformátoři. Navíc zachovala úřad Svaté
inkvizice a v roce 1559 vyhlásila seznam zakázaných knih jakožto
prostředek, který má pastýřům napomoci přivést co nejvíce oveček
do nebe. Jednoduše řečeno, okolnosti nenahrávaly šíření
myšlenek, které by mohly zlehčit autoritu Církve nebo pohoršit
věřící.
Tři systémy
Do takového stavu věcí najednou
přišel Galileo se svou bojechtivou náladou a ihned vpadl do
sporu, který se odehrával kolem tehdejších tří teorií o vesmíru.
Dvě z nich byly geocentrické a třetí heliocentrická. Ve svých
podrobnostech nebyla ani jedna z nich zcela pravdivá, nicméně se
zdálo, že každá objasňuje to, co bylo pozorovatelné prostým
okem. Každá zahrnovala závratný počet epicyklů, kruhů uvnitř
kruhů, nutných ke smíření teorie s tím, co bylo jasně viditelné
na nebi. Toto úsilí o sladění očividných věcí s teorií
vyžadovalo předpokládat řadu spekulativních „přísad“, říkalo se
tomu „zachování zdání“. Byla to práce namáhavá a spletitá,
nicméně zachování zdání alespoň činilo vesmír předvídatelnějším,
byť ne ještě zcela srozumitelným.
Nejstarší pohled, který po staletí
přežíval, byl směsicí Aristotelových a Ptolemaiových pozorování
a dohadů. Tato teorie, známá jako ptolemaiovský model vesmíru,
se těšila velké vážnosti, zejména v první polovině druhého
tisíciletí, kdy Aristoteles mezi filosofy a teology svrchovaně
panoval. Aristotelovo dědictví bylo západnímu světu navráceno ve
třináctém století velkým vědcem a teologem sv. Albertem Velikým.
Sv. Albert ale hledal důkazy, a pokud to bylo nutné, pokusy
opravoval Aristotelova tvrzení, ovšem pozdější vědci měli sklony
přebírat Filosofovy závěry i s „chlupama“.
V tomto případě podle Aristotelova slova, které vzal za své také
Ptolemaios, vesmír se všemi nebeskými tělesy obíhá po dokonalých
kruhových drahách kolem nehybné Země. Ale nebylo to jen kvůli
vážnosti, jíž se Aristoteles těšil, proč lidé tento model
přijímali. James Broderic píše: „Zmíněná teorie dostatečně
vysvětlovala jejich každodenní zkušenost. „Skutečně se zdálo, že
Země stojí, a každý, kdo vysedával dlouho do noci, mohl na
vlastní oči spatřit velkolepý pohyb nebeských těles. Tuto
myšlenku rovněž podle všeho potvrzovalo i Písmo svaté, zjevené
slovo Boží, přestože svatopisci nikdy o žádném Aristotelovi
neslyšeli.“ Církevní otcové však v geocentrickou teorii nevěřili
natolik pevně, aby ji považovali za jistou. Ptolemaiovo
zpracování Aristotelova názoru dostatečně vysvětlovalo nebeské
úkazy, přičemž na jeho základě bylo možné předvídat zatmění
Slunce a s velkou přesností navigovat lodě na mořích.“
Geocentrický model vesmíru tudíž
nebyl po osmnáct století zpochybňován, a zdálo se, že vyhovuje
nejen z pohledu filosofie a teologie, ale také každodenní praxe,
tedy odpovídal selskému rozumu.
Kanovník Mikuláš Kopernik viděl
věci jinak. Na základě mnoha starobylých autorů, vlastního
pozorování, ale zejména pozorování kardinála Mikuláše Kusánského
a dalších badatelů z patnáctého a šestnáctého století vypracoval
ucelenou teorii, podle níž mělo být středem vesmíru Slunce.
Kopernikovský model vesmíru je nejobsáhleji vysvětlen v jeho
díle De revolutionibus orbium coelestium („O obězích
nebeských sfér“), vydaném v roce 1543, kdy Kopernik již ležel na
smrtelné posteli. Zmíněný model byl znám ve vědeckých kruzích,
vyučován jako teorie na univerzitách a někteří v něj věřili,
obecně však po téměř padesát let nevzbuzoval většího zájmu.
Pojednání samo „bylo a je nejhůře prodejnou knihou všech dob“.
Zatímco se myšlenka geocentrismu těšila všeobecné vážnosti,
Kopernikův systém byl ještě o poznání složitější než ona,
obsahoval více oběžných drah, a to vše bylo zabaleno do knihy,
která byla téměř stejně nesrozumitelná jako nečtivá. Kopernikova
teorie byla zároveň tak slabě podložená, že se ji z obavy před
veřejným ponížením obával vydat.
Avšak heliocentrická teorie navzdory tomu všemu začala od
počátku sedmnáctého století rychle získávat své stoupence.
Posledním ze soupeřících systémů
byla teorie vypracována Tychonem Brahem. Tycho, pravděpodobně
největší, nejvytrvalejší a nejpřesnější pozorovatel nebeských
těles oné doby, ptolemaiovský model odmítal, neboť jej nemohl
smířit se supernovou v roce 1572 a Velkou kometou v roce 1577.
Zároveň odmítal i Kopernikovu teorii, a to z důvodu
nedostatečných důkazů a také proto, že dle jeho mínění
odporovala Písmu.
V tom druhém následoval své luteránské předchůdce, Martina
Luthera a Filipa Melanchtona. Aby zaplnil volné místo, navrhl
model, ve kterém Slunce a Měsíc obíhají kolem Země, zatímco
planety krouží po oběžných drahách kolem Slunce. Jelikož se tato
teorie objevila na scéně jako poslední, dočkala se nejvřelejšího
přijetí, zejména mezi jezuitskými astronomy, kteří měli za to,
že starý ptolemaiovský systém je tváří v tvář novým objevům
těžko udržitelný.
Galileo stoupá vzhůru
V roce 1608 vynalezl
německo-nizozemský optik Hans Lipperhey teleskop. O rok později
započal Galileo práci na svém vlastním dalekohledu a roku 1609
už jeho „kukátko“ zvětšovalo pozorované předměty
tisíceronásobně. Klid skončil. Propukla bouře. Náhle nebe začalo
vypadat zcela jinak a v astronomické debatě zazněly nové
argumenty. A jak se ukázalo, nové objevy byly pro aristotelsko-ptolemaiovskou
kosmologii zničující. V protikladu k této teorii Galileo viděl,
že povrch Měsíce není dokonale hladký, nýbrž „plný
nepravidelností, nerovný, hrbolatý […] všude zpestřený vysokými
horami a hlubokými údolími“,
z čehož vyvodil, že je ze stejné látky jako Země. Zpozoroval
čtyři měsíce, které obíhaly kolem Jupiteru namísto Země, jakož i
fáze Venuše, které do té doby představovaly pro kopernikovský
model značnou slabinu, neboť je nebyl schopen dokázat. Rok po
zveřejnění těchto objevů si spolu s dalšími povšiml slunečních
skvrn, což svědčilo o tom, že látka této hvězdy podléhá proměně,
a to opět odporovalo Aristotelovu předpokladu. Suma sumárum,
empirické důkazy vypovídaly jasně proti ptolemaiovské teorii
vesmíru, která po staletí panovala a těšila se velké úctě.
Galileo zveřejnil výsledky svých
prvních pozorování v útlé knize Hvězdný posel, vydané
roku 1610. Na pouhých čtyřiadvaceti stranách se nacházelo velmi
přístupné sdělení, díky čemuž byl celý náklad bleskurychle
rozebrán. Účinek byl dramatický. Kosmologická debata se šířila
jako požár. Galileo byl „opěvován jako největší astronom své
doby“.
Přestože to bylo zcela jistě přehnané, dobře to odráží vládnoucí
náladu. Tehdy Galileimu věhlasný hlavní matematik a astronom
jezuitské Římské koleje otec Christopher Clavius napsal, že
astronomové Collegia Romana potvrzují jeho objevy. (Clavius
zemřel téměř o rok později, částečně přesvědčen o tom, že objevy
dosažené pomocí teleskopu učinily ptolemaiovský systém
neudržitelným.) A tak se Galileo vydal do Říma v očekávání, že
církevní představitele přesvědčí o přednostech kopernikovského
systému.
Jezuité, řada vysoce postavených prelátů a kardinálů, a dokonce
papež Pavel V., který mu udělil dlouhou audienci, ho nadšeně
přivítali. Byl přijat na nově vzniklou Akademii bystrozrakých (Accademia
dei Lincei), jejímž hlavním cílem bylo „bojovat proti
aristotelismu všemi prostředky“.
Napsal: „Všichni mi projevují úžasnou náklonnost, zejména otcové
jezuité,“
a vítězoslavně se vrátil do Florencie.
Galileo má potíže
Galileo se nyní pustil na plný plyn
do díla. Chtěl pro heliocentrický vesmír dosáhnout uznání, že se
nejedná pouze o nějakou teorii, nýbrž o dokázanou skutečnost.
Zatímco jeho sebejistota rostla, na obzoru začaly zaznívat
projevy nesouhlasu. A první odsouzení heliocentrismu inkvizicí
bylo méně než pět pozemských let vzdálené.
Italského astronoma začaly sužovat
první potíže:
1. Co je nejdůležitější, v té době,
ani nikdy později, svou teorii nedokázal. Uvedl pouze řadu
argumentů, ale žádný z nich nebyl bez kazu. Zároveň odmítl, snad
z důvodu pýchy, přijmout či jen připustit myšlenku Johanna
Keplera, že oběžné dráhy planet mají elipsovitý tvar. Kdyby tak
učinil, jeho tvrzení by byla daleko přijatelnější, neboť by
dosáhl toho, co scházelo ostatním modelům, a sice jednoduchosti,
jelikož by elipsami nahradil těžkopádné epicykly. Nicméně,
knížka navzdory všem nedostatkům jasně odhalila slabiny
ptolemaiovského modelu.
2. Galileo nikdy nevěnoval
dostatečnou a zaslouženou pozornost modelu Tychona Braha. Mohl
naprosto smést Aristotelovu a Ptolemaiovu teorii, ale jelikož se
nejednalo o jedinou geocentrickou možnost, bylo na hony vzdáleno
logice vyvozovat z toho, že heliocentrismus musí být pravdivý.
To však přesně Galileo udělal, jako kdyby Brahe s jeho výpočty
vůbec neexistoval. Řada jezuitů také tychonský systém přijala,
protože novým objevům dosaženým pomocí teleskopu odpovídal
stejně dobře jako heliocentrismus a nepřinášel obtíže s výkladem
Písma.
3. Dalším problémem, kterému musel
Galileo čelit, byla prostá skutečnost, že jeho teorie na první
pohled odporovala veršům Písma svatého, jako je např. Joz. 10,
12–13, kde Jozue slunci přikazuje, aby se zastavilo nad údolím
Ajalon. Nejenže podobná tvrzení najdeme v Písmu, ale církevní
otcové je chápali doslovně. Proto se zdálo, že starobylé učení
Církve odporuje heliocentrismu.
4. Poslední potíž představovala
sama Galileova povaha. Tím, že hlásal heliocentrismus, se vydal
na poměrně nebezpečnou půdu. Kopernik a další se tomu vyhnuli,
neboť heliocentrismus předkládali pouze jako možnou teorii.
Tím, že jej prohlásil za pravdu, posunul Galileo hru do úplně
nové roviny. A jeho hádavá povaha napjaté situaci příliš na
klidu nepřidala.
Pokračování příště.
Převzato z The Angelus,
říjen 2003.
Přeložil Mikuláš Spurný.
George de Santillana, The Crime of Galileo, New
York, str. 337.
Většinu z těchto tvrzení najdeme v řadě školních
učebnic. Názornou ukázkou může být „vzdělávací“ film
Galileo: On the Shoulders of Giants („Galileo: Na
bedrech obrů“) z roku 1997. Zmíněný počin, jenž byl
odměněn cenou Emmy, šíří neskutečné lži o procesu s Galileem
a o tom, co mu předcházelo. Film, který se nachází skoro
ve všech veřejných a školních knihovnách, takto
v mladých lidech utváří předsudky, někdy i na celý
život.
I
dnes existují věřící, kteří navzdory zdrcující většině
hájí, že Země je středem vesmíru. Přestože se zdá, že je
nemožné s konečnou platností určit, kde se onen střed
nachází, či zda nějaký vůbec existuje, neboť dle všeho
je celý vesmír v pohybu, tak trvat na geocentrismu
jakožto článku víry je nezodpovědné právě proto, že se o
žádný článek víry nejedná. Hájit jej i přes ostatní
důkazy je nemoudré a nepodstatné, a ničemu dobrému to
neposlouží. Církev nikdy geocentrismus neprohlásila za
dogma zavazující katolíky. Ba co víc, sám papež Urban
VIII. pravil, že heliocentrismus nemá být nikdy odsouzen
jako hereze. Viz Jerome J. Langford, Galileo,
Science, and the Church, 3. vydání,
str. 113, Ann Arbor
1992.
Jakkoli to zní nesmyslně, mnozí lidé v tom vidí
východisko. Dokonce i velcí arabští filosofové Averroes
a Avicenna se k podobnému řešení uchylují, když ve svých
filosofických závěrech protiřečí učení svého
náboženství, tedy islámu.
Viz
Langford, op. cit., str. 17. Galileo rovněž
dokázal být velkorysým člověkem a obětavým otcem.
Třebaže jeho tři děti pocházely ze sedmnáct let
trvajícího nemanželského vztahu s konkubínou, z jeho
dvou dcer vyrostly zbožné řeholnice. Sám se značně
uskromňoval, aby je podpořil. Sbírku korespondence mezi
Galileem a jeho dcerou, která svědčí nejen o jejich
vztahu, ale objasňuje okolnosti jeho posledních dnů,
najdeme v knize Davy Sobelové Galileo's Daughter: A
Historical Memoir of Science, Faith, and Love
(Londýn 1999).
Will
and Ariel Durant, The Age of Reason Begins (New
York 1961), str. 601, 604-605; Arthur Koestler, The
Sleepwalkers (New York 1989), str. 359-360, 376;
James Brodrick SJ, Robert Bellarmine, Saint
and Scholar (Westminster 1961), str. 337-339;
Langford, op. cit., str. 17-22.
Viz
např. předmluvu překladatele Stillmana Drakea ke knize
Galilea Galileie Dialogue Concerning the Two Chief
World Systems (New York 2001), str. xxxiv.
Arthur Koestler, op. cit., str. 373.
James Brodrick SJ, Robert Bellarmine, Saint
and Scholar, str. 337.
Will
and Ariel Durant, op. cit., str. 605.
Z předmluvy J. L. Heilborna k Dialogue Concerning the
Two Chief World Systems, str. xx.
Viz
Will and Ariel Durant, op. cit.
Langford, op. cit., str. 1.
P.
Christopher Rengers OFMCap., The 33 Doctors of the
Church, (Rockford 2000), str. 322-325.
James Brodrick SJ, op. cit., str. 335.
Koestler, op. cit., str. 194. Toto Kopernikovo
dílo se za čtyři století dočkalo čtyř vydání a prvních
tisíc tištěných výtisků se nikdy neprodalo.
Ibidem, str. 194-198, 215-218.
Langford, op. cit., str.46-47.
Koestler, op. cit., str. 370.
Will
and Ariel Durant, op. cit., str. 603.
Langford, op. cit., str. 45.
De
Santillana, op. cit, str. 21.
Brodrick, op. cit, str. 346.
Přestože Kopernik považoval heliocentrismus za pravdivý,
tak luteránský teolog Andreas Osiander ve své předmluvě
k jeho knize O obězích nebeských sfér napsal, že
se jedná toliko o nedokázanou teorii. Dříve než to mohl
Kopernik změnit, byl již na pravdě Boží.
© Te Deum 2010 |