VZNIK LIDSKÉHO TĚLA Z POHLEDU
FILOSOFIE
Mons. Ernesto Ruffini
Metafyzické argumenty, které předložíme, budou stručné, ale
doufáme, že z věčné filosofie načerpáme sdostatek, abychom
nesporně dokázali platnost následujícího tvrzení:
Tělo prvního člověka nemohlo vzniknout plozením; vzniklo tudíž
přímým zásahem Božím.
Pokud by tělo prvního člověka
vzniklo plozením, pak by rodičem muselo být sprosté zvíře.
Taková je ve skutečnosti teze transformistů.
Pročež nějaký jedinec jistého živočišného druhu musel přivést na
světlo světa potomka, jehož tělo již mělo potenciál k lidskému
životu: jinými slovy, takové uspořádání, které je vlastní
lidskému druhu a je schopno od Boha přijmout lidskou duši. Tato
hypotéza však odporuje rozumu.
Existence předchází aktu nejen
v časovém řádu, nýbrž i v řádu přirozenosti. Tak je pravdou, že
z jednání, počínaje jeho účinkem, můžeme odhadnout povahu
činitele, a to dle filosofické zásady: Omnes agens agit
simile sibi.
Ba co více, veškeré stvořené bytosti jsou určeny, determinovány,
svou formou.
Stejně tak je i jednání, ježto následuje bytí, specificky
determinováno a omezeno formou přirozenosti činitele
(každý akt je naplněním skutečné možnosti), díky čemuž nejvyšší
účinek, který může daná příčina vyvolat, je účinek jí rovný.
Z tohoto pohledu je plození rovněž aktem a ze své přirozenosti
směřuje k vyvolání účinku, který je stejně dokonalý jako
příčina; jedná se o nejvyšší činnost, jíž je stvoření schopno.
Je tudíž mylné předpokládat, že aktem plození může vzniknout
organismus vyššího řádu, než je příčina jeho původu, zatímco je
nanejvýš jisté, že vše, co nacházíme v účinku, se musí nacházet
rovněž v účinné příčině, ať již řádně (totiž dle sobě
vlastní přirozenosti), nebo mimořádně (tj. ušlechtilejším
způsobem). A to je přesně ona nemožnost, s níž se transformisté
potýkají, když tvrdí, že zvíře bylo schopno zplodit tělo
uzpůsobené k oduševnění lidskou duší, a to s mohutnostmi
převyšujícími jeho vlastní konstituci a odpovídajícími výslovně
odlišné přirozenosti: protože lidský druh se neskládá pouze
z duše, nýbrž i z těla. Jinými slovy, ruší princip kauzality a
popírají, že přirozenost příčiny se pozná dle svého účinku.
Nikdo nebude popírat, že přirozenost vždy a všude působí stejným
způsobem, a nikdy nepřekračuje meze sobě vlastního řádu.
Krátce řečeno, pokud přijmeme evoluční teorii lidského těla,
musí náš rozum čelit následujícímu dilematu: buďto Bůh vlil
lidskou duši do zárodku počatého v lůně zvířete – té
z nejšťastnějších matek! –, nebo do zvířete žijícího mimo matku.
Připustíme-li první hypotézu, pak máme prvního člověka synem
dvou sprostých zvířat. Tato vyvolená zvířata (opice, jakéhokoli
druhu si přejete) by na základě přírodního zákona, byť by byl
Stvořitelem dán k postupnému přetvoření druhů, zplodila tělo,
které by bylo z přirozenosti schopno přijmout lidskou duši; což
je přesně to, co dělají rodiče každého člověka, když dle zákona
přírody plodí tělo odpovídající rozumové duši. Nuže, kdo by
uvěřil tomu, že Adam měl za svého otce a matku dvě sprostá
zvířata? Ačkoli byl nevinný a svatý, přišel by bezpochyby na
svět za méně vznešených okolností, než jsou naše.
Pokud připustíme druhou hypotézu, upadneme do metafyzické
absurdity, že jeden a týž organismus, bez zvláštních změn
v uspořádání, může být oživován dvěma substanciálně odlišnými
formami – zvířecí a lidskou; ačkoli víme, že každá substanciální
forma vyžaduje látku (materii), která je uzpůsobena ji přijmout.
Zde
by mohla vnést námitku peripatetická filosofie, podle níž je
nutné rozlišovat dvě početí ve vývoji lidského zárodku: početí
těla a početí člověka.
Aristotelés
učil (a stejně tak Galén) – následován sv. Tomášem
a obecně scholastiky až do devatenáctého století –, že v aktu
plození představuje matka pasivní princip, otec aktivní, čili,
abychom použili jeho obrazu, matka dává půdu, otec nástroj
neboli tvořivou sílu. Nicméně pokud jde o skutečný původ
zárodku, žádný z výše zmíněných principů látku neuspořádává.
Jakmile je zárodek toho dostatečně schopen, je oživován
vegetativním principem (forma vegetabilis), díky němuž
žije životem rostlin; když je více uspořádán, začíná být
oživován smyslovým principem (anima sensitiva), který mu
dává živočišný život; čtyřicátého (či pětačtyřicátého) dne,
jedná-li se o muže, nebo šedesátého (případně od osmdesátého do
devadesátého) dne, v případě ženy, končí početí těla a vlitím
rozumové duše dochází k početí člověka.
Mohlo by se tedy zdát, že tato
teorie nahrává absolutní evoluci
z anorganické hmoty k rostlinnému životu, a od něj později
k životu inteligentnímu. Když se však nad tím hlouběji
zamyslíme, dojdeme k jinému závěru; nehledě na to, že nikdo
v dřívějších dobách, ani Aristotelés, ani sv. Tomáš Akvinský,
evoluci druhů nepřipouštěl; naopak, všichni považovali za
nezpochybnitelnou stálost druhů v pravém smyslu toho slova, tj.
druhů přirozených.
Podle antické fyziologie mužské semeno, ačkoli nebylo samo o
sobě uspořádané, potenciálně obsahovalo úplný organismus: jinými
slovy, jeho účinnost byla jako taková příčinou vývoje zárodku
v „půdě“ dodané matkou až do doby, kdy mohl být oživen
nesmrtelnou duší. Nešlo tudíž o přeměnu jedné bytosti v druhou,
nýbrž o postupný vývoj, kterým musel zárodek projít, než dosáhl
stavu, k němuž semeno od začátku přirozeně směřovalo.
Dnešní fyziologie navíc oproti antické představě dokázala, že
jak mužská spermie, tak i ženské vajíčko jsou buňkami, a tudíž
uspořádanými organismy. Buňka, jak známo, má všechny životní
schopnosti: vyživovací schopnost, zaměřenou k vlastnímu
zachování; formativní neboli regenerační schopnost, zaměřenou
k přežití buněčného druhu; funkční schopnost, která řídí vztahy
s prostředím.
Spojením spermie s vajíčkem při
plození vzniká nová živá bytost, která skrze řadu buněčných
dělení řízených jedním životním principem pokračuje v růstu, až
se utvoří hotový daný jedinec.
A
proto drtivá většina teologů a moralistů upustila od rozlišování
mezi početím těla a početím člověka a zastává názor, že ve
chvíli fekundace, tj. oplodnění, kdy se semenná buňka spojí
s vajíčkem, je vlita i lidská duše.
Mínění církevní autority
Papežská biblická komise vydala 30. června 1909 dekret týkající
se historické povahy prvních tří kapitol knihy Genese, přičemž
Otázka III. zní následovně:
„Jsou přípustné pochybnosti, zejména co do doslovného
historického smyslu, pokud jde o skutečnosti líčené v některých
kapitolách týkajících se základů křesťanské víry, jako jsou mezi
jinými: stvoření veškerenstva Bohem na počátku času; zvláštní
stvoření člověka; utvoření první ženy z prvního muže; jednoty
lidského rodu; původní štěstí prarodičů ve stavu spravedlnosti,
neporušenosti a nesmrtelnosti; příkaz daný Bohem člověku
ke zkoušce jeho poslušnosti; přestoupení Božího příkazu po
svedení ďáblem v podobě hada; pád prarodičů z prvotního stavu
nevinnosti; a příslib budoucího Obnovitele?“
Odpověď je jasně záporná.
Komise tedy výnosem své autority uvádí, že je nutné uznat
zvláštní zásah Boží při stvoření člověka; neurčuje však, v čem
onen zvláštní zásah spočívá.
Někteří proto míní, že Stvořitel
k utvoření lidského těla nepoužil přímo hlínu, nýbrž tělo
nějakého zvířete, které zvláštním zásahem učinil schopným
přijmout lidskou duši.
Ti,
kdož uvedenou hypotézu předkládají, mají zcela jistě nejlepší
úmysly, protože nechtějí odporovat učení povolané církevní
autority a zároveň usilují o to, najít řešení, které by
uspokojilo stoupence transformismu lidského těla.
Biblická komise skutečně hovoří o zvláštním stvoření člověka a
nic bližšího neříká, nicméně ve svém výkladu Genese chápe
samotné stvoření dle zásad katolické exegeze ve smyslu, jak jej
chápali papežové a teologové a jak tomu každým dnem učí Církev
ve svém katechismu.
Pokus obhájit, že při aktu vlití duchovní duše Stvořitel
přeměnil (transformoval) tělo zvířete takovým způsobem, aby bylo
uzpůsobeno k přijetí lidské duše, stačí k odmítnutí evoluce, jak
ji zastávají transformisté. Již samotné tvrzení, že k tomu, aby
se mohlo stát tělo sprostého zvířete tělem prvního člověka, byl
nutný zvláštní zásah Boží, vlastně říká, že dané tělo, jemuž se
dostalo oné cti, nemělo a nemohlo dosáhnout takového stupně
vývoje (nutného pro rozumovou duši) dle zákona přírody, což
přesně útočí na základy evolucionismu.
Nyní se můžeme ptát, proč, je-li nutný přímý Boží zásah, je za
hmotu ke stvoření považováno zvíře, a ne prach země, o kterém
hovoří Písmo? Pro Všemohoucího jistě není o nic těžší utvořit
Adamovo tělo přímo z hlíny, než kdyby k tomu použil zvířecího
těla.
Úryvek z knihy The Theory of Evolution Judged by Reason and
Faith, New York 2008.
Přeložil Edmund Kříž.
Mons. Ruffini
zde používá termín „transformisté“ pro ty, kteří hájí
myšlenku, že lidské tělo je čistě výsledkem evolučních
procesů, byť někteří připouštějí, že takové tělo bylo
později Bohem oduševněno. Pozn. překl.
„Každý činitel
činí dle sebe.“ Pozn. překl.
Je nutno
podotknout, že pojem „forma“ zde používáme
v metafyzickém scholastickém smyslu.
De
animalium generatione, lib. I., cap. 19–22; lib.
II., cap. 1–4.
Cf. in lib.
III, sentent. dist. 3 q. 5 a. 2; Quaest.
disput. De Anima, a. 11, ad 1; De Pot. q. 3a.
9; Summ. Theol., p. I q. 76 a. 3.
„Absolutní
evolucí“ Mons. Ruffini míní nematerialistickou evoluční
teorii, která předpokládá, že Bůh stvořil hmotu schopnou
vlastního vývoje, a to bez jakéhokoli jeho dalšího
zásahu. Pozn. překl.
Přirozené
druhy se mohou lišit od metodických (systematických)
druhů, které závisejí na někdy sporných kritériích
třídění dle různých zástupců přírodních věd.
Srov. Romeo
Fusari (profesor lidské anatomie na Královské univerzitě
v Turíně), Trattato elementare di Istologia generale
(Turín 1909), str. 101–142.
Decretum: De charactere historico trium priorum
capitum Geneseos.
Dubium III.: Utrum
speciatim sensus litteralis historicus vocari in dubium
possit, ubi agitur de factis in eisdem capitibus
enarratis, quae christianae religionis fundamenta
attingunt: uti sunt, inter caetera, rerum universarum
creatio a Deo facta in initio temporis; peculiaris
creatio hominis; formatio primae mulieris ex primo
homine; generis humani unitas; originalis protoparentum
felicitas in statu iustitiae, integritatis et
immortalitatis; praeceptum a Deo homini datum ad eius
obedientiam probandam; divini praecepti, diabolo sub
serpentis specie suasore, transgressio; protoparentum
deiectio ab illo primaevo innocentiae statu; nec non
Reparatoris futuri promissio?
Resp. Negative.
Srov. Acta
Apostolicae Sedis 1 (1909), 568.
Srov. např.:
L. Pirot, Adam et la Bible, in Dictionnare de
la Bible, Supplément 1 (Paříž 1926), 94; P.
M. Perier, Le transformisme, ľorigine de ľhomme e le
dogme catholique (Paříž 1938), 257–265.
© Te Deum 2010 |