Lidé k válce zaujímají
různorodé postoje, které mnohdy ústí až do krajních
názorů. Jeden pohled pokládá válku za naprosté zlo a
zdůrazňuje pouze bolest a utrpení, které přináší. Válka
je považována za dílo ďáblovo, přičemž žádná pohnutka,
žádný úmysl prý nemůže ospravedlnit tak velké utrpení a
zkázu. Generál Sherman, který z vlastní zkušenosti velmi
dobře věděl, co válka obnáší, prohlásil: „Po krvi, větší
pomstě, větším zpustošení volají halasně jenom ti, kteří
nikdy nevystřelili ani ránu, ani neslyšeli křik a
sténání raněných. Válka je peklo.“
Druhý krajní pohled vidí
válku jako nejvznešenější a nejvíce vzrušující věc,
které je člověk schopen. V tomto chápání je válka, a to
dokonce i se vším násilím, smrtí a zkázou, které s ní
souvisejí, vytouženým cílem a každá příležitost k boji
je dobrá.
Je zde ale také třetí
pohled: křesťanské pojetí války.
Válka zůstává hmotným zlem,
které vede k utrpení a ztrátám na životech i pozemských
dobrech, a nezřídka se stává i příčinou mravního zla:
duše předstupují před Boží soudnou stolici, aniž by byly
připraveny, nebo jsou povolávány v opojení proléváním
krve či v nenávisti vůči nepříteli. Válka jako taková je
důsledkem dědičného hříchu, projevem našeho současného
upadlého stavu.
V Litanii ke všem svatým
se modlíme: „Od moru, hladu a války vysvoboď nás, Pane.“
Mor a hlad jsou přírodní pohromy, které můžeme jen těžko
ovlivnit, pročež je jasné, že je Bůh ve své
prozřetelnosti dopouští s jistým záměrem, který je v
úplnosti znám jenom jemu samému. K těmto pohromám je
přidána i válka, tedy zlo, které je naším dílem. Církev
nám tímto připomíná, že Bůh jako nástroje své
prozřetelnosti používá nejen ctnostné skutky, ale
nakonec i hříchy lidí, které s ohledem na lidskou
svobodu dopouští.
Papež Pius XII.
v rozhlasovém projevu ze dne 29. června 1942 uvedl:
„Co znamená důvěřovat Bohu?
[…] To znamená věřit, že nic na tomto světě nemůže
uniknout jeho prozřetelnosti, ať už se jedná o všeobecný
řád, nebo jednotlivosti; že se nemůže udát nic velkého
či malého, co by nepředvídal, nechtěl či nedopustil; že
prozřetelnost řídí vše k vyšším cílům, které na tomto
světě vždy vycházejí z lásky k lidem. Znamená to věřit,
že Bůh může občas dopustit, aby zde na zemi po jistou
dobu převládaly ateismus a bezbožnost, politováníhodné
zatemnění smyslu pro spravedlnost, porušování zákona,
soužení nevinných, pokojných, bezbranných lidí. Znamená
to věřit, že Bůh občas dopouští, aby na jednotlivce a
národy dopadaly zkoušky, zkoušky, kdy je lidská zloba
nástrojem sloužícím spravedlnosti k potrestání hříchů,
k očištění lidí a národů skrze nápravu v tomto životě,
aby se navrátili zpět k Bohu; zároveň to ale znamená
věřit, že tato spravedlnost zde na zemi nepřestává být
spravedlností Otcovou, která vychází z lásky a je láskou
vedena. […] A nakonec to znamená věřit, že bolestná síla
zkoušky, jako je vítězství zla, má dokonce i zde na zemi
jen omezenou dobu trvání a o nic delší; že nadejde
hodina Páně, hodina slitování, hodina svaté radosti,
hodina nového chvalozpěvu svobody, hodina jásotu a
štěstí, hodina, kdy všemocná ruka nebeského Otce téměř
nepostřehnutelným pohybem zadrží a utiší uragán, jemuž
bylo lidstvo na okamžik vystaveno, a způsobem málo
známým lidské mysli a nadějím obnoví národům
spravedlnost a mír.“
Křesťan má tedy ve válce
vidět tajemství Boží prozřetelnosti: „Budete slyšeti
boje a pověsti o bojích. Hleďte, ať se nezalknete; neboť
musí to nastati…“
Válka je za prvé
prostředkem seslaným prozřetelností k pokání za naše
hříchy, abychom si uvědomili naše chyby, a může dokonce
vést i k obrácení.
Anglický katolický list
The Tablet napsal v roce 1940:
„Nepochybujeme, že v tom je
i požehnání: válka se může stát pobídkou k bezodkladnému
smíření člověka s Bohem; splnění dlouho odkládaných
povinností, jako je sepsání závěti, splacení dluhů,
odpuštění druhým; uvědomení si vlastní nedostatečnosti a
nabytí pokory; získání nového, jasného pohledu na
poslední věci člověka; usilování o jedinou věc, která má
skutečný význam, tedy o spásu duše. Je možné, že Bůh
sesílá tato strohá požehnání z velmi vážného důvodu,
třeba jsme jako katolíci propadli lhostejnosti a
nežijeme, jak bychom měli, a proto nás chce probudit a
vyburcovat k většímu duchovnímu úsilí. Hora est iam
nos de somno surgere. [Jest totiž hodina, abychom
již ze spánku povstali.].“
Válka je také prostředkem
prozřetelnosti k odčinění a nápravě hříchů společností,
které nebudou odčiněny na onom světě, nýbrž zde na zemi.
Za druhé, válka je rovněž
příležitostí k prokazování ctností v hrdinském stupni, a
na předním místě lásky k vlasti, jak to krásně vyjádřil
básník Charles Péguy:
„Blaženi ti, kdo směli za
vlast padnouti, / když v boji spravedlivém lán svůj
bránili. / Ti kteří zemřeli za rodné zákoutí. / Blaženi
padlí ve slavném úsilí. // Blaženi, kteří padli za měst
valy, / neb z útrob města zářívá Duch svatý. / Blaženi,
kteří za krby své umírali, / za chudobnou čest rodné
chaty. // Jsou rodné domy počátkem a závětí, / a temným
obrazem, pokusem archy Boží. / Blaženi, kteří skonali
v tomto objetí, / v sevření cti a v země loži. // Cti
přiznání je jako zahájení / a prvý vzestup k odvěkému
cíli. / Blaženi mrtví, kteří byli rozdrceni, / až touhu
země naplnili. // Ta touha zemitá jako zahájení / a
pronikání se do věrnosti. / Blaženi zemřeli v tomto
ověnčení, / v té pokoře a poslušnosti. // Blažení mrtví,
neb se vrátili / do hlíny prvostní a země holé. /
Blaženi ti, jež v boji čestném zabili. / Blaženy zralé
klasy, snopy ve stodole.“
A nakonec, křesťan nečeká
s mravním hodnocením určité války do doby, až je
vyhlášena, kdy o její spravedlnosti či nespravedlnosti,
tedy zda je mravně dobrá, nebo zavrženíhodná, a tudíž
dovolená, či nedovolená, rozhodují propaganda, vášně a
hesla. Je veden zásadami spravedlnosti, které vycházejí
z věčné moudrosti Boží.
Ovšem i křesťanovi hrozí
nebezpečí, že bude velebit válku jako takovou. Avšak
válka jako taková je vždy pohromou a zločinem, a to
alespoň hmotně a přinejmenším na jedné z válčících
stran. Účelem tohoto článku tedy není oslavovat válku,
nýbrž objasnit okolnosti, za nichž se jí může katolík
různým způsobem účastnit, aniž by zhřešil.
VÁLKA
Sv. Tomáš vymezuje válku
jako „boj ve jménu veřejné moci proti vnějším
nepřátelům“.
Mezinárodní právo (Haagská
úmluva z roku 1907) toto pojetí rozvádí a označuje válku
za „stav ozbrojeného boje mezi dvěma či více národy
snažícími se silou zbraní dosáhnout, co nemohou
dosáhnout vyjednáváním, ať už prosazují své požadavky
nebo se brání proti prosazení požadavků druhých“. Z toho
vyplývá, že „válka“ obnáší „stav boje“, nikoli ojedinělý
střet, přičemž onen stav může panovat i tehdy,
nedochází-li zrovna k žádným střetům. Válka probíhá mezi
„nezávislými národy“, nikoli mezi jednotlivými občany
daných národů, ať už osamocenými či sdruženými, nýbrž
pouze mezi samotnými státy jakožto veřejnými politickými
uskupeními.
Obranná a útočná válka
Spravedlivá obranná válka
je ta, která je vedena ve snaze odrazit nespravedlivé
napadení, a je vždy dovolena. Ovšem pojem „obranná“ je
nutno chápat v širším smyslu. Země se může válkou bránit
z různých důvodů. Za prvé, může bojovat, aby zabránila
bezprostředně hrozícímu porušení práv nebo narušování,
které již nastalo, třebaže se nepřítel ještě přímo
neuchýlil ke zbraním. Za druhé, může bojovat, aby
dosáhla odškodnění nebo náhrady za hmotné či nehmotné
škody, které jí druhá země způsobila. A za třetí, může
bojovat, aby zajistila trvalejší a pevnější mír, pokud
čelí nestálému nepříteli, který by ji jinak neustále
ohrožoval. Ve výše popsaných případech to, co se na
první pohled jeví jako útok, není ve skutečnosti ničím
jiným než dovolenou obranou.
Obranná válka je vždy
ze zásady spravedlivá. Útočná válka může a nemusí být
spravedlivá.
Spravedlivá útočná válka je
ta, která není vedena z důvodu přítomného ohrožení,
nýbrž pro dosažení zadostiučinění nebo odplaty za
předchozí agresi nepřítele. Taková válka je spravedlivá,
pokud je jisté, že v minulosti skutečně došlo k újmě,
tedy nespravedlivé škodě. Uvedený druh války je
teoreticky dovolený, ale vztažení této teorie na určitou
situaci není vždy jednoduché. Takováto válka nebývá
povětšinou dovolená, protože její důvody jsou zpravidla
nedostatečné v porovnání se zlem, které s sebou nese.
Na druhou stranu,
nespravedlivé útočné války se dopouští strana, jejíž
kroky bez jakékoli předchozí oprávněné záminky směřují
nevyhnutelně k válce, třebaže ještě nepřistoupila
k otevřenému vojenskému útoku.
Ius ad bellum
a ius in bello
Podmínky určující, zda je
nějaká válka spravedlivá, se dělí do dvou skupin, které
moralisté zpravidla označují jako jus ad bellum
(„právo na válku“, tj. příčina války) a jus in bello
(„právo ve válce“, tj. způsob vedení války).
Ius ad bellum
Ius ad bellum
se tedy týká důvodů, které ospravedlňují vstoupení
země do války. Jak učí katolická tradice a jak to
také nacházíme v díle sv. Tomáše Akvinského, jedná se o
základní mravní podmínky, které jsou nutné
k ospravedlnění války, přičemž všechny tyto podmínky
spolu navzájem úzce souvisejí.
První podmínkou je
spravedlivá příčina, např. ochrana a zachování
národa a jeho hodnot. Je to obrana sebe nebo druhých,
jejímž cílem je ochránit nevinné proti nespravedlivému
útoku. Spravedlivou příčinou může být znovunabytí toho,
co bylo nespravedlivě vzato, nebo potrestání jiného
národa za způsobené těžké zlo.
Za druhé je nutné, aby
užití síly schválila a stav války vyhlásila oprávněná
autorita. Ať už je touto autoritou jeden člověk,
nebo nějaká skupina lidí, musí se jednat o uznanou
autoritu, která má právo svrchovaný národ zastupovat. To
je zcela zřejmé, neboť schválení užití síly vyžaduje,
aby dotyčná autorita byla dané užití síly schopna řídit
a ukončit. V posledku je tedy rozhodnutí o užití síly
vyhrazeno osobám či skupinám, nad nimiž nestojí žádná
jiná nadřízená autorita.
Třetí vyžadovanou podmínkou
je správný úmysl, tzn. že záměr odpovídá
spravedlivé příčině. Úmysl nesmí být veden pouze snahou
získat nová území, zastrašit nebo vytvořit nátlak. Je
nutné se vyvarovat veškeré nenávisti k nepříteli,
nesmiřitelné nevraživosti, touhy po pomstě a ovládnutí.
Ti, kteří vedou mravnou válku, by neměli nikdy říkat
vae victis, „běda poraženým“. Cílem vedení války má
být dosažení míru. Takovýto výslovný a skutečný cíl je
kladným ukazatelem správného úmyslu bojující strany:
dosáhnout lepší jistoty, bezpečnosti a pokojných vztahů,
kterých nelze dojít jinou cestou.
Je zde ještě otázka
rozumného zvážení, kterým je nutné posoudit ius
ad bellum.
Za prvé je třeba se ujistit, zda jsou použité
prostředky přiměřené danému cíli. Celkové dobro
dosažené užitím síly musí přesahovat škody, které válka
společnosti způsobí. Musí existovat také rozumný
předpoklad, že použité prostředky budou odpovídat
požadovanému cíli. Jelikož celým důvodem vstupu do války
je zachování obecného dobra, tak pokud válka toto dobro
nepřiměřeně ohrožuje, má se od ní ustoupit. Veškeré
odhodlání se má řídit rozvážností, spravedlností a
láskou k poddaným či občanům. Za druhé, válka musí být
až posledním krokem. K válce lze přistoupit
teprve tehdy, když je bezpochyby zřejmé, že požadovaného
cíle nelze dosáhnout jinou cestou. A nakonec, musí zde
být oprávněná naděje čili pravděpodobnost úspěchu
ve válce, neboť porážka přináší společnosti velká zla.
Opomenutí jednoho z těchto
rozumných zvážení ještě samo o sobě neruší mravní
dovolenost války vyplývající ze tří výše uvedených
podstatných podmínek. Vyskytují se mimořádné případy,
kdy může být mravné jednání považováno za „nerozumné“,
jak tomu bylo v případě polského nebo belgického
protiněmeckého odboje během II. světové války, který byl
předem odsouzen k nezdaru.
Ius in bello
Pojmem ius in bello
myslíme způsob vedení dané války. Zde opět platí
řada měřítek uznávaných i mezinárodním právem, jež samo
o sobě obvykle vychází z přirozeného práva.
Za prvé se vyžaduje
oficiální vyhlášení války, kterému předchází patřičné
ultimátum. Za druhé je třeba při vedení války dbát na
to, aby byly použité prostředky přiměřené. To znamená,
že se stát nesmí uchýlit k větší síle, než je nutná
k obhájení spravedlivé věci. A nejen to, měl by se
vyvarovat všech prostředků, které by nepříteli způsobily
zbytečné škody. Za třetí je nutné rozlišovat mezi vojáky
a civilisty. Válka se vede proti „právnické osobě“, tedy
nepřátelskému státu, nikoli proti jednotlivcům jako
takovým. Není tedy dovoleno přímo a záměrně útočit na
civilisty, je naopak třeba se snažit, nakolik je to
možné, je ochránit.
A nakonec, jelikož je cílem
války mír, nemělo by se trvat na bezvýhradném splnění
všech požadavků a pokračování v boji, pokud nepřítel
nabízí příměří nebo je ochoten vyhlásit kapitulaci. Také
v případě později uvalených sankcí a reparací by měla
vládnout rozumná umírněnost. Je však oprávněné vyžadovat
nápravu stavu, jehož narušení bylo příčinou války, a
náhrady za způsobené škody. Lze rovněž učinit přiměřená
preventivní bezpečnostní opatření do budoucna.
Nejdůležitější ale je, aby došlo k obnově a zajištění
řádu spravedlivou spoluprací mezi národy, což se
většinou neobejde bez jisté velkodušnosti vítěze, který
by neměl poraženého tlačit do beznadějného postavení a
ponížení.
SPRAVEDLIVÁ VÁLKA
Je nezpochybnitelné, že za
některých okolností je válka dovolená, ba někdy i
nezbytná. Z dějin známe nemálo případů, kdy židovský
národ obdržel přímo od Boha příkaz vést válku proti svým
sousedům. Tradice Církve vždy udržovala, že za určitých
podmínek je dovoleno pozvednout zbraně. Dokonce i Pius
XII., který jinak ostře odsuzoval hrůzy novodobých
válek, toto základní právo národů uznává, právo, bez
něhož by jejich národní svrchovanost byla ve skutečnosti
pouze mezinárodní fraškou, závislou zcela na rozmarech
okolních národů.
Je to zřejmé. Pokud by
vládnoucí autorita ve svrchovaném státě postrádala
prostředky nutné k zachování daného státu a obecného
dobra, pak by takováto autorita byla v podstatě vadná. U
některých národů se sice s tímto nedostatkem setkáváme
(nemají vojenskou sílu), ale říci, že tato vada je
zamýšlená, by bylo zpochybňováním moudrosti samotného
Boha, od něhož veškerá autorita pochází. Proto válka,
která je občas jediným způsobem, jak ochránit obecné
dobro, musí být dovolená v očích Božích.
Právě z tohoto mravního
pohledu (hřích, nebo ctnost) přistupuje k otázce sv.
Tomáš Akvinský. Dostalo se národu k válce Božího
požehnání, nebo si zasloužil odsouzení? Sv. Tomáš se
tomu věnuje ve svém pojednání o lásce, neboť
válka je pochopitelně protikladem jednoho z plodů lásky,
tedy míru.
Přímé zničení míru a nepřímý útok na lásku ukazují na
zlo války. Tohoto zla se lze vyvarovat pouze tehdy,
pokud je válka v posledku zaměřena k míru, jak tomu bylo
např. při povstání ve Vendée za francouzské revoluce,
kdy katoličtí rolníci usilovali o oprávněný návrat krále
na trůn, zajištění svobody víry a ukončení hrůzovlády
revolucionářů.
Nicméně, vést válku kvůli
míru vypadá jako poněkud nejasná zásada. Proto sv. Tomáš
v posuzování, zda je válka hříšná, či nikoli, nahlíží
dále celou věc z pohledu spravedlnosti. Válka je
dovolená, tj. lze ji vést, aniž by tím došlo k hříchu,
je-li spravedlivá, a jenom tehdy. Pokud jsou splněny
podmínky spravedlnosti, pak se může užití ozbrojené síly
stát skutečně nástrojem míru. Andělský učitel v jednom
článku
odpovídá na výhradu, kterou občas používají tzv.
pacifisté, že Kristus zakazuje používání meče. Na
stejném místě také uvádí podmínky, které nám poslouží
jako zásady pro rozlišení, co je a co není spravedlivá
válka.
Tyto zásady jsou do značné
míry obecné. Naše „raz-dva“ smýšlení je možná shledá až
příliš obecnými, protože vyžadují trpělivost, studium a
schopnost rozlišování. Lze je ovšem, jak už to u
obecných zásad bývá, vztáhnout na řadu různých případů.
V tomto případě vycházejí podmínky z neměnných mravních
zásad a je tedy možné použít je na všechny války.
Oprávněná autorita
Středověcí teologové při
svém rozvažování o mravních otázkách války narazili hned
zkraje na jednu potíž. Jelikož v roztříštěné feudální
společnosti měla svoje ozbrojené síly řada místních
autorit, ať už světských, či církevních, nebylo lehké
určit, kdo má právo použít ozbrojené síly proti svým
protivníkům. To už dnes neplatí (tedy s výjimkou
Afghánistánu, střední Asie a Afriky, kde navzdory
demokratickému snění stále drží skutečnou moc nespočet
kmenových vůdců), a tak je odpověď sv. Tomáše pro nás
zřejmější, než byla pro jeho současníky. Sv. Tomáš říká,
že jedinou autoritou, která je oprávněna vést národ do
války, je veřejná autorita, „vladař“, čímž myslí hlavu
svrchované politické společnosti. Je samozřejmě jasné,
že toto právo nenáleží politickému představiteli jakožto
soukromé osobě, nýbrž jako držiteli veřejné moci
sloužící k zajištění obecného dobra.
Jelikož úkolem veřejné
autority je zachovávat směřování společnosti k obecnému
dobru, tak výkon vládnoucí moci je oprávněný, kdykoli
skutečně směřuje k tomuto cíli. Proto může vladař
s ohledem na obecné dobro použít sílu proti všem, kteří
usilují narušit řád ve státě, ať už tito nepřátelé
pocházejí z vnitřku, nebo z vnějšku. To potvrzuje i sv.
Pavel, jenž říká, že představitelé státu jsou služebníky
Božími pro dobro lidí a jako Boží služebníci „vylévají
hněv na toho, kdo páše zlé“.
Velcí teologové šestnáctého
století, jako Vitoria, sv. Kajetán a Suárez, věnovali
této otázce nemálo času a vysvětlovali důvody, proč tomu
tak je.
Základním pravidlem je, že
státní autorita není odvozena z žádné smlouvy mezi
lidmi, třebaže takovéto smlouvy mohou určovat, kdo bude
držitelem autority. Autorita jako taková, s jejím
následným právem trestat, pochází jenom od Boha. Význam
této zásady o zdroji autority si vyžaduje podrobnější
vysvětlení. Jelikož je člověk ze své přirozenosti
stvořen pro život ve společnosti s druhými, tak Bůh
obdařil společnost všemi nutnými prostředky k jejímu
přežití. Nejdůležitějším z nich je existence a výkon
autority, jež slouží k souladu jednání jednotlivců
k dosažení cíle společnosti, tj. obecnému dobru,
donucení těch, kteří se mu protiví, a potrestání těch,
kteří ho narušují. Žádný jednotlivec však nemá přirozeně
sám ze sebe moc nad jinými lidmi, ani mu nepřísluší
jakožto jednotlivci právo trestat. O to víc nemá právo
trestat smrtí. Moc státu zabíjet tudíž nemůže pocházet
z lidí. Státu je tato moc dána Božím právem.
Právo trestat je v první
řadě zaměřeno proti zločincům uvnitř státu. Nicméně
stejnou moc lze vztáhnout i na případy, kdy páchají zlo
cizinci. V takových případech je prvním kokem požádat
příslušnou autoritu, aby zjednala nápravu a zločince
potrestala. Pokud to však cizí autorita neučiní, nebo je
dokonce za zločiny sama zodpovědná, co pak? Není proti
spravedlnosti, když autorita státu, z jehož strany došlo
k narušení spravedlnosti, přejde na autoritu poškozeného
státu, a tomu se z moci této dočasné autority dostane
práva zločince potrestat. Válka z tohoto pohledu není
ničím jiným než výkonem „soudního rozhodnutí“; tj.
úkonem trestající spravedlnosti.
To znamená, že stát, který
vyhlašuje válku, jedná jako soudce svých nepřátel. A
třebaže se souzení vlastních nepřátel může zdát samo o
sobě poněkud nespravedlivé (a, jak svědčí dějiny, svádí
ke zneužívání), tak je nesporně nutné. Víme, že
jednotlivci je v běžném životě dovoleno odpovědět na
sílu silou, a nic víc. Jak to, že stát může nejen to,
ale navíc trestat nespravedlnost, jejíž se stal obětí?
Důvodem je, že každý stát musí být soběstačný. Pokud by
nemohl potrestat cizí zločince, pak by byl nedokonalý.
Vždyť kdyby bylo všem cizím zločincům dovoleno uniknout
trestu, jednalo by se o nanejvýš závažný nedostatek
v přirozeném řádu věcí.
K udržení míru ve společnosti musí existovat moc
oprávněná trestat zločiny obyvatel. Stejně tak k udržení
míru ve světě zde musí být moc, která trestá porušení
spravedlnosti mezi státy. Jelikož nad samotnými státy
není žádná nadřízená moc, tak tato moc trestat musí
náležet svrchované autoritě, jíž svojí vlastní vinou
podléhá nespravedlivá strana. Takováto válka je vlastně
rozsudkem trestající spravedlnosti.
Zachování obecného dobra je
v posledku jádrem zásady, která rozhoduje, zda je užití
síly dovoleno. A platí to i v dnešním mezinárodním
právu, které přiznává, že v případech obrany je použití
síly přípustné. Dále uznává, že se v zájmu mezinárodního
obecného dobra lze uchýlit k vojenské síle, např. proti
mezinárodnímu terorismu, mezinárodnímu obchodu
s drogami, soustavnému porušování uznávaných lidských
práv atd.
To však
může rovněž vyvolávat řadu značně sporných otázek, jako
je vměšování se pod mezinárodní záštitou (např. OSN) do
záležitostí národů, které se ve skutečnosti nedopouštějí
žádných zločinů. Události posledních let nutí k hlubšímu
zamyšlení nad morální otázkou, zda lze svrchovaný národ
posuzovat pouze „ve vztahu“ (tj. jako by byl podřízen)
k obecnému dobru společenství národů.
Celý text najdete v Te
Deum 2/2012.