Postoj Církve ke smíšeným manželstvím
Pojmem „smíšené manželství“
míní Kodex kanonického práva (z roku 1917)
manželství „uzavřená mezi dvěma pokřtěnými osobami,
z nichž je jedna katolíkem a druhá patří k heretické
nebo schismatické sektě“.
Církev smíšená manželství „přísně zakazuje“, přičemž od
této překážky „udílí dispens pouze tehdy, když: 1.
k tomu nutí oprávněné a závažné důvody; 2. nekatolická
strana se zaručí, že katolickou stranu uchrání před
nebezpečím zvrácenosti, a oba manželé se zavážou, že
děti budou pokřtěny a vychovávány katolicky; 3. je zde
morální jistota, že záruka bude dodržena“.
„Na katolické straně leží povinnost moudře usilovat o
obrácení nekatolické strany.“
Kánon 1063 hovoří o zákazu skládat nebo obnovovat
manželský slib před nekatolickým duchovním. „Ordináři a
další duchovní správci: 1. mají věřící, nakolik je
v jejich silách, od smíšených manželství odrazovat; 2.
pokud jim nemohou zabránit, mají snažně usilovat o to,
aby nebyla uzavírána proti Božím a církevním zákonům; 3.
po uzavření smíšeného manželství, ať již na jejich, či
cizím území, mají starostlivě bdít nad tím, aby manželé
věrně plnili dané sliby.“
Kodex považuje rozdíly vyznání za natolik
závažné, že se neomezuje na pouhý zákaz uzavírání
takovýchto manželství, nýbrž to uvádí mezi zabraňujícími
překážkami, a proto katolík nemůže uzavřít smíšené
manželství bez dispensu církevní autority.
Účel zákazu je jasný: jde v něm o ochranu
mravních a náboženských zájmů katolické strany, dětí a
celé společnosti, o předcházení nebezpečím, jež
smíšenému manželství obvykle hrozí.
Smíšené manželství po II. vatikánském
koncilu
Po II. vatikánském koncilu
došlo ke změně pohledu na smíšené manželství, které se
náhle stalo „velkou ekumenickou výzvou“. V novém
katechismu se mj. píše: „Rozdílné vyznání manželů není
nepřekonatelnou překážkou pro manželství, jestliže
dokážou dát dohromady, co každý z nich přijal ve
vlastním náboženském společenství, a naučit se jeden od
druhého, jakým způsobem žije svou věrnost ke Kristu.“
Otázkou je, co může vytvořit pravda, tedy katolická
víra, dohromady s omyly, které do manželství vnáší
nekatolík. Objektivně vzato není členství v heretické
sektě projevem věrnosti Kristu, jak nový katechismus
naznačuje. Katechismus sice dále hovoří o možných
„obtížích“ smíšeného manželství a o tom, že je k němu
„zapotřebí výslovného dovolení církevní autority“,
aby následně vyzval k nekatolické pastorační praxi: „V
mnoha krajích, díky ekumenickému dialogu, mohla
zainteresovaná křesťanská společenství organizovat
společnou pastoraci smíšených manželství. Jejím úkolem
je pomáhat těmto dvojicím žít jejich zvláštní situaci ve
světle víry. Má jim také pomáhat překonávat napětí mezi
závazky manželů jednoho vůči druhému a vůči jejich
církevním společenstvím. Má povzbuzovat rozvoj toho, co
mají společného ve víře, a úctu k tomu, co je
rozděluje.“
Je zcela nepřijatelné, aby katolíka o čemkoliv poučoval
nekatolický duchovní, a tím ohrožoval jeho víru bludem.
Stejně tak závazky vůči nekatolickým společenstvím
nemají z pohledu Církve žádnou platnost, neboť
heretickým a schismatickým sektám nepřísluší autorita
křesťany v jakékoli věci zavazovat. Nakolik máme mít
v úctě druhého člověka, byť by ve víře bloudil, tak
nelze mít úctu k „tomu, co rozděluje“, tedy jeho omylu.
O tom, že novotářský ekumenický přístup
ke smíšeným manželstvím, který nemá v dějinách Církve
obdoby, zcela převládl, svědčí i apoštolská adhortace
Familiaris consortio Jana Pavla II. Nejprve jsou
uvedeny možné obtíže smíšeného manželství, a pak
následuje výčet údajných dobrodiní: „Manželství mezi
katolíky a jinými pokřtěnými, i když mají své zvláštní
problémy, vykazují přece četné prvky, kterých je třeba
si vážit a které mají být podporovány ať pro svou
vnitřní hodnotu, nebo pro svůj značný přínos k
ekumenickému hnutí. Obzvláště se to projevuje tam, kde
oba partneři dbají svých náboženských povinností.
Společný křest a dynamická síla milosti jsou v těchto
manželstvích pro manžele základem a stálou pobídkou pro
uskutečňování manželského spojení také v oblasti
mravních a duchovních hodnot. Proto a také, aby byl
zřetelně patrný ekumenický význam takového smíšeného
manželství, které je prožíváno oběma křesťanskými
manžely s plnou vírou, je třeba se snažit, i když to
není vždy jednoduché, o ochotnou spolupráci mezi
katolickým a nekatolickým duchovním, a to už při
přípravě na manželství a na sňatek.“
K tomu je nutno podotknout,
že protestant, který „dbá svých náboženských
povinností“, bude usilovat o to, aby děti byly
vychovávány v protestantském duchu, účastnily se
protestantských bohoslužeb atp., což lze těžko označit
za žádoucí přínos pro katolickou víru v rodině. Stojí za
pozornost, že se zde o katolické víře vlastně ani
nemluví, jde totiž v první řadě o „ekumenické hnutí“.
Tak se smíšená manželství stávají jakýmsi objektem
ekumenických pokusů. Mají-li manželé „prožívat
manželství s plnou vírou“, musejí společnou víru také
mít, a to ve smíšeném manželství neplatí. Ve stejném
duchu jako Familiaris consortio hovoří např. i
prefekt Kongregace pro katolickou výchovu kardinál Zenon
Grocholewski, podle něhož smíšená manželství vytvářejí
prostor k prohloubení víry a vydávání svědectví o víře,
přičemž mají svůj jedinečný přínos k ekumenickému hnutí.
A opět, o jaké víře je zde řeč? Je zájem „ekumenického
hnutí“ důležitější než dobro katolické strany a dětí v
případném smíšeném manželství?
K revoluci došlo rovněž v
samotném aktu uzavírání takovéhoto manželství. Nový
Kodex kanonického práva např. uznává sňatek uzavřený
u východních schismatiků za platný,
a v dalších případech může ordinář udělit dispens od
kanonické formy, což znamená, že lze povětšinou bez
potíží uzavřít sňatek v obřadu jiného vyznání.
Direktář k provádění ekumenických principů a norem
navíc připouští, aby se na katolickém (?) obřadu podílel
i nekatolický duchovní.
Snahou následujících úvah je ukázat
oprávněnost odvěkého postoje Církve ke smíšeným
manželstvím, sledujícího vždy v první řadě spásu
nesmrtelných duší a duchovní dobro celé společnosti, a
nebezpečí související se „zavíráním očí“, kterého jsme
dnes bohužel svědky.
P. Robert Mäder napsal:
„Smíšené manželství se stalo širokou cestou, která vede
mnoho lidí do věčného zavržení.“
Papež Pius XI. prohlásil, že „je
těžko možno, aby katolický manžel neutrpěl značné škody
z tohoto manželství“.
Nebezpečí smíšeného manželství je celá řada:
1.
Nebezpečí pro víru katolického manžela
Církev ve své starosti o věčnou spásu
věřících vždy odrazovala od bližších vztahů s jinověrci,
protože mohou představovat nebezpečí pro víru. Není
žádným tajemstvím, že člověk má obecně sklon
přizpůsobovat se myšlení těch, s nimiž ho vážou časté a
blízké vztahy. Čím nám je druhá osoba dražší, tím
intimnější je náš vztah k ní. Jelikož není intimnějšího
vztahu mezi dvěma lidmi, než je manželství, může u
katolické strany dojít k pokušení milovat nejen svůj
protějšek, ale také jeho omyly. Církevní otcové často
poukazují na známý případ krále Šalamouna, který se
navzdory své velké moudrosti stal ke konci života kvůli
pohanským manželkám modloslužebníkem.
Člověk, který tvrdí, že je zcela oddaný
katolické víře, nebude toto nejvyšší dobro své duše při
volbě celoživotního druha brát na lehkou váhu. Tertulián
uvádí čtyři důvody, proč se křesťanské ženy v jeho době
vdávají za pohany: lehkomyslnost, špatní rádcové,
světské smýšlení a náboženská vlažnost. To samé lze dnes
prohlásit i o smíšených manželstvích. Otcové a koncily
znali pouze jeden případ, který takovéto manželství
ospravedlňoval, a to když manželství mohlo skutečně
výhledově napomoci k obrácení nekatolické strany. Ve
všech ostatních případech bude nekatolický manžel buďto
horlivým vyznavačem svého náboženství, nebo bude
nábožensky lhostejný.
a) V prvním případě bude za svou
povinnost považovat vysvobodit katolickou stranu z
„omylu“, čemuž se nelze divit: je to zcela pochopitelné
a ze subjektivního pohledu ospravedlnitelné. Jeho
pseudoapoštolský zápal může vést i k násilí, zejména
v nižších vrstvách, a když je nekatolíkem muž, pak se
toto násilí, jak dokazuje zkušenost, často projevuje
výsměchem katolické náboženské praxi, a dokonce i jejím
zákazem. Bude mít v dané situaci katolická strana
takovou sílu ducha, aby vzdorovala neoprávněnému nátlaku
manžela? Je jasné, že zde o rodinném štěstí nemůže být
řeč, o čemž svědčí statistiky rozvodů, jejichž důvodem
jsou neshody v oblasti náboženství.
b) Když je nekatolický manžel lhostejný,
pak bude pro katolickou stranu lehčí uchovat si
katolickou víru, ale i zde je velké nebezpečí. Manželé
si totiž mají pomáhat nejen v hmotné oblasti, ale také
duchovní, přičemž rozdíl vyznání vede k tomu, že si
manželé v nejhlubších oblastech svého vnitřního života
nerozumějí. Pro katolickou stranu je její víra
nejcennějším pokladem a zároveň příslibem budoucího
věčného štěstí; pro lhostejného manžela to jsou většinou
nějaké fantazie choré mysli, na něž hledí s politováním.
Katolická strana to nemůže nevnímat a podceňování jejího
nejhlubšího přesvědčení ji musí zraňovat. Často se také
v její duši rodí pochybnosti, zda se skutečně nemýlí,
když lpí na své víře. V prvním případě vzniká zárodek
manželské neshody, druhý je počátkem náboženské
lhostejnosti.
c) Náboženská lhostejnost je nejčastějším
plodem smíšených manželství, s nímž se setkáváme.
Představa, že se nejmilovanější osoba nachází na cestě
do věčného zavržení, buďto ústí v touhu po jejím
obrácení, nebo se stává pro katolickou stranu
nesnesitelnou. Jestliže je vzájemná láska opravdová, pak
největším přáním manželů bude, aby se opět setkali na
druhé straně hrobu. Katolická církev učí, že je pouze
jedna cesta do věčné blaženosti, a právě nekatolická
strana se na této cestě nenachází. Z toho důvodu je
katolická strana neustále pokoušena „odložit stranou“
pravdu víry o výlučnosti a samospasitelnosti Církve a
tvrdit, že všechna náboženství jsou dobrá. Byť by k tomu
nedošlo, tak už sám neustálý intimní vztah s jinověrcem
často vede katolíka ke kompromisům: aby zachoval klid
v domácnosti, přestává mluvit o náboženských věcech,
začíná omezovat katolické pobožnosti, přestává chodit na
mši svatou; a tak plamen víry z nedostatku oleje pomalu
zhasíná.
d) V době dnešního ekumenismu má
náboženská lhostejnost ještě jednu podobu: smíšená
manželství se stávají zárodkem a základem nového
náboženství jejich dětí. Toto náboženství, které
„odkládá bokem“ jasně katolická dogmata, spočívá v tom,
že člověk věří v to, co si sám o Bohu mlhavě
představuje, a vybírá si z vyznání, která zná, zejména
rodičů, co se mu zlíbí. Takováto víra, jelikož je často
plná rozporů, k ničemu nezavazuje a může se měnit podle
chvilkové nálady, tedy zcela tratí svoji váhu.
2. Nebezpečí pro samou svátost
manželství
Kristus povýšil přirozené
manželství, které bylo od počátku světa, do
nadpřirozených výšin – učinil je svátostí. Díky tomu
„manželé, ochraňováni a posilováni nebeskou milostí, […]
mohou dosáhnout posvěcení v manželském stavu. Kristus
Pán rovněž tím, že svůj vlastní mystický sňatek s Církví
podivuhodným způsobem učinil vzorem manželství,
přirozenou lásku mezi manžely nejen zdokonalil, ale
ještě silněji, ze své přirozenosti nerozlučitelný svazek
mezi mužem a ženou sjednotil“.
Také smíšené manželství
musí být svátostí, prostředkem milostí, odzrcadlením
Kristovy lásky k Církvi. Tato stránka manželství je oním
„velkým tajemstvím“
jednoty mezi Kristem a Církví, čili naprostého
sjednocení Krista-Ženicha s Nevěstou-Církví; shoda
myšlení, vůle a činů, prosta jakýchkoli rozporů. Je
smíšené manželství schopno dosáhnout tohoto cíle? Samo
slovo „smíšené“ poukazuje na nebezpečí, které hrozí: „Snadno
se dostaví nedostatek srdečnějšího společenství duší,
které má býti známkou, chloubou a ozdobou křesťanského
manželství, jako jest odznakem a známkou Církve
Kristovy. Neboť pouto vížící duše se přetrhuje nebo
aspoň uvolňuje tam, kde jest již odlišnost názorů a
různost snah ve věcech nejzazších a nejvyšších, které
jsou člověku svaté, to jest v pravdách a citech
náboženských.“
Opravdová vzájemnost života a úmyslů, která je znakem
sjednocení Krista s Církví, je v takovémto manželství
narušena, a tím rovněž strádá z ní pramenící jednota
srdcí. Tato nejednota už předem snižuje a zpochybňuje
to, co je v manželství nejdůležitější: milost svátosti!
Nekatolická
strana (např. protestant) většinou neuznává svátostnou
povahu manželství. Bude ho za daných okolností schopna
přijmout s náležitou přípravou a pochopením? Není její
nevíra sama o sobě znevážením svátosti? Církev může
takovéto zlo tolerovat, aby se zamezilo zlu většímu, ale
vždy tak činí s největší bolestí. Nekatolický manžel si
ve skutečnosti náležitě necení a nepřijímá to, co je
nejhlubší podstatou manželství: Kristovu lásku k Církvi,
která je formou vzájemné lásky a jednoty manželů.
Svátostná milost je oběma manželům natolik potřebná, aby
vytrvali ve věrnosti a uskutečňovali cíle manželství, a
tak dosáhli spásy, že její podceňování či dokonce
popírání ze strany jednoho z manželů představuje velké
nebezpečí pro spásu obou.
3.
Nebezpečí pro manželskou věrnost a mravnost
Luther kdysi napsal:
„Manželství je povrchní, světskou věcí jako oblečení,
jídlo a dům.“
Řada nekatolíků si myslí, že manželství je toliko
soukromou smlouvou, kterou lze dle libosti uzavřít nebo
kdykoli zrušit. Protestanti, ba ani východní schismatici,
neuznávají naprostou nerozlučitelnost manželství. Pouze
katolická církev, věrna výslovnému Kristovu příkazu,
jako jediná brání nerozlučitelnost manželství, a to
nehledě na pronásledování nebo oběti, které z toho mohou
plynout.
Případné ohrožení věrnosti ve smíšeném manželství je
tedy nasnadě. Katolická strana si nemůže být nikdy
jista, nakolik vážně nekatolický manžel bere svůj
manželský slib. Bohužel, dokonce i když nekatolická
strana svatosvatě slibuje věrnost, tak se může stát, že
se záhy tváří v tvář nepříznivým životním událostem
(jako jsou vážné spory, seznámení se s přitažlivou
osobou atd.) ozve lidská nestálost, zejména není-li
posilována milostí posvěcující. Tato zásadní, tudíž
neustálá nejistota je často důvodem podezření (byť
neoprávněných) ze strany katolického manžela, a nezřídka
také hlubokého znechucení, depresí a zoufalství.
Nutno zdůraznit, že
nekatolíci povětšinou připouštějí antikoncepci, a
někteří dokonce za jistých okolností i vraždu
nenarozeného člověka!
Bude-li nekatolická strana používat antikoncepci, což je
těžký hřích, jak se to asi projeví na vzájemném soužití
a mravech obou manželů? Buďto se katolík podřídí a bude
se na tomto hříchu podílet, nebo bude nucen takovémuto
manželovi odepřít nejintimnější tělesné sblížení, což
lze stejně těžko dělat do nekonečna a vlastně se tím
popírá jeden z hlavních účelů manželství. A v případě,
že antikoncepci užívá nekatolická manželka, nemusí o tom
její katolický manžel ani vědět. Manželství, které
odmítá svůj hlavní cíl daný mu Bohem, lze jen těžko
nazvat cestou k věčné spáse a zdrojem milostí, spíše
naopak.
P. Robert Mäder napsal:
„Manželství s člověkem, který nemá pevné mravní zásady
v duchu Casti connubii, bude vždy velkým
ohrožením věrnosti božským manželským zákonům.“
4. Nebezpečí pro výchovu dětí
Nestačí dát potomkům život
a zajistit jim hmotné prostředky nutné k udržení
fyzického života; mezi povinnosti rodičů rovněž patří
utvářet duši dítěte tak, aby dokázalo samostatně plnit
životní úkoly vybaveno nezbytnou mravní silou. Především
na rodičích závisí dobro nebo zlo lidstva, a tím i údů
Církve. A jestliže podle sv. Pavla ten, „kdo se nestará
o své lidi a hlavně o domácí, zapřel víru a je horší než
nevěřící“,
pak kdo by se odvážil pochybovat, že duchovní dobro dětí
musí být nejdůležitější starostí rodičů?
Sv. Tomáš Akvinský na
otázku, zda může věřící uzavřít manželství s nevěřícím,
dává následující výstižnou odpověď: „Dobrem manželství
je potomstvo, které je nutno vychovat k úctě Boží.
Jelikož je však výchova společným dílem otce a matky,
proto každý z nich usiluje vychovat dítě k úctě Boží
podle své víry. Jsou-li
tudíž rozdílné víry, bude záměr jednoho směřovat
proti záměru druhého.“
Církev, ač nerada, povolovala smíšená
manželství jedině pod podmínkou uzavření předmanželské
smlouvy, v níž se oba manželé zavazovali, že děti budou
vychovávány v katolickém náboženství. Dnes se mají
rodiče s ohledem na vládnoucí ekumenismus
sami rozhodnout, v jaké víře vychovají své
potomky.
Ve smíšeném manželství nemůže nikdy
panovat naprostá shoda, co se náboženské výchovy dětí
týče. Jestliže nejsou rodiče nábožensky vlažní, tak
každý z nich bude chtít prosadit náboženskou výchovu
podle svého vyznání, čímž začíná velmi smutný boj o duši
vlastního dítěte. Každý boj končí vítězstvím jedné ze
stran, nebo kompromisem.
a) Jestliže v tomto boji prohraje
katolická strana, jestliže bude souhlasit s tím, aby
děti byly vychovávány nekatolicky, pak se její situace
stane vskutku tragickou. Musí se dívat, jak se mladé
duše vlastních dětí plní jedem bludu, přičemž tomu
nemůže zabránit. Je snad něco bolestnějšího?
b) Jestliže boj skončí
kompromisem, pak daný kompromis většinou spočívá v tom,
že je část dětí vychovávána v náboženství otce a část
v náboženství matky. Z nadpřirozeného pohledu se tehdy
nabízí otázka, čím si dítě, odsouzené k nekatolické
výchově, zasloužilo, že je jeho duše méně ceněna než
duše jeho bratrů a sester, kterým se dostává katolické
výchovy?
Kromě toho, je v prostředí takovéhoto náboženského
rozdvojení vůbec možné naplnit duši dítěte náboženskými
zásadami, když jeho nejbližší tyto zásady neuznávají? O
nutných náboženských návycích (jako jsou pobožnosti,
modlitby, církevní přikázání) ani nemluvě. A
proto, když dítě začne později s rozvojem rozumu o
těchto věcech přemýšlet, musí nutně dojít k otázce, proč
má uctívat Pána Boha tímto způsobem, když to jeho bratr
nebo sestra dělá jinak – a kdo z nich má pravdu? Rodiče
nejčastěji odpovídají také kompromisně: že to je vlastně
docela jedno, jestli se Pán Bůh uctívá tak nebo onak. A
tak se rodina stává příčinou „největšího zla: náboženské
lhostejnosti“.
c) Dokonce i v nejlepším
případě, kdy je všem dětem zaručena katolická výchova,
zanechává smíšené manželství často na duši dítěte
zhoubné stopy. Poněvadž vyrůstá v prostředí rodiny,
působí na něj zejména příklad rodičů. Co si pomyslí o
náboženství, jestliže se jeho rodiče v této
nejdůležitější věci tak různí? Je-li smíšené manželství
nebezpečím i pro katolického manžela, co říci o dítěti,
které daleko více podléhá vlivu dojmů, pocitů a hnutí
srdce? Co se stane, když nekatolická matka navzdory
slibu svými názory ovlivňuje srdce svého dítěte, nebo
když se nekatolický otec dokonce pravému náboženství
posmívá? Právě proto papež Pius XI. varoval: „Odtud
pramení nezřídka onen žalostný odpad dítek od
náboženství nebo aspoň prudké klesání v onu náboženskou
nedbalost a lhostejnost, která jest již docela blizoučko
nevěry a bezbožnosti.“
5.
Nebezpečí pro společnost
Katolické okolí bude vždy přímo či
nepřímo obětí smíšeného manželství. Jestliže je rodina
základem společnosti, pak celá její budoucnost začíná
právě zde. Smíšená manželství většinou vychovávají nové
pokolení nábožensky lhostejných lidí, což znamená, že
společnost bude mít co dočinění s občany bez pevných
zásad, bez pevného mravního základu. Tato lhostejnost
bezprostředně vede ke zlehčování Božích a církevních
zákonů; což se především týká hlavního cíle manželství.
Kdo nebere ohled na pravou víru, nutnou ke spáse, ten
bude také lhostejný k napomenutím Církve, že hlavním
cílem manželství je plození dětí a že jej nelze
považovat pouze za prostředek k uspokojování svých
vášní. Proto smíšená manželství hůře odolávají
protirodinné propagandě, pokud jde např. o antikoncepci
nebo rozvody.
Dalším společenským zlem, které vyplývá
ze smíšených manželství, je podněcování všeobecné
neupřímnosti a přetvářky. Nelze popřít, že náboženský
život má stále pro mnoho lidí velký význam. Člověk,
zejména ve své vnitřní, soukromé oblasti, vychází ze
svého náboženského přesvědčení a nechce, aby jím
nejbližší pohrdali. Dokonce i ten „nejpokrokovější“
člověk nedokáže popřít zásadu bezrozpornosti a smířit
v hloubi srdce naprosto rozdílné nauky. Současná reklama
a doktrína „náboženské svobody“ ho však nutí, aby se
vůči druhému manželovi a dětem choval proti svému
přesvědčení. Tak se ve společnosti rodí licoměrné a
neupřímné chování: ve všech oblastech života musí člověk
skrývat to, co je pro něho nejdůležitější, a předstírat
„ekumenicky otevřeného křesťana“. Takovéto znásilnění
logiky a zásady bezrozpornosti má za následek, že
společnost stále více ztrácí vztah ke skutečnosti a
vytváří si falešný svět „mírového soužití všech názorů“
a „ráje na zemi“. Probuzení z tohoto snu, k němuž jednou
dojde, bude bolestné jak pro jednotlivce, tak i celou
společnost.
Závěr
Nebezpečí, která souvisejí se smíšeným
manželstvím, stále platí, ale dnes se, bohužel, nezřídka
týkají i sňatků mezi samotnými katolíky. V současnosti
není ničím neobvyklým, popírá-li kněz-zpovědník
katolickou mravní nauku, nebo ji alespoň v některých
ohledech zlehčuje či upravuje „podle potřeb doby“. A to
samé platí v ještě větší míře o některých laicích.
Soužití katolíků na tzv. hromádce, tedy konkubinát,
kterému se mnohdy vznešeně říká „volné manželství“,
„přátelské manželství“ atp., případně užívání
antikoncepce a odmítání potomstva v samotném manželství,
a to vše se souhlasem kněze, není už něčím výjimečným,
ba pro mnohé katolíky ani pohoršlivým. „Pokoncilní jaro“
přineslo své plody v podobě náboženské lhostejnosti a
ztráty mravních zásad. Proto mladí lidé, kteří touží
zůstat věrni katolické víře a chtějí založit skutečně
katolické manželství, musejí zohledňovat církevní zásady
a napomenutí rovněž ve vztahu vůči liberálním katolíkům.
Stává se, že sňatek s liberálním a nábožensky lhostejným
katolíkem nakonec vede k tomu, že mladý horlivý katolík
začne opomíjet své náboženské povinnosti, jeho víra
slábne, nemizí-li zcela, a vše končí mravním pádem.
Proto je dnes při uzavírání manželství
zapotřebí velké ostražitosti a hluboké rozvahy. Je to
totiž nejen rozhodnutí na celý život, ale také zásadní
volba cesty: do nebe (skrze dobré manželství), nebo do
pekla.
Převzato ze Zawsze Wierni 1/2002.
Přeložil Adam Podborský.