Křesťanská politika v českých zemích
Radomír Malý
Současný
ministr financí ing. Miroslav Kalousek se nedávno vyjádřil u
příležitosti neúspěchu KDU-ČSL ve volbách a jejího odchodu ze
Sněmovny takto: „Dva doktoři stáli u počátku a konce křesťanské
politiky v českých zemích. Dr. Šrámek ji zahájil, dr. Svoboda
ukončil.“ Bylo to ale opravdu tak jednoduché? A vůbec – lze
politiku KDU-ČSL a její předchůdkyně ČSL považovat jednoznačně
za křesťanskou?
Objasnění hledejme v minulosti
To všechno má
své historické kořeny, které souvisejí již s dobou národního
obrození devatenáctého století. Zatímco v Čechách se myšlenky
obrany českého národa proti germanizaci a jeho politické
emancipace chopili protikatolicky orientovaní liberálové typu
Josefa Jungmanna, Josefa Kajetána Tyla nebo Karla Havlíčka
Borovského, kteří vytlačili z vedoucích pozic katolické kněze
(nota bene převážně odchované osvícencem Bernardem Bolzanem a
smýšlející zcela nekatolicky), na Moravě si katolický klérus
v čele se starobrněnským augustiniánským opatem Cyrilem
Františkem Nappem a zejména profesorem brněnského semináře
Františkem Sušilem udržel vůdčí roli v národním hnutí. Moravské
vlastenecké kněžstvo na rozdíl od českého smýšlelo převážně
katolicky a „ultramontánně“ (propapežsky), což je vynikající
zásluhou dosud nedoceněného Františka Sušila, jehož ideový vliv
a akční rádius se staly protiváhou zhoubného působení Bolzana a
jeho kompliců (především Františka Náhlovského) v Praze.
Proto také na
Moravě jsou patrny první snahy politické obrany katolických
principů. Nahrál jim cyrilometodějský kult, horlivě šířený
Sušilem a jeho žáky, kteří propagovali ideu češství, resp.
slovanství, v úzkém sepětí s katolickou tradicí. Svatí Cyril a
Metoděj měli být symboly této vazby češství a katolicismu jako
nerozdílného celku. V Čechách převládala opačná tendence: Být
dobrým Čechem a dobrým katolíkem se prý vylučuje, neboť „Církev
nám, Čechům, upálila Mistra Jana Husa a jezuité ničili české
knihy…“
Prvním, kdo
formuloval myšlenku založení samostatné politické strany, která
by hájila práva a postavení Církve a spolu s tím i práva českého
jazyka a národa a také zájmy těch nejchudších vrstev, zvláště
dělnictva, byl v šedesátých letech devatenáctého století Sušilův
blízký spolupracovník a středoškolský profesor náboženství
v Brně pater Matěj Procházka (učil též mladého T. G. Masaryka).
Jím navrhovaná strana měla mít křesťanskosociální program,
oslovující především pracující vrstvy. Procházkovi se podařilo
získat pro své ideje benediktiny v Rajhradě, zejména ředitele
jejich tiskárny patera Placida Mathona, jenž jeho spisy tiskl
v masovém nákladu a šířil mezi lidem. V tiskárně rajhradských
benediktinů pracoval i mladý tiskařský dělník Tomáš Josef
Jiroušek, který r. 1888 odešel do Prahy, kde navázal spolupráci
a osobní přátelství s paterem Tomášem Škrdlem, zakladatelem a
šéfredaktorem konzervativní a pravověrně katolické revue
Vlast. Jiroušek tam vedl křesťanskosociální rubriku. Na
založení samostatné strany katolického typu však bylo nutno
ještě počkat. Skutečným impulsem se stala teprve sociální
encyklika papeže Lva XIII. Rerum novarum (dále jen RN) z
r. 1891.
Katolíci dosud
podporovali Staročeskou stranu, vedenou Františkem Palackým a
Františkem Ladislavem Riegrem. Za datum jejího založení se
pokládá schůzka F. L. Riegra se zástupci české historické
šlechty, vedené hrabětem J. J. Clam-Martinicem, 6. 1. 1861.
Staročeská strana byla konglomerátem protikladných názorových
uskupení s rozdílným vztahem ke katolické církvi. Historik
Palacký byl evangelík, jehož koncepci českých dějin katolíci
akceptovat nemohli, nicméně nutno uznat, že v politickém ohledu
se choval k Církvi korektně a bránil ji před útoky skalních
liberálů. Jeho zeť Rieger byl sice formálně katolík, ale
obdivovatel osvícence Bolzana a nepřítel papežství. Když I.
vatikánský koncil r. 1870 deklaroval dogma o papežské
neomylnosti, Rieger stál v první řadě bojovníků proti Římu a
demonstrativně místo do katolického kostela chodil v neděli na
východní liturgii k pravoslavným. Sušil již dříve odmítl do jeho
Naučného slovníku přispívat, neboť obsahoval útoky proti
Církvi. Levé křídlo Staročeské strany tvořili potom tvrdí
liberálové v čele s Karlem Sladkovským, kteří r. 1874 kvůli
nesouhlasu s Palackého a Riegerovou politikou pasivní opozice
vůči Vídni odpadli a vytvořili tzv. Mladočeskou (svobodomyslnou)
stranu s jednostranně protikatolickým programem. Pro katolíky
byli staročeši přece jen „menším zlem“, proto je volili. R. 1869
zformovali uvnitř této strany katolické křídlo, reprezentované
deníkem Čech.
Založení stran s křesťanským programem
Encyklika
Rerum novarum evokovala v téměř celé katolické Evropě vznik
křesťansky orientovaných politických stran se sociálním
programem. V Čechách a na Moravě vznikala nejrůznější
křesťanskosociální hnutí, která se sjednotila na celostátním
sjezdu v Litomyšli v září r. 1894 založením Křesťanskosociální
strany. Bohužel tato jednota dlouho nevydržela. Brzy došlo ke
konfliktu mezi zastánci pravověrné linie, reprezentované kněžími
Rudolfem Horským a Tomášem Škrdlem a podporované jejím
„dělnickým“ křídlem v čele s Tomášem Jirouškem, a radikály
vedenými knězem Emilem Dlouhým-Pokorným (později odpadlíkem),
kteří se přikláněli k myšlenkám modernistické hereze, jež se u
nás rychle šířila. Ti si založili novou, tzv. Křesťanskosociální
lidovou stranu. V Čechách existovalo do r. 1918 celkem šest
stran s křesťanským programem.
Na Moravě díky
stále živému myšlenkovému dědictví sušilovců a
cyrilometodějskému kultu byla přece jen větší kompatibilita. R.
1896 olomoucký advokát Mořic Hruban, zklamaný nejednotou českého
politického katolicismu, svolává s podporou známého faráře v Dražovicích
u Rousínova Antonína Cyrila Stojana (s nímž ho pojilo trvalé
doživotní přátelství) do Přerova sjezd moravských aktivistů
politického katolicismu, kteří zakládají tzv. Katolickonárodní
stranu. Ta se stala až do konce Rakousko-Uherska masovou stranou
českých katolíků na Moravě. Přednostní zásluhu má na tom
charismatická postava A. C. Stojana, známého svojí nevšední
obětavou dobročinností a také mariánskou a cyrilometodějskou
zbožností. Pečoval především o rozkvět poutních míst Hostýn a
Velehrad, ve vídeňské Říšské radě jako poslanec odvážně hájil
práva katolické církve především v oblasti školství a vystupoval
proti snahám liberálů omezovat výuku náboženství.
Jiní kněží a
katoličtí intelektuálové, jimž připadal program Katolickonárodní
strany příliš „devótní“, vedení kaplanem v Novém Jičíně Janem
Šrámkem, se sešli r. 1899 na Velehradě, kde založili tzv.
Moravskoslezskou křesťanskosociální stranu. Ta právě tak jako
Katolickonárodní silně zdůrazňovala katolickou ortodoxii spolu
s věrností a poslušností papeži. Proto také obě až do r. 1918
úzce spolupracovaly a tvořily v parlamentu jeden blok. Rozdíl
byl jen v tom, že zatímco katoličtí národovci viděli svou
prioritu v úzkém sepětí s Církví a její organizační strukturou,
kterou při své politické práci využívali, křesťanští sociálové
více oddělovali politickou sféru od církevní a orientovali se
spíše na občanské struktury.
Během první
světové války všechny křesťansky orientované strany zachovávaly
loajalitu vůči habsburskému trůnu, což činily i jiné politické
subjekty včetně sociálních demokratů. Katoličtí politikové se
angažovali především v konkrétních akcích pomoci jednotlivým
lidem, postiženým válkou nebo politickou perzekucí. Nedostižné
zásluhy si zde získal opět A. C. Stojan, tou dobou už
kroměřížský probošt a olomoucký kanovník, který se navzdory
nebezpečí, že sám bude obžalován z velezrady, angažoval i pro
své ideové a osobní nepřátele, výmluvný je zejména případ
kyjovského lékaře dr. Josefa Kellera. Nástupem císaře bl. Karla
r. 1916 se otevřely nové možnosti pro realizaci dosud
nenaplněného českého požadavku autonomie, proto i česká
katolická politická reprezentace se maximálně angažovala pro
jeho podporu. Situace se ale vyvinula úplně jinak. Když 28.
října byl spontánně lidovými manifestacemi vyhlášen samostatný
český stát, křesťanské strany to podpořily právě tak jako
liberálové a socialisté. M. Hruban se stal ministrem bez
portfeje v první vládě Československé republiky v čele s Karlem
Kramářem.
Dá se říci, že
autentickou křesťanskou politiku před r. 1918 praktikovaly obě
moravské křesťanské strany a také Česká křesťanskosociální,
vedená R. Horským. Odvážně na půdě vídeňské Říšské rady i
Zemských sněmů v Praze a v Brně bojovaly proti liberalizaci
rozvodů, omezování výuky náboženství na školách, antiklerikálním
učebnicím (zejména proti tzv. Čítance, sestavené
nevěreckým básníkem Josefem Svatoplukem Macharem), požadovaly
zákroky proti pomluvám, urážkám a rouháním antikatolického
tisku, ale současně bránily i práva českého jazyka a sociální
zájmy nejchudších vrstev obyvatelstva. Nebylo živelní
katastrofy, aby Stojan, Hruban nebo jiný český katolický
poslanec okamžitě neintervenovali ve prospěch obětí. Katoličtí
politikové na půdě parlamentu též tvrdě bojovali za sociální
spravedlnost přesně ve smyslu encykliky Rerum novarum. Na
tuto činnost může být český politický katolicismus právem hrdý a
je nutno to v zájmu pravdivého pohledu na Církev neustále
připomínat.
Křesťanská politika za první republiky
První léta
samostatného československého státu byla poznamenána
protikatolickým běsněním, jež místy hraničilo až
s pogromistickými kampaněmi. Stržení mariánského sloupu na
Staroměstském náměstí v Praze 3. 11. 1918 bezbožnou luzou dalo
impuls k podobným „kulturním“ činům v celé zemi. Tisíce soch P.
Marie a sv. Jana Nepomuckého byly zničeny, na pět set
svatostánků vyloupeno. Habrmanovo ministerstvo školství za
socialistické Tusarovy vlády nařídilo odstranění křížů ze škol a
jejich veřejné pálení. Tekla i krev, byly desítky raněných a
v moravských Neslovicích v červenci r. 1921 zastřelil fanatický
bezvěrec katolického kněze. K tomu ještě přistoupilo
modernistické šílenství u části českého kléru, organizovaného
v tzv. Jednotě katolického duchovenstva. Jeho radikální část pod
názvem Ohnisko v čele s Karlem Farským, pobouřená tím, že papež
Benedikt XV. odmítl požadavky volby duchovenstva, zřízení
samostatného českého patriarchátu, národního jazyka v liturgii a
zrušení celibátu, založila 9. ledna 1920 odpadlickou tzv.
Československou církev. Katolíci museli často i fyzicky bránit
své chrámy, které sektáři chtěli zabrat. Zásadový a
nekompromisní postoj nového pražského arcibiskupa Františka
Kordače, před válkou zakladatele tzv. Piova spolku pro potírání
modernismu, přinutil nakonec sektáře k ústupu a neukázněné
duchovní uvnitř Církve k tomu, aby poslechli a podřídili se.
Kordačova příkladu následovali i ostatní čeští a moravští
biskupové.
V této situaci
se 26. 1. 1919 sešli zástupci všech křesťansky orientovaných
stran na sjezdu v Brně, kde vytvořili jednotný celostátní
subjekt, pro nějž olomoucký prelát František Světlík navrhl
název „Československá strana lidová“ (dále jen ČSL). Neobešlo se
to bez námitek, převážná část českých křesťanských sociálů a
moravských katolických národovců požadovala, aby v názvu byl
ponechán přívlastek „křesťanská“, když už je neprůchodný název
„katolická“ (proti tomu se stavěl i Sv. stolec, poněvadž se
obával identifikace Církve s politickou stranou), jenže byli
těsnou většinou přehlasováni. Světlík spolu se Šrámkem ujistili,
že ČSL bude nadále bránit Církev a katolické morální hodnoty, i
když podle stanov se jednalo o „nekonfesní“ politickou stranu.
Předsedou ČSL byl zvolen Jan Šrámek.
V prvním
parlamentu svobodné republiky se katoličtí poslanci ihned vrhli
do boje. Iniciativní Stojan předkládá smršť protestů a
legislativních návrhů. Nejvýznamnější jsou tyto: 17. 2. 1919
protestuje jménem ČSL proti úmyslu rušit církevní základní a
střední školy. 18. 3. požaduje státní zákrok proti zneužívání
učitelského povolání liberálními kantory ke štvaní dětí proti
Církvi, k pálení křížů, k veřejnému rouhání se Bohu, Ježíši
Kristu, Matce Boží a svatým atd. Tito pedagogové měli být za to
podle zákona stíháni. Návrh neprošel, odmítnut byl i pozdější
protest poslanců ČSL proti ministerskému nařízení o odstranění
křížů ze škol. V červenci téhož roku Stojan podává návrh na
zřízení katolické teologické fakulty při nově vzniklé Masarykově
univerzitě v Brně a při nově vzniklé Komenského univerzitě
v Bratislavě. První návrh byl odmítnut, druhý přijat hlavně díky
hlasům slovenských poslanců, i nekatolíků. 3. 10. 1919 ostře
vystoupil proti připravované odluce Církve od státu. 8. 4. 1920
požadoval, aby obecní a okresní školské rady byly sestaveny
podle konfesního klíče, tj. aby většinu v nich tvořili katolíci,
protože ve všech obcích a okresech se právě k tomuto náboženství
hlásí většina obyvatelstva. Návrh se ani nedostal k projednání.
Samozřejmě nebyl by to Stojan, kdyby též nepožadoval sociální
opatření ve prospěch nejchudších. Ani tady však nebyl příliš
úspěšný, neboť tyto návrhy předkládal „klerikál“. Ke kuriozitám
jednání prvního parlamentu náleží též vystoupení poslance a
pozdějšího pražského arcibiskupa F. Kordače, předtím profesora
křesťanské filosofie, jenž přednesl od řečnického pultu
hodinovou přednášku o důkazech Boží existence podle nauky sv.
Tomáše Akvinského.
ČSL získávala
ve volbách za první republiky cca 8–10 procent hlasů
v celostátním měřítku. R. 1920 kandidovala společně s Hlinkovou
Slovenskou ľudovou stranou (dále jen HSLS), tato spolupráce však
skončila r. 1922, neboť Šrámek podpořil masarykovsko-benešovskou
teorii čechoslovakismu, která byla pro ľuďáky nepřijatelná. Od
září r. 1921, kdy vstoupili do Benešovy vlády, setrvali Šrámkovi
lidovci ve všech koalicích až do mnichovské dohody v září r.
1938 (s výjimkou krátkého období úřednického kabinetu Jana
Černého r. 1926). Šrámek, v té době již monsignore a docent
křesťanské sociologie, zvolil taktiku „být při tom všem“, tj.
při tvorbě vlastní vládní politiky, proto účast v kabinetech
jakéhokoliv ražení byla vždycky jeho prioritou.
Postava Mons.
Jana Šrámka je ambivalentní. Byl to sice katolicky pravověrně
smýšlející kněz, ale scházela mu odvaha bojovníka. Není pravdou,
že byl svobodným zednářem, tato účelová lež se objevila za
Protektorátu, protože Šrámek byl předsedou londýnské exilové
vlády. Vynikl jako mistr taktiky a politické strategie, což
mohlo být i přínosem, kdyby neakceptoval sekulární a
protikatolický charakter masarykovské první republiky jako „to
nejlepší politické zřízení“. Tím kapituloval před liberálně
socialistickou ideologií výměnou za to, aby ČSL mohla být „ve
všech vládách“. Tuto „genetickou výbavu“ vložil jaksi ČSL do
vínku a lze bez nadsázky říci, že právě tam má své kořeny i
politika KDU-ČSL po r. 1990.
Šrámkova ČSL
postupně v průběhu dvacátých let rezignovala na jakýkoliv odpor
vůči bezbožné ideologii první republiky, vůči propagované
husitské tradici (zůstala pasivní i tehdy, když nuncius Marmaggi
opustil r. 1925 Prahu na protest proti tomu, že z Hradu vlál
husitský prapor) i vůči liberálním principům „laického“ státu,
jenž nechce mít s náboženstvím nic společného. Jestliže Stojan
(od r. 1921 až do své smrti r. 1923 olomoucký arcibiskup) ještě
r. 1919 horlil proti odstraňování křížů ze škol, Šrámek později
kategoricky odmítal požadovat jejich návrat zpět. Pravicové
křídlo ČSL, soustředěné kolem R. Horského, ostře vyčítalo
Šrámkovi kapitulaci ve věci výuky katolického náboženství na
školách. Zatímco za starého Rakousko-Uherska platila pro děti
z katolických rodin povinnost účastnit se výuky tohoto předmětu,
Šrámek nyní požadoval její naprosté zdobrovolnění, s čímž
nesouhlasili dokonce ani mnozí politikové nekřesťanských
pravicových stran, jmenovitě někteří agrárníci a národní
demokraté, proto náboženství zůstalo povinným předmětem. Pokud
si to ovšem rodiče (včetně katolických) nepřáli, mohli dítě
z něho odhlásit.
Komunistický
historik Miroslav Trapl správně píše, že „Šrámek dával přednost
koaliční spolupráci i před možností internacionálního
katolického bloku v ČSR“. Proto též odmítal všechny pokusy
Andreje Hlinky přimět ČSL ke spolupráci s HSLS, proto se
nepostavil ani za věřící slovenské venkovany, které čeští
ateističtí učitelé tam vyslaní hrubě uráželi tím, že
odstraňovali ze škol kříže. Tuto kapitulaci Šrámkovy ČSL ostře
kritizovala česká katolická literární avantgarda v čele
s Jaroslavem Durychem, jemuž bylo dopřáno ještě v první polovině
dvacátých let publikovat v deníku ČSL Lidové Listy.
K nejostřejšímu
střetu mezi nimi došlo ve druhé půli třicátých let, kdy ČSL
zaujala ke španělské občanské válce tentýž postoj jako Hrad, tj.
loajální vůči republikánské vládě a odmítavý vůči nacionalistům
v čele s generálem Francem. Jaroslav Durych, Karel Schulz, Jan
Čep, Stanislav Berounský a řada dalších katolických
intelektuálů, soustředěných kolem revue Řád, Obnova,
Akord a kolem Dobrého díla Josefa Floriana ve Staré Říši,
naopak poctivě informovali českou katolickou i nekatolickou
veřejnost o zvěrstvech zednářů a bolševiků ve Španělsku, o
prohlášení španělského episkopátu a o katolických mučednících.
V ČSL vznikla
nakonec opozice proti Šrámkovu autoritativnímu vedení a jeho
linii. Již počátkem třicátých let vystoupil ze strany vůdce
lidoveckých zemědělců Antonín Čuřík a založil svou vlastní
stranu, která však neměla úspěch. Lidovci, nespokojení se
Šrámkem, se semkli kolem kanovníka Bohumila Staška, obdivovatele
nacisty zavražděného rakouského kancléře Engelberta Dollfusse.
Stašek usiloval o přetvoření ČSL podle vzoru Dollfussovy
Křesťanskosociální strany s přijetím stavovského principu.
Šrámek to kategoricky odmítal a direktivně vnucoval ČSL svoji
koncepci, podle níž Masarykova a Benešova republika je pro české
katolíky optimálním politickým zřízením – a to bez ohledu na to,
že učební osnovy vyzvedávají husitismus a odsuzují barokní dobu
jako „temno“, že se nadále operuje Masarykovým heslem „Tábor je
náš program“ a že se vládnoucí režim nemíní ani v nejmenším
distancovat od obrazoboreckého boje a násilností prvních
poválečných let. Nespokojenost českých lidovců se Šrámkem
sílila. V r. 1939 se měl konat stranický sjezd a je
pravděpodobné, že by Šrámek se svojí kapitulantskou koncepcí
prohrál a nebyl znovu zvolen jako předseda. Mnichov a druhá
světová válka to ale překazily.
Bylo by však
nespravedlivé vidět všechno jenom ze špatné stránky. ČSL zejména
na venkově přispívala k upevnění katolické sounáležitosti a
k politické aktivitě věřících ve prospěch dobré věci, byť i jen
v lokálním rozsahu. Mezi lidoveckými představiteli se vyskytly i
vzácné osobnosti, u nichž vazba mezi vírou a politikou byla
zřejmá. Mnoho dobrého vykonal dříve zmíněný Mořic Hruban, vysoce
ušlechtilá postava, od r. 1920 senátor. Ve druhé polovině
dvacátých let byl ministrem dvou vlád zbožný františkánský
terciář František Nosek, asketicky žijící štědrý podporovatel
charitativních aktivit Církve. Jeho zásluhou začaly úřady za
pravicové vlády tzv. panské koalice přece jen aspoň částečně
stíhat rouhačské akce vylupování svatostánků nebo rozbíjení
kapliček a křížů. Do kaleidoskopu lidoveckých osobností patří i
kontroverzní postava novináře Alfreda Fuchse, katolického
konvertity ze židovství, který sice nebyl členem ČSL, nicméně se
pro ni publicisticky angažoval. Bohužel právě on se stal jedním
z nejhorlivějších hlasatelů Šrámkovy pochybné koncepce
poklonkování liberální ideologii. Tato pomýlenost ale nic nemění
na jeho vnitřní hluboké víře, která byla plně katolická, což
dokázal zejména svojí mučednickou smrtí pro Krista v nacistickém
koncentračním táboře Dachau.
Katolická
literární avantgarda kolem Durycha aj. se však od ČSL většinou
distancovala, jak markantně ukazuje příklad známého katolického
spisovatele K. Schulze, redaktora orgánu Národně demokratické
strany Národní Politika. Mnichovská dohoda r. 1938
zahájila opět novou éru křesťanské politiky u nás.
Křesťanská politika za nacismu a komunismu
Období po
Mnichovu vedlo opět k vyhrocení stanovisek. Zatímco Mons. Stašek
za podpory Klubu lidových akademiků požadoval rozpuštění ČSL a
její vstup do Strany Národní jednoty, kterou tvořily pravicové
politické subjekty, Šrámek to dlouho odmítal. Nakonec se ale
podřídil, a stal se dokonce členem výboru této vládní strany,
proti níž levičáci ustavili tzv. Národní stranu práce.
Půlleté trvání
tzv. II. republiky poskytlo katolické církvi přece jen lepší
podmínky, i když mezi ministry byli členové zednářských lóží. Do
škol se po dvaceti letech opět vrátily kříže. Pro výuku dějepisu
byly vypracovány osnovy podle Pekařova a nikoli Masarykova
pojetí historie. Učitelé měli zakázáno při výuce urážet Boha,
Krista, Matku Boží a Církev. Toto je zásluhou především
prezidenta Emila Háchy, který byl praktikujícím katolíkem.
Předseda vlády Rudolf Beran sice do kostela nechodil, ale
zaujímal k Církvi vstřícný postoj.
To všechno
skončilo 15. březnem r. 1939. Katolická církev se stala objektem
otevřeného pronásledování. Kříže musely ze škol zase pryč,
náboženské slavnosti se nesměly konat mimo prostor chrámu,
církevní školy byly postupně zavírány, katolická periodika
rušena. V hodinách vlastivědy (protektorátní náhražka za
dějepis) se opět žáci a studenti stali předmětem protikatolické
indoktrinace. Zhruba pět set českých kněží poznalo nacistickou
„morálku nadlidí“ v koncentračních táborech, minimálně šedesát
bylo popraveno nebo zavražděno. Teror zasáhl i katolické laiky,
především členy tělovýchovné organizace Orel.
Také hodně
lidovců prošlo nacistickou perzekucí. „Dvojka“ ČSL, prelát
Stašek, byl téměř celou dobu Protektorátu vězněn v koncentračním
táboře Dachau, kam se dostal pro své odvážné vlastenecké kázání.
Syn senátora Hrubana Vladimír zemřel v nacistickém vězení.
„Jednička“ ČSL, Mons. Šrámek, uprchl v přestrojení za
železničáře přes Polsko do Anglie, kde ho prezident Beneš
jmenoval předsedou exilové vlády. Prestiž ČSL tím stoupla nejen
v národním, ale i v mezinárodním měřítku.
To ale skončilo
ihned po válce v květnu r. 1945. ČSL obnovila svoji činnost jako
součást tzv. Národní fronty v čele s KSČ. Šrámek byl předsedou
strany a místopředsedou jak Fierlingerovy, tak Gottwaldovy
vlády. Se svým nejužším spolupracovníkem paterem Františkem
Hálou, jenž byl ministrem až do února 1948, tvrdě
vnitrostranicky stíhal všechny kritiky komunismu, dokonce
přikázal vyloučení ze strany poslankyně Heleny Koželuhové jen
proto, že na veřejném shromáždění lidu mluvila proti SSSR a KSČ.
Šrámkova
servilnost vůči Gottwaldovi šla neuvěřitelně daleko. Když r.
1946 komunistický ministr školství Zdeněk Nejedlý vystoupil
s návrhem zákona o „jednotném“ školství, který předpokládal
likvidaci soukromých škol, Šrámek se nabídl, že „přemluví“
biskupy, aby sami zrušili církevní školy, ačkoliv jejich
mimořádný statut umožňoval, aby nebyly zařazeny do sféry
soukromého školství. Tím zasadil bolestnou facku všem obětavým
řeholníkům, řeholnicím a laickým pedagogům, kteří po válce
s námahou obnovovali katolické školy, zrušené předtím nacisty.
Když delegace katolického studentstva se kvůli tomu vypravila za
Šrámkovým zástupcem Hálou (Šrámek s odkazem na svůj věk a nemoci
návštěvy nepřijímal), ten s nimi jednal arogantně a vyzval je,
ať se „nepletou“ do politiky, protože oni, tj. Šrámek s Hálou,
vidí přece dál než „takoví nezkušení usmrkanci“ (tuto informaci
mám od svého zesnulého přítele dr. Mečislava Razika, před r.
1948 generálního sekretáře studentské Katolické akce). Po
volbách r. 1946 se stal ministrem školství národní socialista
Jaroslav Stránský, který se prohlašoval za katolíka. Ač
nelidovec, přesto se na rozdíl od Šrámka a Hály postavil proti
komunistickému projektu „jednotné školy“ a na obranu církevního
školství. Katolické školy díky tomu vydržely až do r. 1948.
Naivita Šrámka
s Hálou byla tak veliká, že Hála ještě na konci r. 1947
v rozhovoru s dr. Antonínem Drobným (od jehož syna mám tuto
informaci), kategoricky vylučoval možnost komunistického
převratu. „Já přece sedím ve vládě vedle Vaška Kopeckého, to je
můj přítel, ten by mi to řekl,“ prohlašoval s naprosto vážnou
tváří. Václav Kopecký byl předním ideologem KSČ, jeden
z největších poúnorových zločinců zodpovědných za monstrprocesy
a popravy.
Svoji čest a u
slušných lidí pošramocenou pověst zachránili aspoň částečně oba
protagonisté ČSL v únoru 1948, kdy spolu s ostatními
nekomunistickými politiky podali demisi. Po krachu celé akce se
pokusili odletět do zahraničí letadlem z cvičného letiště v
Rakovníku, byli však zadrženi na tamním záchodku a internováni
až do své smrti.
Novým předsedou
„obrozené“ lidové strany se stal exkomunikovaný kněz Josef
Plojhar, který později jako ministr zdravotnictví podepsal r.
1957 potratový zákon. R. 1968 ve víru událostí tzv. Pražského
jara musel z funkce předsedy ČSL abdikovat, nicméně jeho
politický vliv zůstal i nadále zachován. Odešel z tohoto světa
nikoli „v náruči Boží“, ale doslova „v náruči Sovětského svazu“.
Zemřel totiž náhle při opulentní hostině k oslavě „Velké říjnové
socialistické revoluce“ na sovětské ambasádě v Praze 5. 11.
1981. Počátkem šedesátých let se Jaroslav Cuhra pokusil založit
ilegální Křesťanskodemokratickou stranu, byl však zatčen a
odsouzen.
Přesto i
národněfrontovní ČSL měla své pozitivní stránky, zejména v době
normalizace sedmdesátých let. Pro katolíky na ještě religiózním
venkově představovala jedinou možnost, jak se mimo bohoslužby
scházet bez rizika postihu za „nedovolené shromažďování“. I když
organizace ČSL nesměly vyvíjet žádnou náboženskou činnost, přece
jen alespoň fakt, že v nich byli věřící lidé, kteří se navzájem
znali, měl rozhodně pozitivní dopad. Lidovci na nejnižších
úrovních si navzájem pomáhali v nesnázích, zejména při
diskriminaci z ideologických nebo politických důvodů.
I mezi
funkcionáři se vyskytly případy odvahy. Počátkem r. 1989
poslanec ČSL Josef Bartončík jako jediný nehlasoval pro tzv.
pendrekový zákon. Po „sametu“ se stal předsedou strany, ale jen
na krátkou dobu, neboť v červnu r. 1990 propukla tzv. „Bartončíkova
aféra“, když náměstek ministra vnitra Jan Ruml těsně před
volbami oznámil, že toto jméno figuruje v registru
spolupracovníků StB. Byl-li tento politik vinen, nebo ne, nám
nepřísluší soudit, faktem ale zůstává, že šlo o účelovou akci
jak proti nepohodlnému a schopnému předsedovi strany, tak i
proti eventualitě, že by se tato partaj mohla vymanit ze „šrámkovských
kleští“ přisluhování danému politickému systému a rezignace na
vlastní program, vycházející z křesťanské – a v případě
katolické většiny z katolické – sociální nauky. To se žel
podařilo, všichni následující předsedové tehdy už KDU-ČSL
vystupovali vůči havlovskému liberalismu se stejnou servilitou
jako Šrámek vůči masarykismu a Plojhar vůči komunismu. Radikální
obrana etických hodnot přirozeného mravního zákona jaksi „nebyla
na skladě“, protože bychom přece „přišli o voliče
z nekatolického spektra“ (jako kdyby nějací byli). A pokud se
vyskytli stateční jedinci á la Jiří Karas, kteří měli odvahu
vystoupit proti potratům, byli okamžitě okřikováni a
ostrakizováni. Letos v květnu KDU-ČSL dopadla, jak dopadla, čímž
začíná další kapitola dějin křesťanské politiky v České
republice. Jaká bude, na to si musíme
počkat.
M. Hruban
kratince před svou smrtí v září r. 1945 napsal výstražná slova:
„Dej Bůh, aby se strana lidová po nutně provedené programové
reorganizaci časem nezvrhla ve stranu liberální s křesťanským
nátěrem.“ Škoda, že tento ušlechtilý muž přišel poněkud „s
křížkem po funuse“. ČSL totiž už před válkou postupně
degradovala na právě takovou stranu. Šlo pouze o lidské selhání
jednotlivých protagonistů ČSL, nebo o určité ideové vlivy? Jak
je možné, že kněz Šrámek, který teologicky nepodlehl svodům
modernismu, se nakonec stal nejen povolným nástrojem
masarykovského sociálliberalismu, ale též jeho hlasatelem?
Cožpak nic nevěděl o jeho protikatolickém zaměření?
To bychom z něj
dělali hlupáka, jímž nikdy nebyl. Politiku ČSL nelze totiž tak
úplně oddělovat od linie Sv. stolce. Dostačujícím důkazem
v tomto směru je spis bystrého Šrámkova souputníka A. Fuchse
Nová papežská politika. Ten vidí jednoznačnou souvislost
mezi změnou postoje papeže Pia XI. k republikánské Francii a
změnou politiky ČSL vůči masarykovské republikánské ideologii.
Před I.
světovou válkou papež sv. Pius X. velmi ostře reagoval na odluku
Církve od státu ve francouzské III. republice let 1904–5
encyklikou Vehementer. V ní kategoricky odsoudil ideové
principy liberalismu a Francouzské revoluce, z nichž vycházely
teze o „laické“ republice, v níž nesmí vláda platit kněze,
kostely jsou majetkem státu, náboženské symboly nemohou být
umístěny na veřejnosti a státnímu zaměstnanci, zejména učiteli,
není dovoleno dávat najevo své náboženské přesvědčení. To
všechno Combesův kabinet spolu s rušením řeholních řádů,
katolických škol a náboženského tisku realizoval. Portugalská a
mexická republikánská revoluce let 1910–11 se svým terorem a
vražděním katolíků ještě prohloubily odpor tohoto papeže-světce
vůči bezbožné demokratické ideologii, která pronásleduje Církev
pod pláštíkem „náboženské neutrality“. To ovlivnilo i chování
katolických politiků u nás, kteří před r. 1914 vystupovali
bojovně proti antiklerikálnímu liberalismu.
Výsledky I.
světové války změnily mapu Evropy. Tři klíčové evropské
monarchie, ruská, německá a rakouská, zanikly. Rakouská,
reprezentovaná katolickými Habsburky, svojí státní ideou sahala
až ke středověkému pojetí katolické země, kde vláda poskytuje
Církvi neomezený prostor k její péči o spásu duší. Proto papež
viděl v Rakousko-Uhersku přece jen do budoucna jakousi naději,
ačkoliv i jeho politika byla silně nahlodána liberalismem a
proticírkevními opatřeními.
Tato naděje se
r. 1918 rozplynula. Ve Vatikánu proto převládly tendence hledat
„smír“ s vítěznou republikánskou Francií. Papež Pius XI. s ní
uzavřel konkordát a vyšel tamním ateistickým vládám maximálně
vstříc církevním zákazem monarchistické Action Française.
Podobně se zachoval i vůči Callesovu zednářsko-socialistickému
režimu v Mexiku, jenž s odvoláním na „demokratické tradice“
krvavě účtoval s katolíky. Někteří z nich jako tzv. „cristeros“
povstali se zbraní v ruce. Calles slíbil, že dá katolíkům
svobodu, když cristeros složí zbraně. Papež je k tomu
vyzval. Právě tento obrat v postoji Vatikánu k demokratickým
republikám vedl Šrámka ke zmírnění vztahu ČSL k první ČSR, aby
posléze přijala její liberální a nenáboženskou koncepci.
Politika „tání
ledů“ Sv. stolce ve vztahu k liberálním demokraciím nebyla
úspěšná. Ve Francii sice vláda ustoupila v tom, že povolila
znovu zřídit kláštery a církevní školy a poskytla prostor
katolickému tisku, nicméně odluka Církve od státu a jeho
„laický“ charakter zůstaly zachovány. „Christianizace“
francouzské demokracie, v niž snad Pius XI. doufal, se nekonala.
Ani nemohla, neboť ideové kořeny francouzské demokracie vězí
v protikřesťanském osvícenství a ve zločinecké Velké francouzské
revoluci, jež připravila francouzským katolíkům jednu
z nejkrvavějších lázní v dějinách. Ještě hůře dopadl Pius XI. se
svojí taktikou vůči Mexiku. Cristeros, poslušni jeho
hlasu, složili zbraně. Calles však nejenže nedal katolíkům
svobodu, ale přikázal střílet cristeros jako škodnou
zvěř, tisíce jich hynuly před popravčími četami.
Ve třicátých
letech však Pius XI., vědom si krachu svých „námluv“
s antiklerikály, provádí v taktice nenápadný, ale významný
obrat. Už encyklika Quadragesimo anno z r. 1931
nepreferuje demokratické režimy, nýbrž stavovský systém, i když
jen v ekonomické sféře. Bylo však jasné, že toto nelze od té
politické striktně oddělovat. Podpora, kterou Vatikán
v mezinárodním měřítku poskytl Dollfussovu Rakousku a Salazarovu
Portugalsku, které vzaly myšlenky papežovy encykliky vážně, je
tady více než výmluvná. Tyto systémy zcela odmítly vazbu na
Francouzskou revoluci a „laicismus“ a nabídly Církvi ve
společnosti důstojné místo k jejímu evangelizačnímu poslání.
Nejmarkantnějším dokladem odklonu Pia XI. od vstřícnosti vůči
demokratickému republikanismu je potom vatikánská podpora
španělským národovcům za občanské války třicátých let, jak
dokazuje papežova encyklika z r. 1933 a jeho souhlas se
známým prohlášením španělského episkopátu.
Tuto změnu
postoje Sv. stolce zaznamenalo pravé křídlo naší ČSL v čele s Mons.
Staškem, ne však vedení strany v čele s Mons. Šrámkem. Ten již
byl zcela ve vleku masarykovsko-benešovské koncepce „laického“
státu, v němž je náboženství ryze „soukromou“ záležitostí.
Bezvýhradná podpora politiky Masaryka a Beneše byla pro Šrámka
prioritou i po válce. Protože Beneš zdůrazňoval naše
„spojenectví“ se Sovětským svazem, činil tak i Šrámek a
vyvozoval z toho patřičné důsledky, které tvrdě dopadaly na
každého lidovce, jenž se odvážil zaujmout k Sovětskému svazu
nebo ke komunismu kritický postoj. Jen v únoru r. 1948 se Šrámek
s Hálou „pochlapili“. Dá se říci, že prozřeli a poznali svůj
katastrofální omyl? Snad, ale na změnu křesťanské politiky již
bylo pozdě.
Ani
polistopadovou politiku naší KDU-ČSL nelze chápat tak zcela
izolovaně od postoje Církve. Josef Lux a Cyril Svoboda, abych
uvedl alespoň nejvýznamnější předáky strany, velmi často
argumentovali „pokoncilním“ příklonem Církve k demokracii
s odvoláním na dokument II. Vaticana Dignitatis Humanae.
Ten je chápán mnoha katolíky jako oficiální církevní uznání
demokratických ideálů osvícenství a Velké francouzské revoluce.
Tomu se podřizují i křesťansky (nebo katolicky) orientované
strany na Západě. Naše KDU-ČSL proto není žádným výjimečným
jevem. „Laicismus“ a „světonázorová neutralita“ jsou tady
prioritou, proto se se zlou potáže každý katolický politik, jenž
by chtěl z katolických pozic prosazovat zákony proti potratům,
antikoncepci, pornografii nebo sexuální výchově ve škole.
Hrubanovo varování před liberální stranou s křesťanským názvem
se stalo realitou.
A jak dále?
Platí nejen u nás, ale v celé Evropě, že je nereálné počítat
s masovou stranou, jež bude hájit katolické principy. To by zde
musela být podstatně vyšší religiozita a také autentická
katolická orientace věřících. Není však bez významu strana
tohoto typu, jež bude na okraji politického spektra, jako je
třeba Gehringova Křesťanská lidová strana v Rakousku nebo jako
je v Polsku Liga polských rodin. Své pozitivum mohou sehrát i
politici v nekřesťanských stranách konzervativního či
pravicového typu, kteří odvážně hájí autentické katolické
hodnoty, pokud jim vedení strany nedělá potíže. Tímto směrem by
se pravá křesťanská politika měla ubírat i u nás, detaily by
byly na další obsáhlý článek. Především ale nelze hlásat
principy autentické křesťanské politiky bez vazby na katolickou
evangelizaci, rechristianizaci. Tu potřebujeme v této chvíli
nejvíc.
K článku bylo
použito:
1) Břetislav
Daněk, Alena Slezáková, 70. výročí zrodu ČSR a vznik ČSL.
Praha 1988.
2) Jan Drábek,
Z časů nedlouho zašlých, Vzpomínky M. Hrubana. Los
Angeles 1967.
3) František
Cinek, A. C. Stojan. Olomouc 1933.
4) Miroslav
Trapl, Politika českého katolicismu na Moravě 1918-38.
Praha 1968.
5) Radomír
Malý, František Sušil. Brno 2004.
6) Týž,
Alfred Fuchs. Brno 1991.
7) Zprávy a
články z časopisů Vlast, Hlas, Den,
Lidové Listy, televizní diskuse v pořadech „historie.cs“ a
dále vyprávění pamětníků, blíže specifikovaná v textu.