Světově proslulé autorce detektivních románů a povídek Agathě
Christie se dostalo viktoriánské výchovy, ale její víra se
postupně vymaňovala z často pokryteckých mezí anglického
„společenského náboženství“ a nabývala podoby hlubokého osobního
přesvědčení. V pokročilém věku, když již nemohla chodit, si
vyžádala, aby jí anglikánský duchovní nosil „přijímání“ domů,
což nebylo mezi anglikány vůbec obvyklé, natož v sedmdesátých
letech minulého století.
Je zajímavé, že „královna zločinu“ učinila svým dvorním
detektivem katolíka – Hercula Poirota.[1]
O jeho náboženském přesvědčení se dozvídáme povětšinou jen
v náznacích, ale v knize Čas přílivu[2]
majitel geniálních „šedých buněk mozkových“ s nepokorou sobě
vlastní otevřeně přiznává: „Je suis un bon catholique.
Jsem dobrý katolík.“[3]
Z dopisů a poznámek Agathy Christie[4]
víme, že anglické katolíky do jisté míry obdivovala, milovala
„jejich malé kostelíky“ a sama občas navštěvovala mši sv.
Chápala katolický postoj k rozvodům, byť byla sama rozvedená. A
ještě něco… Viděla to, co unikalo řadě tehdejších pokrokových
katolíků: bohatství a hloubku tradiční liturgie.
Je smutným paradoxem dějin, že katolíkům na Britských ostrovech,
kteří v minulosti často za mši sv. prolévali svou krev a
odmítali protestantské liturgické novoty, se dostalo z Říma
ritu, jenž se téměř v ničem nelišil od bohoslužby popsané v
Book of Common Prayer heretika a schismatika Thomase
Cranmera.[5]
Proti postupným liturgickým změnám, které byly zaváděny už od
roku 1965, se na „Ostrovech“ zvedla vlna nesouhlasu. Asi
nejznámějším je odpor slavného anglického spisovatele a
konvertity Evelyna Waugha, který si zoufal nad tím, jak „se to
v Církvi podělalo“[6],
a psal kardinálu Heenanovi hořké dopisy, v nichž se ho ptal, zda
je cílem liturgické „reformy“ zničit katolické náboženství.[7]
Neozývali se ale pouze katolíci. Významným počinem na obranu
tradiční liturgie byla petice z roku 1971, kterou podepsalo
padesát sedm osobností kulturního a společenského života.
Najdeme mezi nimi např. básníka Roberta Gravese, spisovatelku
Iris Murdochovou, kunsthistorika Kennetha Clarka, operní divu
Joan Sutherlandovou, slavného židovského houslistu Yehudiho
Menuhina nebo dokonce anglikánského „biskupa“ Roberta Exetera.
Většina z podepsaných nebyli katolíci, někteří z nich ani
křesťané. Možná, že řadě lidí už jejich jména nic neřeknou, ale
jedno z nich budou znát určitě: Agatha Christie. Také ona svým
podpisem podpořila zachování tradiční liturgie, a nejen to,
právě ona prý obměkčila srdce Pavla VI.
V uvedené petici mj. čteme:
Pokud by nějaké nařízení požadovalo naprosté nebo jen
částečné zničení bazilik či katedrál, pak by to měli být
především vzdělanci, a to nehledě na jejich osobní přesvědčení,
kdo se se zděšením postaví takové myšlence na odpor.
Nelze popřít, že baziliky a katedrály byly stavěny k sloužení
ritu, který až do doby před několika měsíci představoval živou
tradici. Máme zde na mysli římskokatolickou mši. Podle
posledních informací z Říma se ale ke konci tohoto roku chystá
zrušení této mše.
[…]
Nehovoříme nyní o náboženském či duchovním obohacení miliónů
jednotlivců. Sám ritus svým podivuhodným latinským textem
inspiroval celou řadu neocenitelných uměleckých děl: nejen
mystické spisy, ale také díla básníků, filosofů, hudebníků,
architektů, malířů a sochařů všech zemí a časů. Patří
tedy všeobecné kultuře stejně jako duchovním a křesťanům.
V materialistické a technokratické civilizaci, která postupně
ohrožuje myšlenkový život a ducha v jemu vrozeném tvořivém
projevu, tj. slovu, se zdá být obzvláště nelidské připravit
člověka o slovní formy v jejich nejvelkolepější podobě.
Signatáři této žádosti, která je zcela ekumenická a
nepolitická, pocházejí ze všech oblastí kultury v Evropě i
jinde. Rádi by, aby Svatý stolec zvážil, jak hrozivé následky by
pro dějiny lidského ducha mělo, kdyby se tradiční mše
nedochovala příštím generacím…
Petice byla předána kardinálu Heenanovi, a ten ji 30. října 1971
odevzdal na soukromé audienci papeži. Říká se, že když si Pavel
VI. přečítal petici, najednou nahlas pronesl: „Á, Agatha
Christie!“, načež podepsal indult povolující sloužit tradiční
katolickou mši sv. v Anglii a Walesu.[8]
Bylo to vítězství spíše symbolické, neboť ve skutečnosti už bylo
pozdě. List The Universe (něco jako anglický Katolický
týdeník) na první stránce ohlásil, že „od této první neděle
adventní je na celém světě zakázáno sloužit mši v tridentském
ritu. Ve zcela výjimečných případech mohou staří a penzionovaní
kněží požádat svého biskupa o povolení tento ritus používat, ale
pouze k soukromým účelům“[9].
I když byl článek v The Universe přinejmenším zavádějící,
nedá se mu upřít jistý prorocký duch. Vše se opravdu změnilo a
věřící byli nuceni se novým poměrům buďto přizpůsobit, nebo se
smířit s nálepkou „kverulanti“, případně „rozvraceči“. Kněží
byli tlačeni k tomu, aby, když už chtějí tradiční liturgii
mermomocí sloužit, tak činili za zavřenými dveřmi. Snad aby se
někdo nenakazil…
Byť chtěli konzervativní katolíci vykládat papežské povolení
v co nejširším smyslu, tak dokument sám jim prostoru příliš
nedával. Zde musíme uvést, že příběh o tom, jak Pavel VI. po
přečtení jména Agathy Christie ihned podepsal inkriminovanou
listinu, je poněkud zromantizovaný. Pavel VI. svěřil celou
záležitost sekretáři Kongregace pro posvátnou bohoslužbu Mons.
Annibalovi Bugninimu, který v listě kardinálu Heenanovi tlumočí
papežovo povolení, nicméně případné nadšení odkazuje do
patřičných mezí:
Povolení se vztahuje pouze na určité skupiny a je omezeno na
zvláštní příležitosti; běžné farní a jiné mše za účasti věřících
se mají řídit řádem dle nového Římského misálu. […]
Kněží, kteří chtějí příležitostně sloužit mši podle výše
zmíněného [starého] vydání Římského misálu, mohou tak
činit se souhlasem ordináře a za jím určených podmínek.[10]
Mons. Bugnini ještě upozorňuje, že misál, dle kterého je
povoleno pro určité skupiny o zvláštních příležitostech sloužit
mši sv., musí zahrnovat liturgické změny provedené na základě
dekretů ze dne 27. ledna 1965 a 4. května 1967.
Aby se snad tradiční liturgie ihned po svém celosvětovém
„zákazu“ nějak nerozbujela, přiložil Mons. Bugnini k odpovědi
kardinálu Heenanovi svůj osobní dopis, ve kterém stojí:
V samostatné obálce Vám zasílám dopis, který vyjadřuje názor
Svatého otce na žádost Vaší Eminence ze dne 29. října 1971.[11]
Jeho Svatost si je dobře vědoma toho, že Vaše Eminence
zajistí, aby zmíněné povolení bylo udělováno s takovou
rozvážností a opatrností, jež celá záležitost vyžaduje. Je
rovněž velmi žádoucí, aby se onomu povolení nedostalo přílišné
publicity.[12]
Anglický konvertita z protestantismu otec Frederick William
Faber označil tradiční katolickou liturgii za „nejkrásnější věc
na této straně nebe“. A angličtí mučedníci nám přes staletí
vzkazují, že za tuto „nejkrásnější věc“ stojí za to prolít svou
krev. Angličtí katolíci mohli už tehdy mít liturgii, kterou dnes
ve většině kostelů máme my, ale návrhy Mons. Cranmera pohrdli.
Ti, kterým uniká smysl liturgie, patrně nepochopí, proč pro ni
někdo obětoval svůj život. Ale myslím, že u Agathy Christie by
možná našli porozumění.
Nutno podotknout, že jí Poirot, jak sama přiznává, začal
lézt časem na nervy. Osobně dávala přednost všetečné
slečně Marplové.
Původně vyšlo v roce 1948 pod názvem There is a Tide…,
později už jako Taken at the Flood. Český překlad
Čas přílivu, Vyšehrad 1989.
Ponechme stranou, že Poirot podle všeho nebyl katolíkem
příliš praktikujícím a svůj život končí značně
rozporuplně, když si dobrovolně nevezme léky na srdce,
čímž si záměrně způsobí infarkt (viz Opona, Odeon
1979).
Viz John Curran, Agatha Christie's Secret Notebooks,
HarperCollins 2009.
Thomas Cranmer (2. 7. 1489 – 21. 3. 1556) stál u základů
naukových a liturgických změn tzv. anglikánské církve,
které měly za cíl odstranit „papeženecké“ prvky. Pro
srovnání zprotestantizovaného Cranmerova ritu a Novus
ordo missae viz Michael Davies, Cranmer's Godly
Order, Roman Catholic Books 1995.
The Letters of Nancy
Mitford and Evelyn Waugh,
Houghton Mifflin 1997.
A Bitter Trial: Evelyn Waugh and John Carmel Cardinal
Heenan on the Liturgical Changes, Saint Austin Press
2000.
Cit. in: Latin Mass Society Newsletter únor 1999.
Není jasné, proč Mons. Bugnini uvádí datum 29. října
1971, tedy o den dříve, než byla žádost kardinála
Heenana papeži předložena. Pravděpodobně se jedná o
omyl.