Nedávno jsme se v debatě s jednou věřící
známou dotkly problematiky feminismu a tzv. emancipace
žen vůbec. Její výchozí teze: „Myslím, že my ženy jsme
rády, že můžeme vystudovat a pracovat v zajímavých
oborech a klidně bychom se mohly také považovat za
feministky. Ono i těch feministek je více druhů: od těch
radikálních, které chtějí fárat v dolech, až po ty,
které chtějí rozumně skloubit mateřství s kariérou, tak
aby děti nestrádaly a ženy se necítily zdegenerované u
plotny. Existuje široké spektrum variant.“ Opravdu?
Asi málokdo by se dnes pokusil stavět se
proti možnosti žen studovat a pracovat (ve smyslu být
zaměstnané, tedy pracovat mimo vlastní domácnost), o
takovém volebním právu žen nemluvě – a kdyby se o to
snad pokusil, snědly by ho zaživa nejen feministky, ale
patrně i drtivá většina ostatních občanů, považujících
se za moderní a pokrokové, včetně velké části těch, kdo
si v současnosti u nás říkají „politická pravice“.
Ryze teoreticky si dnes můžeme vybrat,
jestli chceme nebo nechceme být zaměstnané. Povinnost
pracovat zmizela s komunistickým režimem – a pro vdané
ženy neexistovala dokonce ani za socialismu. Ano, tisk i
jiná dobová propaganda nadšeně horovala pro obraz
ženy-soudružky, ráno odloživší dítko do jeslí, poté
stojící osm hodin u soustruhu a po večeři připravené
z polotovarů cválající na schůzi svazu žen či jiné,
podobně obskurní organizace. Ale když jsem se po svatbě
přestěhovala za manželem a zjistila, že ve svém novém
bydlišti neseženu práci v oboru, pravila pracovnice
odboru pracovních sil ONV: „Jste vdaná, ne? No tak ať
vás zatím živí manžel.“ A bylo vymalováno. Maminka mého
muže setrvala v domácnosti po celý svůj život, ať kolem
běsnila padesátá léta, Pražské jaro nebo normalizace.
V rozporu s tvrzením, které se dodnes dost často traduje
i v tisku, nebyla mateřská škola povinná: můj manžel a
jeho sourozenci nikdy nechodil do jeslí, školky, družiny
ani Pionýra. Existoval sice společenský tlak – vize
toho, jak se má „správně“ žít – ale tomu dokázali
zejména věřící lidé docela dobře odolat. Koneckonců
nátlak na to, aby šly ženy do práce, nebyl ničím
v porovnání s tlakem například na to, aby křesťanští
rodiče nepřihlašovali děti do náboženství.
Dnes je sice každému – kromě genderových
fanatiků a fanatiček s totalitními sklony – v podstatě a
alespoň navenek jedno, jestli ženy jsou zaměstnané, nebo
ne. Rádoby demokraticky a liberálně se říká, že přece
každý má právo vést takový život, jaký mu vyhovuje: ženy
mají právo „skloubit mateřství s kariérou“ a Brusel
vymýšlí strategie, jak dostat víc žen do práce a víc
dětí do kolektivních zařízení, ale pokud toho zpozdilé
ženy nechtějí využít, je to jejich věc. Máme přece
svobodu, že. Jenže je v tom past, kterou klasická
marxistická teorie, pamatuji-li se dobře, nazývala
vcelku výstižně „ekonomické přinucení k práci“. Ano,
teoreticky si můžeme vybrat, že setrváme v domácnosti,
ale prakticky je úplně všechno, hlavně cenová úroveň,
nastaveno na předpoklad, že v rodině jsou dva příjmy a
maximálně dvě děti. Kde nesedí jedno, druhé nebo obojí,
nastává problém. Přičemž stát z daní nás všech, tedy i
manžela takové ženy v domácnosti, vesele dotuje školky a
jesle, aby jiné ženy měly kam odložit děti (a mohly tedy
„skloubit mateřství a kariéru“). Teoreticky můžeme
zůstat v domácnosti – ale prakticky za nás úderem
sedmého roku věku nejmladšího dítěte bude náš
manžel-živitel rodiny muset platit nikterak malé
zdravotní pojištění, například. „Předpoklad dvou příjmů“
tedy významně omezuje svobodu těch žen, které o
profesionální kariéru nestojí a s radostí by se věnovaly
rodině.
A přece jsme pořád ještě tady – my, které
jsme vystudovaly zajímavé obory a poté se spokojeně
odebraly k plotně, kde se necítíme zdegenerované (aniž
bychom to vnucovaly komukoli dalšímu). Staráme se o děti
i stárnoucí rodiče, v neposlední řadě samozřejmě i o
manžela (což je v době otců na rodičovské dovolené
obzvlášť nepopulární), věnujeme se různým dle našeho
názoru bohulibým činnostem. Byly bychom i ochotné se
smířit s tím, že jednou budeme mít zcela mizivý důchod,
neboť z hlediska sociálního státu evropského střihu
nejsme o moc lepší než bezdomovkyně povalující se před
supermarketem. Ale dost těžko se nám smiřuje s tím, že
při dnešních cenách všeho, nájmy počínaje a jízdným dětí
do školy konče, náš vysokoškolsky vzdělaný a v potu
tváře 12 hodin denně pracující manžel vydělá na výše
uvedené základní potřeby plus chleba, mléko a brambory.
Skutečný problém dnes spočívá v tom, že rodinu ze svého
platu neuživí nejen dělník, ale ani příslušník mnoha
typicky středostavovských a intelektuálních profesí. Ani
nemluvě o početných rodinách – ve společnosti, kde se za
„početnou“ považuje rodina se třemi dětmi, se rodina,
kde jsou děti čtyři, pět a víc, dostává do neřešitelné
sociální pasti. A aby to bylo úplně jasné: řeč není o
pražádném luxusu, ale o běžných životních potřebách. Ani
na ty dnes plat velké části mužů-živitelů rodin prostě
nestačí.
Tuto neutěšenou situaci po skončení
placené mateřské – dnes rodičovské – dovolené řešíme
různě. Některé máme to štěstí, že nám naše profese
umožňuje pracovat z domova. Ideální to není – den má i
v tomto případě jen 24 hodin a práce takzvaně za peníze
znamená, že musíme ošidit něco jiného. Ale aspoň jsme
v rodině neustále přítomny a máme víceméně situaci pod
kontrolou. Jiné se snaží o jistý kompromis, např. práci
na částečný úvazek nebo nárazový přivýdělek. A některé
se z různých důvodů – velmi těžká sociální situace nebo
profese, která jinou variantu neumožňuje – vrátily se
skřípěním zubů ke svým zajímavým profesím, ač jim
výchova vlastních dětí připadá jako nejzajímavější
povolání ze všech.
A samozřejmě zbývá i cesta pro povahy
dobrodružné, možná skoro otrlé, nadto vybavené
kromobyčejně pevnou vírou. Totiž setrvání v domácnosti
přes všechny obtíže, nepochopením okolí (včetně mnoha
katolíků) počínaje a finančními těžkostmi týče. Pokud
bydlíme na venkově a ve vlastním, je to trochu snazší;
přece jen se dá leccos vypěstovat či chovat. Máme-li byt
ve městě v paneláku a veškeré latifundie představuje
balkón o rozměru dva metry čtvereční, jde to hůř. I
stáváme se přebornicemi na vaření ve stylu
„brambory/špagety/čočka stokrát jinak“ (před výplatou
občas i na recepty a la vdova ze Sarepty), konzervujeme
všechno, co na zahradách širokého příbuzenstva spadne ze
stromu nebo přebývá na záhonech, šijeme a pleteme.
Vysvětlujeme dětem, proč nemůžou mít to či ono, i když
nám to někdy trhá srdce. A někdy si i uvědomujeme, že
jsme vlastně bohaté, protože máme to, co dnes nemá skoro
nikdo: čas. V žádném případě ale nelze předstírat, že je
tento způsob života snadný nebo že touto cestou dokáže
jít každý.
Po celých více než sto let, co Církev
věnuje pozornost sociálním otázkách, papežové opakovaně
brali v ochranu matky pečující o rodiny. Již v encyklice
Rerum novarum Lva XIII. z roku 1891 se říká, že
„je přesvatým zákonem přirozeným“, aby otec rodiny
poskytl svému potomstvu všechno potřebné pro život,
zatímco pro ženy jsou „nejpřirozenější práce
v domácnosti“, které „chrání ženskou důstojnost, jsou
svou povahou vhodné pro výchovu dětí a prospívají celé
rodině“ (Rerum novarum 10 a 33).
Papež Pius XI. v čl. 70 encykliky
Quadragesimo anno z roku 1931 říká: „Matky ať
pracují nejraději doma nebo někde blízko domova a věnují
se starostem o domácnost. Je však nejhorším zlořádem,
jenž musí být všemi prostředky potírán, když pro
nedostatečnost otcovy mzdy jsou matky nuceny k výdělečné
činnosti mimo domov a musejí zanedbávat své zvláštní
starosti a povinnosti, především výchovu dětí. Všemi
silami je proto třeba usilovat o to, aby otcové
dostávali mzdu dostatečnou ke slušnému krytí společných
potřeb rodiny. Nebude-li možno toho za současných poměrů
vždy dosáhnout, sociální spravedlnost vyžaduje, aby se
co nejdříve zjednala náprava a taková mzda se
zabezpečila každému dospělému dělníkovi.“ – Osmdesát let
po vydání této encykliky je smutnou skutečností
rozvinuté a blahobytné Evropy, že zde otcova mzda
nepostačuje k odpovídajícímu zajištění rodiny nejen
dělníkům, ale ani mnoha dalším profesím.
I v encyklice Laborem exercens
(1981) se papež Jan Pavel II. vrací ke koncepci rodinné
mzdy jako „jediné odměny, kterou za svou práci dostává
hlava rodiny v takové výši, aby pokrývala rodinné
potřeby a aby manželka nemusela vykonávat výdělečnou
práci mimo domov“ (čl. 19), kterou formulovali již jeho
předchůdci. A apoštolská konstituce Familiaris
consortio z téhož roku říká jasně: „Církev prozatím
může a musí pomáhat současné společnosti tím, že
neúnavně žádá, aby všichni uznávali a oceňovali
nenahraditelnou hodnotu práce ženy v domácnosti. Zvlášť
je důležité, aby toto bylo zdůrazněno při výchově. […]
Tady se musí překonat názor, podle kterého zaslouží žena
větší vážnost pro svou práci mimo domov než pro svou
činnost v rodině“ (čl. 23).
Za sto dvacet let od vydání encykliky
Rerum novarum se situace v oblasti zaměstnanosti žen
podstatně změnila, a to nikoli k lepšímu: zatímco v roce
1891 pracovaly mimo domov – protože z ekonomických
důvodů musely – manželky špatně placených dělníků, dnes
podíl žen na celkovém počtu ekonomicky aktivních
obyvatel překračuje 40 % a ženy, které se po skončení
mateřské či rodičovské dovolené nevracejí do zaměstnání,
se většinou pokládají za nezaměstnané se všemi z toho
vyplývajícími důsledky, nikoli za matky na plný úvazek,
věnující se nesmírně – a celospolečensky – důležité
činnosti. A zavedení rodinné mzdy? I kdyby se o to někdo
v Evropě nakrásně pokusil, což aktuálně věru nehrozí,
patrně by byl stíhatelný podle nějakého toho
antidiskriminačního zákona nebo podobné pokleslé
legislativy, jejíž produkcí se ve své pracovní době a za
peníze evropských daňových poplatníků zabývá armáda
eurobyrokratů. A tak je dost pravděpodobné, že na tom
naše dcery budou jednou zase o něco hůř než my. Přičemž
se bohužel zdá, že i hlas Církve v této věci nějak
slábne: encyklika Benedikta XVI. Caritas in veritate
z roku 2009 se už o práci žen doma zvlášť nezmiňuje a
výslovně říká jen to, že k (výdělečné) práci nesmějí být
nuceny děti. Snad se Svatý otec v této věci vyjádří
jasněji v některém z příštích dokumentů.
Jak tedy vypadá současná praxe u nás? Po
roce 1989, když se zavádělo zdravotní pojištění, se
naštěstí podařilo zabránit tomu, aby si ho musely platit
matky okamžitě po uplynutí rodičovské dovolené. Současná
situace je tedy taková, že stát platí zdravotní
pojištění za matky jednoho dítěte do 7 a více dětí do 15
let. Zároveň může manžel uplatnit na vyživovanou
manželku odpočet od základu daně ve výši 28 840 Kč
ročně. Ale to je také všechno. A abychom si nemysleli,
že nemůže být ještě hůř, od roku 2012 se v rámci
důchodové reformy podstatně zpřísňují podmínky pro
přiznání vdovských důchodů. Starobní důchod tedy
nedostaneme, neb jsme nebyly účastny na nemocenském
pojištění (totéž platí o eventuálním důchodu invalidním,
máme-li tu smůlu a vážně onemocníme) – bude nás ze své
starobní penze živit manžel. Je na to ostatně zvyklý;
důchod, z něhož žijí dva lidé, může být mnohdy i
luxusnější než „průměrná“ mzda, z níž se jich má uživit
pět, z toho tři studující, a nutnost uskromnit se není
pro nás nic nového. Ale Pán Bůh nedopusť, aby zemřel
dřív; pak už budou naší jedinou nadějí ty dobře
vychované děti. Snad jim po všech povinných platbách a
odvodech do všemožných pilířů důchodového pojištění po
reformě zbude dost na to, aby uživily vlastní rodiny
plus nás.
To všechno jsou plody – snad částečně i
nechtěné – feminismu. Feministky, které v devatenáctém
století bojovaly za všeobecné volební právo a možnost
žen studovat a pracovat (ale také např. za právo na
rozvod), si to asi ani neuvědomovaly, ale celá
společnost se tím ocitla na kluzkém svahu, který končí u
dnešní téměř všeobecné zaměstnanosti žen, ale také
rozpadlých rodin, potratů a masivního užívání
antikoncepce. Dokud je v Písmu věta, že „muž je hlavou
ženy, jako je Kristus hlavou církve“ [Ef 5, 22–23],
potud nic jako katolický feminismus existovat nemůže. A
milé dámy, ruku na srdce: když sledujete před- i
povolební tanečky našich politiků, s Džamilou
Stehlíkovou, Kateřinou Jacques a blonďatou skvadrou z VV
v čele, nemáte dojem, že přenechat – v zájmu zachování
vlastního zdravého rozumu – starost o obecné blaho mužům
není zase tak špatný nápad?