Stalo se jakýmsi zvykem
dělat z pohřbů bezstarostné kanonizace. „Pepa je už na
lepším místě,“ slýcháváme, čímž se myslí pochopitelně
nebe, protože peklo ani očistec
nejsou lepšími místy než země. A je jedno, že Pepa nebyl
příliš štědrý, co se času stráveného s rodinou či peněz
týče, pil více, než je zdrávo, duchovní knihy mu skoro
nic neříkaly a veškeré volné chvíle trávil nejraději
před televizí. No, ale chodil každou neděli do kostela,
občas se i modlil a ještě před smrtí se stihl
vyzpovídat.
Není to zrovna příběh z Životů
svatých otce Butlera,
nicméně se teď dozvídáme, že Pepa šel hnedka do nebe,
jinými slovy: je svatý. Koneckonců, v nebi není žádný
jiný druh lidí, ať již dosáhli dokonalosti zde na zemi,
nebo dokončili svoje dílo v očistci. V nebi nenajdete na
jedné straně skupinu svatých a na druhé skupinu
nedokonalých hříšníků. Ne, v nebi jsou všichni dokonalí,
protože Bůh je ryzí svatost a v jeho přítomnosti nemůže
přebývat nic nečistého. V knize Zjevení čteme: „A nic
poskvrněného do něj nevejde…“
Takže ti z nás, kteří
zemřou ve stavu posvěcující milosti, ale stále potřebují
zdokonalení, projdou nejdříve očistcovým ohněm, než
vstoupí do nebe. Sv. Kateřina Janovská (1447–1510) po
jednom svém zjevení bez obalu prohlásila: „Duše
v očistci trpí tak hroznými mukami, že je nelze žádným
jazykem vypovědět a není mysli, která by je, byť v malé
míře, pojala, leda že by jí Bůh dal zvláštní milost je
poznat.“
Jde dokonce tak daleko, že utrpení v očistci srovnává
takřka s utrpením v pekle, tedy co do síly, nikoli doby
trvání.
Víme, že nedokonalí lidé (mezi něž si
dovolím počítat i Pepu) zamíří nejprve do očistce, což
je nepředstavitelně bolestné místo, a z toho vyplývá, že
dnešní bezstarostné kanonizace nejsou vlastně vůbec
žádným projevem milosrdenství, nýbrž (předpokládám, že
nechtěné) krutosti. Připravují duše věřících o modlitby
a dobré skutky pozemšťanů, které by jim čas v očistci
ulehčily či zkrátily, a podporují v pozůstalých duchovní
lenost. „Když je Pepa v nebi, tak já se taky nemusím
zrovna dvakrát snažit,“ mohl by si někdo pomyslet, kdyby
byl přesvědčen o oprávněnosti bezstarostných kanonizací.
„Dám si ještě jeden rum…“
„Ale Pepa byl strašně milý,“ řeknete.
Možná že byl Pepa opravdu
milý chlapík, tj. neurazil vaše city, ale vaše city
nejsou měřítkem svatosti někoho jiného, ostatně ani ne
vaší vlastní. U proroka Izajáše čteme: „Nejsouť myšlení
má myšlení vaše, ani cesty vaše cesty mé – dí Pán. Oč
totiž převyšují nebesa zemi, o tolik cesty mé vyšší jsou
než cesty vaše a má myšlení než myšlení vaše.“
Naše lidská měřítka jsou na ta Boží krátká.
Pán Ježíš vlastně ani
nehlásal přikázání „být milý“, požaduje však opravdovou
lásku.
Sv. Pavel praví: „A kdybych měl dar proroctví a věděl
všechna tajemství a měl všechno poznání a kdybych měl
všecku víru, takže bych hory přenášel, ale lásku neměl,
nejsem nic.“
Bez lásky nejsme nic. Lze to říct jasněji?
S ohledem na onen nesnadný požadavek
bychom měli přesně vědět, co láska je: božská neboli
teologická ctnost, kterou milujeme Boha nade vše ostatní
a našeho bližního jako sebe sama. Když tedy někomu
rozvedenému řeknete, že jeho další sňatek je v pořádku,
možná budete vypadat „mile“, ale nebude to rozhodně
projev lásky. Jinými slovy, neurazíte sice jeho city,
ale utvrdíte ho v těžkém hříchu, který, pokud jej člověk
páchá vědomě a nelituje jej, vede k věčnému neštěstí
v pekle. Je to tedy láska? Ani náhodou.
Zdrojem a posledním cílem lásky je Bůh.
Od Boha máme veškerou sílu milovat, a proto je naše
láska zaměřena zpět k Bohu, ať již přímo (tím, že ho
uctíváme), nebo nepřímo skrze druhé (např. v dobrých
skutcích). Pokud tedy někdo chce pro bližního to
nejlepší, nebude mu lhát, ale řekne mu, pochopitelně
uvážlivě, pravdu, která mu může pomoci na cestě do nebe.
Díváme-li se na věc z tohoto pohledu, pak „být milý“
nemusí být vždycky ctností, ba může se dokonce jednat o
její pravý opak.
„Ale Pepa byl pokřtěný,“ namítnete.
Odpověď na tuto námitku
najdeme v prohlášeních tridentského koncilu, který jasně
říká: „Pokud někdo tvrdí, že pokřtěný nemůže, i kdyby
chtěl, ztratit milost, i kdyby jakkoliv mnoho zhřešil,
leda že by nechtěl věřit, anathema sit.
[…] Kdo by tvrdil, že kterémukoli hříšníku, který se
kaje poté, co obdržel milost ospravedlnění, je odpuštěna
vina a zrušen dluh za věčný trest takovým způsobem, že
nemusí nést důsledky způsobené časným trestem, ať již v
tomto věku, nebo v budoucím v očistci, dokud se mu
otevřou brány království nebeského, anathema sit.“
Jinými slovy, to, že jsme
byli pokřtěni, ještě neznamená, že půjdeme po smrti
rovnou do nebe.
Člověk, který byl pokřtěn jako dítě, ale má na svých
bedrech už několik křížků, pravděpodobně nějaký ten
hřích spáchal, a většinou jich není málo. Náš přítel
Pepa žil víru na půl srdce, dá se tedy předpokládat, že
na tom v tomto ohledu nebude nikterak zvlášť skvěle.
Podstata hříchu spočívá ve vědomém odporování Boží vůli.
Třebaže Pepa od víry neodpadl, nebyl ani svatý.
„Ale v liturgických knihách se údajně
píše, že by se mělo říct o zesnulém něco hezkého,“
prohlásíte.
Ne, nic takového v liturgických knihách
není. Kněžím se v bodě 382 Všeobecných pokynů
k římskému misálu nařizuje: „Při pohřebních mších má
být obvykle krátká homilie, ovšem s vyloučením
jakýchkoli pohřebních chvalořečí.“ Tedy žádné
bezstarostné kanonizace.
Pohřeb neslouží k opěvování
toho, jak jsme skvělí, ale aby si lidé uvědomili
světskou pomíjivost a především velikost Boží. Sv.
Ludvík z Montfortu (1673–1716) píše: „Jsme od přírody
pyšnější než pávi, upoutanější k zemi než žáby,
necudnější než kozli, závistivější než hadi, žravější
než vepři, zlostnější než tygři a línější než želvy,
chabější než třtina a nestálejší než korouhvičky na
střeše. Máme tak ve svém základu jen nicotu a hřích a
zasluhujeme si proto jen Boží hněv a věčné zavržení.“
Je pravda, že něco podobného se
v kázáních dnes příliš často neslyší.
Skutečnost, že jsme
hříšníci, možná není milá, ale když si to uvědomíme,
uděláme první krok ke skutečnému svatému životu.
Známe-li svoji slabost, můžeme prosit Pána Boha o pomoc.
Můžeme žít s ním, místo toho abychom se bezmocně snažili
dělat věci po našem. Jak pravila sv. Terezička z Lisieux
(1873–1897): „Jsi-li ničím, cožpak nevíš, že Ježíš je
vším?“ A odpovídá: „Musíš jen ztratit svoji nicotnost
v jeho nekonečnosti a myslet pouze na to, jak jej více
milovat.“
Pohřby, stejně jako ostatní věci
v životě, mají klást Boha na první místo. Nám přísluší
druhé, a to má smysl jedině tehdy, žijeme-li v Bohu.
Modleme se tedy za zemřelé a nezapomínejme, že jednoho
dne tento svět také opustíme, na což bychom se měli
správně připravit a činit pokání s důvěrou v nesmírné
Boží milosrdenství.
Zeptáte se: „Tvrdíte, že Bůh je
milosrdný, tak proč nemůžeme jít přímo do nebe?“
Ale můžeme. Problém je v tom, že se to
většiny z nás asi netýká. Bůh nám svou milost stále
nabízí, jenomže my ji často přehlížíme. Ti, které to
naprosto nezajímá, se nemodlí vůbec; ti, které to trochu
zajímá, se modlí občas; ti, kteří mají velký zájem, se
modlí pravidelně. Pokorná a vytrvalá modlitba, abychom
poznali Boží vůli a měli sílu podle ní jednat, je pro
ty, kteří chtějí jít po smrti přímo do nebe, nezbytná.
Sv. Terezie z Ávily (1515–1582) říká:
„Ti, kdož se oddali
modlitbě, by se měli soustředit výhradně na to, aby
sjednotili svoji vůli s vůlí Boží. Měli by si
uvědomovat, že v tom spočívá jejich nejvyšší dokonalost.
Čím více se tomuto oddávají, tím větší dary od Boha
obdrží a tím více pokročí ve svém vnitřním životě.“
Sv. Alfons z Liguori (1696–1787)
vysvětluje:
„Dle Boží prozřetelnosti je bez modlitby
velmi těžké, ba přímo nemožné být spasen. Avšak díky
modlitbě je cesta spásy duše bezpečná a velmi lehká.
Abychom byli spaseni, nemusíme jít mezi nevěřící a
obětovat tam za víru svůj život. Ani se nemusíme
uchylovat na poušť a živit se kořínky. Není přeci těžké
volat: ,Bože můj, pomoz mi! Pane, smiluj se nade mnou!‘
Může být něco lehčího? A když budeme činit tuto
maličkost, spasí nás.
Buďme si jisti, že se
nebudeme mít na co vymlouvat, jestliže se nemodlíme,
neboť milost modlitby je dána každému. Na nás samých
záleží, abychom se modlili, kdykoli chceme… Bůh dává
všem milost modlitby, aby si mohli modlitbou získat
hojnost veškeré pomoci k zachovávání Božího zákona a
k setrvání v dobrém až do smrti. Pokud nebudeme spaseni,
všechna vina padne na nás, že jsme se nemodlili.“
Co
platí o spáse obecně, platí zvlášť o cestě přímo do
nebe. Bůh je vždy připraven dát nám na tuto cestu vše,
co potřebujeme, čili v případě, že nejdeme ihned do
nebe, můžeme to vyčítat jen sami sobě, poněvadž jsme se
nemodlili tak, jak jsme měli. Řešení je, jak pravil sv.
Alfons, prosté: věnujme více pozornosti a času modlitbě,
a pokud se někdo nemodlí, měl by začít. Pak se nám po
ctnostném životě dostane opravdového svatořečení. Pokud
však ctnosti chybějí, nespoléhejme se na bezstarostné
kanonizace, které jsou jen falešným projevem
milosrdenství.
Převzato z
Catholic Men's
Quarterly.
Přeložila Lucie Hailandová.
Trent Beattie je americký novinář
a spisovatel, mj. autor knih
Scruples and Sainthood
(„Skrupule a svatost“) a
Saint Alphonsus Liguori for Every Day
(„Svatý Alfons z Liguori na každý den“).