I. SOUKROMÝ SOUD
1. Každý člověk je hned
po smrti Bohem souzen
Sv. Pavel praví:
„Uloženo jest lidem jednou zemříti, a potom bude soud“
[Žid 9, 27]. Tento soud sluje tajný nebo
soukromý, poněvadž je tu souzen každý sám, na rozdíl
od soudu veřejného nebo obecného, který se
bude konati v den poslední, kdy se všichni lidé musí
ukázati před soudnou stolicí Boží. Ortel vyřčený při
soukromém soudu se ihned vykoná. Církev svatá učí, že
duše lidí, kteří se po křtu sv. nedopustili hříchu,
anebo kteří sice hřešili, ale za své hříchy již na zemi
zadost učinili, přicházejí ihned do nebe; ti pak, kteří
zemřeli ve smrtelném hříchu, jsou odsouzeni na věky do
pekla (Lyonský koncil 1274), neboť nic nečistého nevejde
do nebe [Zjev 21, 27]. Duše těch, kteří zemřeli sice bez
smrtelného hříchu, avšak hříchy své ještě zcela
neodpykali, přijdou na čas do očistce, kde se
očišťují.
2. Mnoho duší jde po
soukromém soudu do očistce
Německy sluje očistec „Fegefeuer“,
doslova očistný oheň, neboť tam duše „skrze oheň dojde
spásy“ [1. Kor 3, 15]. Že v očistci jsou tresty
ohněm, tvrdí sv. Ambrož, sv. papež Řehoř Veliký a
sv. Tomáš Akvinský. Sv. Bonaventura a Suarèz soudí, že
oheň v očistci a oheň pekelný jsou téže povahy. Origines
(† 254) praví, že mnozí dojdou spasení skrze oheň, aby
olovo k nim přimíšené se roztavilo a přešlo v čisté
zlato. I tridentský katechismus učí: „Jest
očistný oheň, kde duše zbožných jsou určitý čas
trápeny a tak očištěny, aby mohly vejíti do věčné
blaženosti, kam nic poskvrněného nevchází“ (VI., 3).
Také duchové mohou trpěti
tresty ohněm, jak vyplývá ze slov Kristových, která
pronese při posledním soudu k zavrženým: „Odejděte ode
mne, zlořečení, do ohně věčného, který je připraven
ďáblu a andělům jeho“ [Mat 25, 41]. Kdo by se divil, jak
může duše, tj. duchová bytost, trpěti muka ohněm, nechť
uváží slova sv. kardinála Bellarmina: „Jako může duch
(naše duše) býti spojen s tělem, tak může býti spojen i
s ohněm, aby trpěl trest. Proč by nemohl Bůh způsobiti,
aby duše od těla oddělená nevnímala také pocity
bolestné?“
Sv. Řehoř Naziánský, biskup
(† 389), nazývá očistec „ohnivým křtem“, neboť působí
očistně jako křest; Tertullián, kněz v Kartagu († 240),
nazývá jej dočasným peklem, neboť jsou tam muka táž jako
v pekle, netrvají však věčně. Mnozí jej pokládají za
předpeklí, poněvadž duše tam očekávají svého spasení,
tak jako v předpeklí čekali spravedliví na příchod
Spasitelův. Očistec je i žalářem, neboť duše jsou tam
tak dlouho, dokavad nenavrátí posledního haléře [Mat 5,
26]. Očistec je však také místem milosti, neboť jím Bůh
poskytuje hříšníkům příležitost odpykati své viny. Avšak
zcela neprávem se nazývá očistec přednebím, neboť tím je
ráj, nikoli očistec, místo očistné.
Tážeš se, proč tak mnoho
lidí přichází do očistce a na dlouhý čas? Marie
Lindmayerová odpovídá: „Většina lidi žije způsobem lidí
tohoto světa, stará se málo o svoji spásu, proto
přichází mnoho duši a na dlouho do očistce.“ (Mohou se
vlastně pokládati za šťastné, že je milosrdenství Boží
tak veliké!) Praví pak dále: „Urážka Boha je něco
nesmírného. Vše, co není odpuštěno na zemi, musí se
odpykati v očistci. Duše v očistci mi ukázaly, jak se
všecko na věčnosti velmi přesně odvažuje a účtuje.“
Očistec není však jen
místem spravedlnosti, nýbrž i darem Božího
milosrdenství. Ctihodná Klára Moesová praví: „Za očistec
můžeme děkovati jen nekonečnému milosrdenství Božímu.
Kdyby slitování Boží nebylo větší než jeho spravedlnost,
kolika duším bylo by odepřeno štěstí dostati se do
očistce!“
3. V očistci se
odpykávají časné tresty za odpuštěné hříchy těžké,
hříchy lehké a hříšné příchylnosti
Udělením rozhřešení kajícím
hříšníkům anebo dokonalou lítostí se mění věčné tresty v
dočasné (sv. Bonaventura). Bůh si počíná jako král,
který trest smrti mění v dlouholetý žalář. Sv. Augustin
volá k Bohu: „Hříchy těch, jimž jsi odpustil, nenecháváš
bez trestu.“ Sv. Bernard praví: „Je tomu jako s lidským
tělem; po ráně zbývá jizva.“ Hříchy jsou dluhy, a jako
se musí dluhy splatiti, nutno jest i hříchy
zadostučiněním smazati (sv. Řehoř Veliký).
Časné tresty, následky
hříchů, si můžeme odpykati již zde na zemi konáním
dobrých skutků, jako modlitbou, posty, almužnou a také
tím, že utrpení, jež nás v životě potkávají, jako
nemoci, strádání a podobné, hlavně smrt, trpělivě
přijímáme (Tridentský koncil XIV., kap. 9 a kap. 13). I
získáváním odpustků dosahujeme odpuštění časných trestů.
Nejsou-li však tresty za hříchy odpykány úplně zde na
zemi, musí se zbytek dotrpěti v očistci. Avšak tresty na
věčnosti nelze srovnati s tresty zde na zemi. Sv.
Kateřina Janovská († 1510) praví: „Kdo v tomto životě
činí pokání za své hříchy, zaplatí několika haléři dluh
mnoha tisíc dukátů; odkládá-li však s pokáním až na
věčnost, platí nepatrný dloužek několika haléřů mnoha
tisíci dukátů.“
I za lehké hříchy,
za něž jsme zde na zemi dosti neučinili, budeme pykati v
očistci. Nesmíme je tedy podceňovati. Mnozí mají např.
zvyk bráti při každé příležitosti jméno Boží anebo
nejsvětější jméno Ježíš (pro Kristovy rány, Maria atd.)
nadarmo. V očistci jim bude důkladně vštípena úcta k
těmto svatým jménům. Jiní opět rádi lžou anebo si tropí
z jiných žerty. V očistci jim tento zvyk přijde draze.
Marie Latastová († 1847), laička řádu Nejsvětějšího
Srdce v Paříži, jež měla mnoho vidění, praví:
„Očistcovými plameny musí projíti ti, kdo zemřeli se
všedními hříchy, aby je usmířili dříve, než vejdou do
nebe.“ Sestra Nativitas sděluje: „Mnozí jsou v očistci i
pro malé viny, např. pro zbytečné řeči, náladovost,
netrpělivost a podobné nedokonalosti.“ A pokračuje: „Bůh
odstraňuje i nejnepatrnější stopy hříchu, aby nic
neposkvrnilo svatosti jeho domu.“ Že Bůh nenechá bez
trestu ani malé poklesky, dokazuje ztrestání židovského
kněze Zachariáše, který ihned oněměl, že neuvěřil
andělovi [Luk 1, 20]. Také Mojžíš je nám výstrahou,
neboť pro nerozvážnou řeč nesměl vejíti do zaslíbené
země [2. Mojž 20, 10].
V ohni očistcovém se spálí
i příchylnosti k hříchu, tj. nemírné lpění na
tvorech, statcích a rozkoších pozemských. Lidé nestřídmí
v jídle a pití, pyšní, lakomí, závistiví a leniví se
musí na věčnosti očistiti.
Mnozí tvrdí, že duše v
očistci upadají ze stesku po nebi v horečný stav, jenž
duši rozpaluje a působí větší utrpení, než může tělu
způsobiti oheň pozemský, a jest protikladem žáru lásky
Boží, planoucí v duších nebešťanů.
II. DUŠE V OČISTCI
1. Duše v očistci
potřebují pomoci
Duše v očistci jsou hodny
politování, byť si byly i svou budoucí blažeností jisty,
neboť:
1. Nemohou, jako je tomu na
zemi, dosáhnouti od Boha odpuštění konáním dobrých
skutků, nýbrž jen utrpením. Pro ně nastala noc, o níž
praví Kristus [Jan 9, 4], „že nikdo nebude moci
pracovati“. Biskup Dr. Pavel Keppler z Rottenburgu velmi
vhodně říká: „Kyvadlo hodin v očistci stále odtikává:
trpět, čekat, trpět, čekat. Zoufalá jednotvárnost, která
by uspala, kdyby duše spáti mohly a kdyby jim bolesti
spáti dovolily.“
2. Utrpení duší v očistci
nepřináší zásluh, tj. za muka trpěná v očistci se jim
nedostane odměny v nebi, kdežto lidem na zemi za
trpělivé snášení útrap kyne věčná odměna. Sv. Jeroným
odvolávaje se na místo v Eccl 9, 5 („Mrtví… nemohou již
zásluh získati“) praví, že po smrti není již
příležitosti ke konání dobrých skutků.
3. Muka v očistci jsou
podle názoru vynikajících theologů horší než trápení na
zemi. Sv. Augustin praví, že oheň očistcový je horší a
palčivější než kterýkoli trest pozemský; rovněž tvrdí,
že očistcové tresty jsou větší než muka mučedníků. Sv.
Bernard podotýká, že oheň očistcový je horší a
palčivější než utrpení pozemské. Podobně usuzují sv.
Řehoř Veliký, sv. Anselm a sv. Bonaventura. Sv. Tomáš
Akvinský praví, že žár očistcový je roven žáru
pekelnému; týž oheň, trápící zavržené, očišťuje duše v
očistci. Také Suarèz a sv. Bonaventura jsou názoru, že
oheň očistcový a oheň pekelný jsou téže povahy. Sv.
Magdaleně z Pazzis vylíčil očistec její bratr, který tam
za svoje poklesky trpěl. Podle něho jsou muka mučedníků
zábavou proti utrpením očistce. Sv. Tomáš Akvinský
dokonce tvrdí: „I nejmenší trest v očistci převyšuje
všechna utrpení tohoto světa.“ Avšak sv. Bonaventura
pokládá tento výrok za upřílišený.
Duše v očistci jsou na tom
do jisté míry hůře než žebráci, neboť ti mohou prositi
bližní o pomoc, ale duše v očistci ne. Musí jen trpělivě
a odevzdaně snášeti svoje muka. Jen velmi zřídka je
některé duši dovoleno, aby se zjevila na zemi a prosila
o pomoc.
Nejhůře se vede duším lidí,
kteří nenáleželi k církvi katolické, neboť na ně se její
přímluvy nevztahují. Katolická církev se modlí jen za
zemřelé v Kristu, tj. za ty, kdož k ní náleželi. Při mši
sv. se modlí kněz v mementu za zemřelé, „kteří nás
předešli se znamením víry“. Již sv. Augustin († 430)
uvádí, že Tělo Páně se obětuje jen za údy Kristovy.
Ctih. Kateřina Emmerichová praví, že ti, kdož nenáleželi
k církvi katolické, mají v očistci zvláštní místo a trpí
více, neboť se jim nedostává pomoci z oběti mše sv. a z
modliteb Církve za zemřelé.
K politování jsou proto
duše jinověrců, nevěřících v očistec, neboť jejich
příbuzní na ně v modlitbách nevzpomínají a nekonají za
ně dobrých skutků, považujíce to většinou za zbytečné.
Je tedy velmi záslužné, pamatujeme-li v modlitbách na
duše jinověrců, trpících v očistci. Ze zápisů Marie
Lindmayerové, uložených v archivu arcibiskupského
ordinariátu v Mnichově a v archivu karmelitánů bavorské
provincie, vyjímáme: „Bůh mne osvítil a poučil o duších,
které za života nenáležely k církvi katolické. Velmi
mnohé z nich ušly věčnému zatracení a jsou spaseny, buď
že neměly dostatečného porozumění, nebo byly nevinné.
Proto jim Bůh v poslední hodince poskytl milost lítosti,
která jim postačila k spasení, a zemřely v milosti Boží…
Bylo mi zjeveno, že tyto duše jsou na věčnosti zcela bez
pomoci. Kristus Pán mně pravil při mši svaté: „Dobře
činíš, modlíš-li se za ně.“
2. Duše v očistci nejsou
však zbaveny všech radostí
Mnohým duším v očistci se
dostává útěchy od sv. andělů, ano i od Matky Boží. Sv.
Františka Římská praví, že anděl strážný provází duši k
očistci, ji pak častěji navštěvuje a svou přítomností a
povzbuzováním potěšuje. Anděl strážný vnuká také
pozůstalým, aby se za duše zesnulých modlili a dávali za
ně na mše sv. On pak přednáší tyto modlitby Bohu, a
nastal-li čas vykoupení, uvádí duši do nebe.
Krásně píše prof. Bernard
Bartmann: „Duše v očistci dostávají zprávy o nebi, o
jeho krásách a nádheře a o nesmírném štěstí patřiti na
Boha od svých andělů strážných přímo z nebe. A tak
můžeme říci, že i v očistci svítí paprsek Boží, i když
ne tak jasně jako v nebi, přece jen jasněji než nám
pozemšťanům.“
I přímluvné modlitby
věřících na zemi vlévají hojivý balzám do jejich utrpení
a zkracují jim dobu trestu. Suarèz a jiní theologové
učí, že andělé sdělují duším v očistci, kdo se za ně na
zemi modlí. A byť i pozůstalí na své zemřelé zapomněli,
nejsou tito přece bez útěchy, neboť katolická církev
denně při mši svaté vzpomíná svých trpících údů a často
se za zemřelé modlí. Tyto modlitby jim velmi pomáhají.
Duše v očistci jsou s Bohem
ve stalém styku modlitbou. Biskup Keppler praví:
„Modlitba a zbožný zpěv jsou sladkou hudbou, zjasňující
i tyto ponuré temnoty.“
Zvláštní radost pociťují
dušičky, je-li některá z nich vykoupena a
přijata do nebe. Ctih. Kateřina Emmerichová praví:
„Nelze vylíčiti radost a útěchu, pociťovanou dušemi,
které ještě zůstaly v očistci, je-li některá z nich
vysvobozena.“
Duše v očistci nejsou
zbaveny naděje a těší se na nebe, do něhož se
všechny dříve či později dostanou. S výhledem na
osvobození snášejí bolesti trpělivě a odevzdaně jako
mučedníci, kteří věděli, že mukami dosáhnou nebeské
blaženosti.
Duše v očistci se radují i
z toho, že nemohou již hřešiti a že
nepodléhají více pokušením. Jejich vůle je nyní shodná
s vůlí Boží, i snášejí proto své utrpení s velikou
odevzdaností. A právě tím se liší toto místo od
pekla, kde panuje jen zoufalost a kde se ozývají jen
výbuchy vzteku. Biskup Keppler z Rottenburgu píše: „I
když očistec svým trápením je peklem, je současně i
rájem, a to pro útěchu, kterou vlévá láska Boží ubohým
těm duším.“ Svatá Kateřina Janovská praví: „Vůle duší v
očistci se úplně srovnává s vůlí Boží; nenazývají svá
utrpení trestem a bolest nepovažují za trest. Klidně a
odevzdaně se podrobují řízení Božímu, jež berou na sebe
z čisté lásky. Pokládají za důkaz velikého
milosrdenství, že se mohou v očistci zbaviti skvrn
hříchů, s nimiž by nikdy nechtěly předstoupiti před tvář
Boží spravedlnosti. Duše v očistci lze pokládati za
svaté, neboť jsou plny lásky k Bohu a jejich touha
patřiti v tvář Boží je palčivější než žár očistného
ohně.“ Marie Lindmayerová praví: „V každodenních
strastech a protivenstvích přála bych sobě a všem lidem
odevzdanosti duší v očistci, neboť pak by nebylo
netrpělivosti na světě.“ Suarèz dokonce soudí, že duše v
očistci snášejí muka nejen s největší trpělivostí, nýbrž
i spokojeně, ba dokonce i s neuvěřitelnou radostí. Svatý
kardinál Bellarmin vyjádřil to podobně: „Duše v očistci
nepropadají zoufalství, ale pociťují nevýslovnou radost
ve svém hrozném utrpení, a to pro pevnou důvěru ve svou
spásu.“ Proto čteme v mementu za zemřelé při mši sv.: „Dormiunt
in somno pacis, tj. odpočívají spánkem pokoje.“
Ctih. Kateřina Emmerichová
praví, že vzpomínka na milosrdenství Boží a na budoucí
vykoupení vtiskuje duším v očistci pečeť nevýslovné
radosti. Sv. Kateřina Janovská uvádí ještě zvláštní
důvod této radosti; praví, že milosti a důkazů přízně
Boží k duším v očistci přibývá, a to v té míře, jak na
nich ubývá poskvrn hříchů.
Paprsek božského světla
může je pak snáze pronikati a tím se zvětšuje jejich
radost.
Trpí-li duše v očistci
s bezpříkladnou trpělivostí, lze důvod toho hledati
hlavně v tom, že podle výpovědí osob, jimž bylo dopřáno
nahlédnouti do věčnosti, spatřily při soukromém soudu
na okamžik Boha. Ctih. Klára Moesová praví: „Duše,
jdoucí do očistce, spatří při soukromém soudu tvář Boží;
proto Boha miluje nejčistší a nejdokonalejší láskou. Ta
v duši působí nesmírně žhavou touhu Boha znovu spatřiti
a požívati.“ Ctih. sestra Marie Fidelis Weissová,
františkánka z kláštera v Reutberku v Bavorsku, se
vyslovuje stejně: „Jakmile se duše odloučí od těla,
spatří Boha ve vší jeho velikosti a slávě, avšak jen na
okamžik. Pak ji Bůh odkáže do očistce, kde počne její
utrpení. V duši zůstává poznání velikosti Boží, je cele
odevzdána do vůle Boží a nechce z očistce vyjíti, dokud
není dokonale čistá.“ I my, jsme-li pozváni do vybrané
společnosti, oblékneme se čistě a úpravně; nechceme se
tam objeviti v obleku nevhodném. Tak tomu je i s dušemi
v očistci. Rády se podrobují očištění, neboť nechtějí
vstoupiti ve společnost andělů a svatých ani s nejmenší
poskvrnou.2
Jak z těchto vidění
omilostněných osob plyne, jsou poučovány o duších
v očistci často toliko obrazně. Nesmí se tedy vše, co ve
vidění spatřily, bráti doslovně, nýbrž zase jen obrazně.
Je tomu jako např. při zobrazování Boha Otce. Obyčejně
se znázorňuje jako velebný stařec s dlouhým vousem,
sedící na trůně, se žezlem v ruce a se zeměkoulí pod
nohama. Bůh je ovšem duch, nemající těla, a takový obraz
nemá jiného účelu (jak již řečeno v tridentském
katechismu), než zpřístupniti našim smyslům jeho
vlastnosti a jeho moc. Obraz nám praví, že Bůh je věčný
a že je pánem nebe a země. Právě tak je tomu při
viděních o duších, neboť ty také nemají těl.
III. JAK MŮŽEME POMÁHATI
DUŠÍM V OČISTCI
I. Duším v očistci lze
pomáhati dobrými skutky, jež za ně obětujeme
Tridentský koncil ve 22.
sezení stanovil, že duším v očistci lze pomáhati
modlitbou věřících a hlavně mší svatou.
V tridentském katechismu
čteme: ,,Musíme chváliti nekonečnou dobrotu Boží a
vděčně ji slaviti, neboť nám dovoluje, abychom zadost
činili jeden za druhého“ (2, 5, 76). Katoličtí křesťané
na zemi tvoří s dušemi v očistci a se svatými v nebi
jedinou velikou rodinu Boží, nazývanou v apoštolském
vyznání víry „obcování svatých“, neboť všichni její
členové jsou křtem posvěceni, k svatosti povoláni a
mnozí z nich již skutečně svatými jsou. Všichni údové
tohoto obcování si vzájemně pomáhají. Proto můžeme my
zde na zemi pomáhati duším v očistci modlitbou a dobrými
skutky. Dobré skutky jsou podle sv. Cypriána výkupným za
naše hříchy.
Sv. Augustin praví:
„Modlitba je klíč, jímž se duším v očistci otvírá
brána nebe.“ Jak velmi pomáhá naše modlitba zemřelým,
dočítáme se v životě sv. Perpetuy, která zemřela roku
202 v Karthagu jako mučednice. Ta měla, jsouc ve vězení,
ve snu vidění. Spatřila svého sedmiletého bratra
Diokrata na temném místě, pokrytého špínou a
stenajícího. Jakmile procitla, počala se za něho vroucně
modliti. Brzy pak jej opět spatřila ve snu, avšak již u
pramene, z něhož mohl píti; byl veselý, pouze v tváři mu
zbyla jizva. Tak bylo dáno světici na srozuměnou, jak
velice pomohla svému bratru modlitbou.
Ač nemáme mnoho dbáti snů,
jsou přece jen výjimky, jak dokazují sny Josefa
Egyptského, svědčící o tom, že někdy Bůh bývá jejich
původcem. Proto pravil Mojžíšovi, že hovoří k prorokům i
ve snu [4. Mojž. 12, 6].
Pokud se týká modlitby,
nehledí Bůh tak na její délku, jako na vroucnost,
s níž se koná. Kristus Pán pravil sv. Gertrudě: „Jediné
slovo pronesené ze srdce více prospívá duším v očistci,
nežli mnoho žalmů a modliteb roztržitě odříkávaných,
právě tak jako ušpiněnou ruku lépe umyjeme v málu vody
důkladně ji drhnouce, než když ji jen poléváme
sebevětším množstvím vody.“
Mocněji však než modlitba
působí almužna. Sv. Tomáš Akvinský praví, že
almužna proto více zmůže, poněvadž je projevem lásky k
bližnímu. Uplatňují se tu slova Písma sv.:
„Milosrdenství se honosí nad soud“ [Jak 2, 15].
I půst, poněvadž
vyžaduje větší obět, jest účinnější než modlitba.
Duším v očistci lze
pomáhati i získáváním odpustků. Při mnohých
odpustcích Církev sv. výslovně podotýká, že je lze také
věnovati duším v očistci. Působnost jejich neplyne však
z rozvazující moci Církve, jako je tomu při rozhřešení,
udělovaném při sv. zpovědi. Účinek odpustků záleží v
tom, že Církev prosí Boha, aby byl zemřelým milostiv pro
přebytečné zásluhy Kristovy a svatých. Jest jisté, že
Kristus Pán utrpením svým a smrtí podal Otci nebeskému
daleko větší dostiučinění za hříchy lidí, než bylo
třeba, než jsou tresty, jichž za hříchy zasluhují. Jedna
kapka jeho Božské krve, nejnepatrnější jeho úkon, stačil
by vykoupiti celý svět. Také Rodička Boží získala si
utrpením svým mnoho zásluh, vždyť byla bez hříchu. A
svatí podali spravedlnosti Boží kajícími skutky větší
dostiučinění, než sami potřebovali. Toto přebytečné
zadostiučinění, jež nemůže upadnouti u Boha v
zapomenutí, tvoří duchovní poklad, který Kristus Pán
svěřil sv. Petru a jeho nástupcům, aby jej moudře
spravovali a věřícím, kteří jsou toho hodni, rozdávali z
něho smírné zásluhy v náhradu za tresty, kterých si za
hříchy zasloužili. Když Církev sv. udělí odpustky,
zaplatí Bohu tolik, kolik mu hříšník za hříchy dluhuje.
Naše nedoplatky za hříchy hradí Církev přeplatky
Kristovými. Nad zemřelými Církev již moci nemá, může se
pro ně dovolávati pouze Božího milosrdenství.
Mnoho odpustků můžeme pro
duše v očistci získati v den Dušiček 2.
listopadu. Kolikrát po zpovědi a sv. přijímání
navštívíme v ten den kostel nebo veřejnou, ano i
poloveřejnou kapli, a pomodlíme se při každé návštěvě na
úmysl sv. Otce šest Otčenášů, šest Zdrávasů a šest Sláva
Otci…, tolikrát získáváme plnomocné odpustky, které se
mohou věnovati jen duším v očistci (Pius XI., 4.
července 1930, Toties quoties). Čas k získávání
odpustků počíná již 1. listopadu o 12. hodině polední a
končí 2. listopadu o půlnoci; trvá tedy celkem 36 hodin
(Sv. offic. 26. 1. 1911). Sv. zpověď lze vykonati jako u
porciunkulových odpustků i v některém z osmi
předcházejících dnů a k sv. přijímání můžeme jíti i den
před Dušičkami (Kongr. odp. 6. 10. 1870).
Duším v očistci můžeme
obzvláště prospěti, obětujeme-li za ně mši
sv., jak se vyslovil koncil tridentský v 25.
zasedání, a to proto, že při mši sv. se nekrvavým
způsobem obnovuje obět Kristova. Již od nejstarších dob
se při mši sv. v mementu vzpomíná zesnulých. Sv.
Chrysostom † 407), biskup cařihradský, praví, že při
službách Božích se vzpomíná na zemřelé, aby dosáhli
zmírnění v bolestech. Uvádí rovněž, že se tak děje na
přímé nařízení apoštolů. Sv. Cyril, biskup jerusalemský
(† 589), píše, že křesťané při mši sv. usmiřují Boha
„jak za mrtvé, tak za sebe“. Že mše sv. zesnulým velmi
prospívá, dočítáme se v životě sv. Malachiáše,
arcibiskupa v irském Armaghu, který zemřel 2. listopadu
1148 v klášteře sv. Bernarda v Clairvaux. Sv. Bernard o
tom píše: Když zemřela sestra sv. Malachiáše, obětoval
za ni mši sv. Pak uplynulo čtyřicet dní, v nichž světec
nemohl za ni mši sv. sloužiti. Tu se mu sestra náhle
zjevila; stála před vchodem do chrámu v stavu velmi
zbědovaném a naříkala, že již čtyřicet dní se jí
nedostalo útěchy. Hned nazítří obětoval za ni sv.
Malachiáš mši sv. Znova se mu zjevila před kostelem v
černém šatě, avšak již ne tak zbědovaná. Světec obětoval
nyní za sestru každý den mši sv. Brzy ji opět spatřil v
bílém rouchu, stojící uvnitř chrámu. Sv. Malachiáš
obětoval za ni dále mše sv. a modlil se vroucně za její
vykoupení. Konečně se mu zjevila v třpytném rouchu přímo
před svatostánkem uprostřed zahalených postav. I seznal
z toho, že byla přijata do nebe.
Také obětování
nejsvětější Krve Kristovy pomáhá účinně duším v
očistci. Ctih. Klára Moesová, převorka kláštera v
Luxemburku († 1895), praví: „Čím častěji jsem Otci
nebeskému obětovala nejsvětější Krev jeho jednorozeného
Syna, tím mírnější a snesitelnější byl osud dušiček.
Obyčejně duše, za niž jsem obětovala předrahou Krev
Kristovu, byla zbavena podle našich pojmů časových
nejméně čtvrt hodiny muk očistných. Když tato doba
přešla, trpěla znova, ale nikdy více než před tím,
naopak často méně.“
I obětováním smrtelných
úzkostí Ježíšových na hoře Olivetské prospějeme
duším v očistci. O tom nás poučuje sestra Nativitas:
„Pán mně vnukl, že možno duším v očistci účinně
prospěti, když za ně obětujeme třeba i kratince Bohu
Otci všechna muka, jež Spasitel vytrpěl v zahradě
Olivetské. Již jediný takový povzdech je ceny nesmírné.“
Duším v očistci zvlášť
prospívá, když za ně obětujeme sv. přijímaní.
Ctih. Klára Moesová dodává: „Pokud mám zkušenost,
prospívá duším v očistci nejvíce mše svatá, sv.
přijímání a obětování nejsvětější Krve Kristovy.“
Mnozí lidé se mylně
domnívají, že svých zásluh pozbudou, obětují-li je
někomu jinému, např. duším v očistci. Tím však ničeho
neztrácejí, naopak, mají dvojnásobnou zásluhu: neboť
jednak vykonali dobrý skutek, za druhé: obětováním jeho
vykonali skutek milosrdenství; současně získávají
přátele v očistci a ti za ně budou jednou v nebi
orodovati. Všimněme si slov sv. Tomáše Akvinského:
„Pokání za bližního konané je Bohu milejší, než když se
kajeme za sebe.“
Kristus hledí na almužnu,
obětovanou za duše v očistci, jako by jemu byla dávána,
neboť pravil: „Pokud jste to učinili jednomu z
nejmenších bratří mých, mně jste to učinili“ [Mat 25,
40]. Sv. Gertrudě zjevil Pán, že vysvobozujeme-li duše z
očistce, je mu to tak milé, jako kdybychom jeho
vysvobodili. Sv. František Saleský praví, že ten, kdo
pomáhá duším v očistci, nejen zarmoucené těší, o nemocné
pečuje, vězně ze žaláře vysvobozuje, nýbrž i
pohostinství prokazuje, když jim zjednává vstup do domu
Otce nebeského, a současně nahé odívá, pečuje-li o to,
aby se oděly rouchem nepomíjející slávy. Marie
Lindmayerová praví: „Láskou k dušičkám si zjednáváme
veliké zalíbení u Boha, neboť Pánu Bohu na nich velmi
záleží; jsouť nejubožejší mezi všemi bytostmi a samy si
pomoci nemohou.“ Kristus Pán nabádá sestru Marii
Latastovou, aby se modlila za duše v očistci, a dodává:
„Není nad to nic prospěšnějšího, neboť dušičky budou na
tě za to jednou v nebi vděčně vzpomínati a neustále za
tebe orodovati, aby ti Bůh udělil milostí, jichž
potřebuješ, abys stále v dobrém pokračovala.“
Modlíme-li se za všechny
duše v očistci, můžeme doufati, že Bůh přivlastní tuto
modlitbu především našim příbuzným a přátelům.
Bylo mnoho sporu o tom, zda
je lépe a potřebnější modliti se za obrácení hříšníků
dosud žijících, anebo za vysvobození duší v očistci.
Někteří praví: „Hříšníci budou na věky zatraceni,
nedostane-li se jim od Boha milosti, nutné k jejich
obrácení, kdežto duše v očistci jsou již mimo nebezpečí;
potřebují proto hříšníci nutněji naší pomoci.“ Druzí
vsak tvrdí: „Hříšníci mohou si sami pomoci, kdežto duše
v očistci ne a jsou odkázány jen na naši pomoc.“ Sv.
Tomáš spor rozhoduje takto: „Modlitby za zemřelé jsou
Bohu milejší než modlitby za hříšníky, neboť zemřelí
jsou ve větší tísni a sami sobě pomoci nemohou.“
Nejlepší jest asi tato rada: Modleme se za duše v
očistci, aby ony orodovaly u Boha za obrácení hříšníků.
Za zemřelé doporučují
se zvláště tyto střelné
odpustkové modlitby:
„Dobrotivý Pane Ježíši,
dopřej jim (mu, jí) pokoje věčného“ (300 dní odpustků
pokaždé – Pius X., 18. 3. 1900).
„Odpočinutí věčné dej jim,
ó Pane, a světlo věčné ať jim svítí; ať odpočívají v
pokoji! Amen“ (300 dní pokaždé – Pius X., 13. 2. 1908).
„Protož Tě prosíme, přispěj
duším, které jsi drahou krví vykoupil, a které trpí
dosud v očistcovém plameni“ (300 dní pokaždé – Pius X.,
13. 9. 1908).
„Bože můj, obětujeme Ti za
duše v očistci všecky projevy lásky, jimiž Tě zde na
zemi oslavilo svaté Srdce Ježíšovo právě v této hodině“
(300 dní pokaždé – Pius X., 12. 10. 1908).
Odpustky získáme při těchto
střelných modlitbách i tehdy, modlíme-li se jen v duchu,
nepohybujíce rty (Pius XI., 1. 12. 1933).
2. Kdo na zemi duším v
očistci hodně pomáhal, bude v očistci trpěti jen málo
nebo vůbec ne.
Ten dojde u Boha slitování,
neboť: „Blahoslavení milosrdní, neboť oni milosrdenství
dojdou“ [Mat 5, 7]. Na něm se vyplní slova Kristova:
„Jakým soudem vy soudíte, takovým budete souzeni, a
jakou měrou měříte, takovou vám bude odměřeno“ [Mat 7,
2]. Tomu, kdo pomáhal duším v očistci, se přivlastňují
zvláštním způsobem modlitby Církve sv. za zemřelé. Budou
se za něho u Boha přimlouvati též duše, které z očistce
vysvobodil.
Ti však, kteří nikdy na
duše v očistci nepamatovali a za zemřelé se nikdy
nemodlili, na ty jako za trest si též nikdo po smrti
nevzpomene, a i když se bude někdo za ně modliti, málo
jim to pomůže. Kardinál Kajetán praví: „Těm, kdo zaživa
na zemřelé zapomínali, nic nepomohou v očistci modlitby
a dobré skutky za ně konané. Tak spravedlivý Bůh trestá
jejich dřívější nelásku a tvrdost srdce.“
3. Duše v očistci se
odvděčí svým dobrodincům
Někteří lidé si myslí, že
duše v očistci nevědí, co se na zemi děje a kdo se za ně
modlí. Toho názoru je dokonce i sv. Tomáš Akvinský,
který tvrdí, že duše v očistci nevědí, co se děje na
světě, poněvadž nepatří ještě na tvář Boží. Tento náhled
je však mylný, neboť již sv. Augustin praví, že duše v
očistci zvláštním zjevením Božím vědí, co se děje na
zemi, pokud jim to ovšem prospívá. Suarèz a jiní
theologové míní, že andělé zpravují duše v očistci o
tom, co se děje v jejich rodinách. P. Pavel Moll dokonce
tvrdí: „Duše v očistci se dovídají o rozepřích svých
příbuzných, a to zvyšuje jejich utrpení.“ Biskup Keppler
z Rottenburgu dodává, že je obecným míněním theologů,
proti názoru sv. Tomáše Akvinského, že duše v očistci
orodují za své dobrodince a přátele, a tudíž musí
věděti, co se na zemi děje.
Svatý farář Vianney
dokládá: „Kdybychom věděli, jakou moc mají tyto dobré
duše v očistci nad Srdcem Božím, a kdybychom věděli,
jakých milostí možno získati jejich přímluvou,
nezapomínali bychom tolik na ně. Musíme se za ně mnoho
modliti, aby i ony za nás mnoho prosily.“
Svatý kardinál Bellarmin a
Suarèz tvrdí, že duše v očistci se mohou za živé velmi
účinně přimlouvati, neboť jsou to přátelé Boží a Bůh
zvlášť velmi rád vyslýchá jejich prosby. (Za sebe však,
tj. za zkrácení nebo zmírnění svých útrap by prosily
marně, neboť svou vinu musí odpykati úplně.) Ctih.
převorka Klára Moesová praví: „Duše v očistci jako
spravedliví a přátelé Boží zmohou mnoho přímluvami za
své dobrodince ještě v očistci a daleko více po přijetí
do nebe.“
Také ctih. Kateřina
Emmerichová dokazuje, že dušičky orodují za ty, již se
za ně modlí: „Modlí-li se někdo, či trpí-li za duše v
očistci, prospívá jim hned tato oběť, a jsou tak rády,
tak šťastny a tak vděčny! Obětovala-li jsem za ně své
bolesti, přimlouvaly se za mě.“ P. Pavel Moll praví, že
duše, jež modlitbou vysvobodil, přicházely se mu
poděkovat.
4. Bohu je milé,
žádáme-li duše v očistci o pomoc ve svých záležitostech
Sv. Kateřina Bolognská (†
1463), jejíž neporušené tělo je v chrámu klarisek v
Bologni, praví: „Čeho jsem dlouho nemohla dosíci
vzýváním svatých v nebi, obdržela jsem často okamžitě,
poprosila-li jsem za to dušičky.“ A připojuje: „Chci-li
dosáhnouti určitě některé milosti, obracím se k duším v
očistci, aby mou prosbu přednesly Otci nebeskému.
Obyčejně cítím, že jejich přímluvě děkuji za vyslyšení.“
Marie Lindmayerová udává, proč přímluvy duší v očistci
tolik působí: „Prosíme-li dušičky o pomoc, býváme brzy
vyslyšeni, ne však proto, že nás dušičky vyslyšely,
nýbrž že nám Bůh vyhověl pro svou nezměrnou lásku
k duším v očistci; neboť Bůh je velmi miluje.“
Jaký prospěch přináší
soucit s dušemi v očistci, ukáže tato příhoda. Jesuita
Jakub Montfort dal vytisknouti r. 1649 v tiskárně Viléma
Friessena v Kolíně nad Rýnem knížečku o duších v
očistci. Knihtiskař v ní o nedělích čítával a seznal z
ní, že dovolávání se dušiček v rozličných záležitostech
a soucit s nimi jsou velmi účinné prostředky, abychom od
Boha dosáhli vyslyšení svých modliteb. Po nějakém čase
mu onemocněl čtyřletý synek tak těžce, že se lékaři
vzdali veškeré naděje a připravovali otce na jeho
blízkou smrt. Knihtiskař se uchýlil do chrámu a vzýval o
pomoc duše v očistci, za něž se mnoho modlíval. Učinil
též slib, že uzdraví-li se jeho dítě, daruje kněžím a
řeholníkům sto výtisků knihy o dušičkách. A hle, když se
vrátil, bylo synkovi lépe. Ačkoli již čtrnáct dní měl
silný odpor proti všem pokrmům, žádal jísti a příští den
byl úplně zdráv. Tři týdny na to ochuravěla mu náhle
manželka, a její stav se tak rychle zhoršil, že nebylo
naděje na uzdravení. Ve své úzkosti utekl se muž opět k
duším v očistci, spěchal do chrámu a slíbil, uzdraví-li
se jeho žena, že rozdá dvě stě zmíněných knih mezi
zbožné lidi. I tu přispěly duše v očistci přímo
zázračně. Stav nemocné paní se valem lepšil, a za týden
byla úplně zdráva. Knihtiskař vypravoval autoru oné
knihy, P. Montfortovi, tuto příhodu a tak se nám o ní
dochovala zpráva.
Holandský divotvůrce P.
Pavel Moll († 1896) dal jisté dámě tuto radu: „Chce-li
někdo úspěšné obchodovati, nechť jen obětuje část
příjmů, např. 2 procenta, za duše v očistci na mše sv.
nebo na jiné dobré skutky. Dušičky jistě vše odplatí
svému dobrodinci.“ Dáma poslechla a byla se svými
úspěchy nadmíru spokojena.
Chvályhodné jest, vedou-li
zbožní rodiče děti od mládí k tomu, aby pamatovaly na
duše v očistci. Redemptorista P. Ullwer, jenž zemřel na
kazatelně v Českých Budějovicích 1914 se jménem Ježíš na
rtech, měl zbožnou matku, která učila děti již od útlého
věku sebepřemáhání a lásce k duším v očistci. Šly-li do
lesa na jahody, tu jim nakazovala, aby první zralou
velkou jahodu položily na zemi, neboť „ta náleží duším v
očistci“. Z téhož důvodu nesměly jísti první zralou
třešni, švestku, hrušku nebo jablko. Matka je poučovala,
že zemřelí čekají na naši pomoc a splatí jim štědře tuto
oběť. Pomohou jim, aby cestou přes pole a lesy
nezbloudily, aby nic nezapomněly nebo neztratily a
ztracené brzy nalezly. I ze spánku je v určitou dobu,
kdy si budou přáti, jemně vzbudí. Jan Ullwer dbal
svědomitě těchto rad a Bůh jej za to odměnil kněžským a
řeholním povoláním; v klášteře byl vzorem sebeovládání a
dosáhl vysokého stupně ctností.
Ctih. Kateřina Emmerichová
praví: „Nelze vyjádřiti, jaké útěchy se duším v očistci
dostává naším sebepřemáháním a malými obětmi.“ Sv.
Augustin dodává: „Chceš-li, aby se Bůh nad tebou
slitoval, měj ty slitování se svým bližním v očistci.“
Také hájí názor, že ten, kdo se často za mrtvé modlí,
nezemře nešťastně. Sv. Jeroným praví: „Věčné blaženosti
jsme tím blíže, čím více soucitu a lásky máme k duším v
očistci.“
Utrpení a radosti
očistce; vydaly Školské
sestry, 1936.
Církev sv. potvrzuje víru, že svatí andělé
ujímají se zemřelých i na věčnosti, touto
modlitbou, užívanou při pohřbu:
In paradisum deducant te angeli,
in tuo adventu suscipiant te martyres et
perducant te in civitatem sanctam Jerusalem.
Chorus angelorum te suscipiat et cum Lazaro
quondam paupere aeternam habeas requiem!