NEBUĎME ŽÁDOSTIVI VĚCÍ
ZLÝCH
P. Jaromír Kučírek FSSPX
Ve jménu Otce i Syna
i Ducha svatého. Amen. V Kristu milovaní! "Nebuďme
žádostivi věcí zlých, jako jich žádali předkové naši
[...] Toto pak se událo se předobrazně; napsáno je
to však k výstraze pro nás, na něž připadla doba poslední."
- Tak vyznívá dnešní epištola (9. neděle po Svatém
Duchu; 1 Kor 10, 6-13).
Čili je vůlí Boží, aby i chyby a hříchy našich předků
nám nakonec prospívaly k dobrému. Totiž jako poučení
a výstraha. Ti, kterým se dostalo pravého zjevení,
kteří měli nadpřirozenou víru, patřili k vyvolenému
národu, přesto odpadali od Boha. A jedním z hlavních
důvodů byla právě zlá žádostivost a smilstvo.
Proto i jeden každý z nás se musí mít na pozoru, aby
neupadl do osidel smyslnosti, což pozitivně vyjádřeno
znamená, že musíme důsledně usilovat o čistotu těla
a duše.
Vždyť jako křesťané jsme povoláni k životu, a sice
k životu na věčnosti, a tak jsme též povoláni k životu
v čistotě. Ta ovšem - kvůli prvotnímu hříchu - není
nikomu z nás vrozená. Kromě svatého lidství Kristova
se jen dva lidé narodili jako zcela čistí: totiž neposkvrněná
Panna Maria a svatý Jan Křtitel, jenž byl očištěn
v mateřském lůně ještě před svým narozením. Až na
tyto dvě výjimky se všichni lidé rodí nečistí a poskvrnění.
- To znamená, že každý z nás musí nejprve být očištěn.
Poprvé nám byla dokonalá čistota a svatost darována
úžasnou svátostí křtu.
Žel tato prvotní křestní nevinnost bývá až příliš
často později pozbývána, protože naše padlá přirozenost
zůstává nakloněna ke hříchu a v pokušeních jen s obtížemi
odolává. Svou čistotu tedy musíme střežit a chránit.
To ovšem stojí nemalé úsilí. A tak musí být čistota
srdce doslova vybojována. Tento zápas o čistotu -
jenž je vposledku vlastně zápasem o nebe samo - se
týká každého jednoho z nás: dítěte i dospělého, mladíka
i starce, muže stejně jako ženy, ženatých a vdaných
stejně jako svobodných ... těch, kteří žijí v klášteře,
jako i těch, kteří zůstávají ve světě.
Čistota je také ctnost, kterou je nutno zachovávat
odpovídajícím způsobem v každém životním stavu: před
manželstvím jako zdrženlivost a odříkání; v manželství
jako láskyplné odevzdání se druhému bez sobecké nevázanosti;
a konečně pro zasvěcené duše znamená čistota nerozdělenou
bezprostřední sebeoběť Bohu.
Jsme-li tedy povoláni k životu věčnému, jsme vyzváni
nejprve k zápasu o čistotu. Co je naší výzbrojí v
tomto svatém boji? Musíme ovládat především tři duchovní
zbraně, z nichž první je rozumnost.
Musíme vždy jednat rozumně, což zde znamená zvláště
opatrně. (Latinké prudentia se často překládá ne jako
rozumnost, ale právě jako opatrnost.) Být opatrný
znamená nevystavovat se blízké příležitosti k hříchu,
neboť čistota je ctnost křehká a snadno zranitelná.
Jen ten, kdo se rozhodně vyhýbá blízké příležitosti
k hříchu, jedná skutečně odvážně a vpravdě rozumně.
V zápase o čistotu vyžaduje odvaha útěk. Jen hlupák
se vystavuje nebezpečí. Svatý Don Bosco zdůrazňoval:
"K překonání ostatních neřestí je třeba jednat
přímo proti nim, čelně na ně zaútočit... Když však
chcete přemoci tělesná pokušení, tak je nutno prchnout,
utéci. Kdo se nejrychleji dá na útěk, ten nejjistěji
zvítězí."
Rozumnost nám velí, abychom zvláště své oči dobře
ovládali. Co totiž oko vnímá, to se vrývá hluboko
do duše. Proto praví Kristus: "Svící těla tvého
je oko tvé. Je-li oko tvé zdravé, bude světlé celé
tělo tvé; je-li však oko tvé špatné, celé tělo tvé
bude temné" [Mt 6, 22n]. Mimořádně důležité je,
abychom si uchovali duchovní bdělost, vždyť i pouhým
pohledem je možno těžce zhřešit. Před tím nás varuje
Pán Ježíš v kázání na hoře: "Každý, kdo chtivě
pohlédne na ženu, již s ní zcizoložil ve svém srdci"
[Mt 5, 28]. - A tak v dnešní době, kdy jsou naše oči
a naše srdce tzv. masmédii a reklamou přímo atakovány,
musíme jednat zvláště rozumně, tj. opatrně.
Navíc je dnes nezbytně nutná i druhá zbraň pro uchování
čistoty, totiž umrtvování. To učí náš Pán,
když praví: "Svádí-li tě oko tvé k hříchu, vyloupni
ho a odhoď od sebe" [Mt 5, 29]. Tento Kristův
výrok samozřejmě nelze chápat doslovně. Všichni světci
si jej brali k srdci, a přece se nikdo nemrzačil.
Evangelium zde totiž učí onomu spásnému duchovní úkonu
zvanému umrtvování. "Vyloupnout vlastní oko"
tedy znamená neprodleně a energicky odvracet pohled
od zvráceností a zahánět veškeré neřestné myšlenky,
představy a obrazy. Tedy krotit své smysly a s rozhodností
je ovládat.
Když jednou třináctiletý Dominik Savio uviděl u svých
spolužáků nemravný časopis, roztrhal ho a řekl jim:
"Oči nám dal Bůh, abychom obdivovali krásu Jeho
stvoření. A vy je zneužíváte k prohlížení nestydatostí,
které ničí vaši duši. Už jste zapomněli na Ježíšovo
napomenutí: Když tě tvé oko svádí ke hříchu, tak ho
vyloupni!?" To vůbec není špatné na třináctiletého
hocha!
Třetí a snad nejúčinnější zbraní v zápase o čistotu
je pokora. Ta spočívá v pravdivosti; totiž,
že vpravdě uznáme jednak svou vlastní slabost, a současně
nekonečnou moc a moudrost Boží. Pokora tedy vede na
jedné straně ke zdravé nedůvěře vůči sobě samému a
současně k bezmezné důvěře v Boha.
"Věřte na svou vlastní slabost!" - Tak své
syny často napomínal Mons. Lefebvre. Svatý Pavel to
v dnešním čtení připomíná slovy: "Kdo se domnívá,
že stojí, hleď, aby nepadl." Nehoršeme se tolik
nad hříchy druhých, ale dbejme především na to, abychom
sami nepadli. Člověk, který se má za nezranitelného,
velmi brzy padne. Tak přivedl nedostatek pokory k
pádu dokonce i Samsona. Onoho neobyčejně silného Samsona,
kterého nepřekonaly ani desítky mužů, přemohla nakonec
jediná neřest: smyslná žádostivost vyvěrající z pýchy.
Ovšem i ti, kdo dokáží žít čistě a bez poskvrny, se
nesmějí domnívat, že je to jejich vlastní zásluhou.
Bez pomoci Boží milosti nemůže nikdo vytrvat v pravé
čistotě srdce. Právě pokora chyběla jansenistům. Jansenismus
bylo francouzské sektářské hnutí v sedmnáctém až osmnáctém
století. Jeho stoupenci se vyznačovali mimořádnou
přísností a pokládali se za zvláště dokonalé a vyvolené.
Jeden kardinál, který navštívil jejich centrum, klášter
Port-Royal, o nich pravil: "Jsou čistí jako andělé,
a pyšní jak démoni." - Z toho je patrné, že bez
pokory je i čistota k ničemu.
Důležité je, aby pokorná nedůvěra v sebe sama byla
vždy provázena bezpodmínečnou důvěrou v Boha.
Náš Pán totiž nedovolí, abychom byli pokoušeni nad
své síly. Tímto ujištěním vrcholí dnešní epištola:
"Bůh však jest věrný, jenž nedopustí, abyste
byli pokoušeni nad to, co dokážete [ovšem s Jeho pomocí]
snésti." Bůh od nás také nežádá nic nemožného.
A vždy nám dává milost, abychom mohli v pokušeních
obstát.
Křesťanská čistota není žádná naivita či slabost.
Vždyť se jedná o mocnou ctnost, která nás činí silnými.
Ctnost přece znamená pevný, trvalý návyk v konání
mravního dobra. Čistota tedy působí, že všichni, kteří
ji zachovávají, jsou skutečně vnitřně pevní a silní
(jak to dokládají příklady všech svatých mučedníků
čistoty - vzpomeňme jen na svatou Anežku Římskou,
svatou Agátu, Lucii ... Marii Gorettiovou).
A k tomu nás čistota činí skutečně šťastnými, a sice
už v tomto pozemském životě. Vždyť stojí psáno: "Blahoslavení
čistého srdce, neboť oni Boha viděti budou."
- "Blahoslavení" neznamená nic jiného než
"šťastní". Svatý Tomáš Akvinský k tomu praví,
že ti, kdo jsou čistého srdce, mohou už zde na zemi
"jistým způsobem patřit na Boha", čili už
zde na zemi v určitém smyslu vidí Boha. Kdo tedy žije
čistě, ten je už v tomto životě Bohu zvláště blízko.
Amen.
Ve jménu
Otce i Syna i Ducha svatého. Amen.
Mírně upravený
přepis kázání z 9. neděle po Svatém Duchu,
29. července 2007
©
Te Deum 2008
|