Sjednocení s Kristem může vést
k vnitřnímu povznesení, dát útěchu ve smutku, klidnou
důvěru a srdce vnímavé k lidské lásce, ke všemu
vznešenému a velikému, a to nikoli pro ukojení
ctižádosti a vlastní slávu, nýbrž toliko pro Krista.
Karel Marx ve věku
sedmnácti let v pojednání Die Vereinigung der
Gläubigen mit Christo
(„Sjednocení věřících s Kristem“)
Satanská vzpoura na počátku dějin měla
povahu nesouhlasu se svrchovanou mocí Boha. To se
projevilo nejen přímo tím, že anděl Lucifer odmítl
splnit Boží příkaz, ale rovněž při pokoušení Evy v ráji
a pokoušení Krista na poušti, kdy satan slibuje Synu
Božímu vládu nad všemi národy světa.
Politická stránka satanské
vzpoury byla vědomě využita svobodným zednářstvím a
socialistickým hnutím, které se zrodilo v devatenáctém
století. Už pro Françoise-Noëla „Graccha“ Babeufa
byl Lucifer kladnou hybnou silou společenských a
politických změn. Od dob tohoto opěvovatele rovnosti a
revolučního teroru, který přiznával, že „láska
k revoluci ve mně zabila veškerou jinou lásku“,
následující pokolení socialistických revolucionářů
devatenáctého století až po komunistu Bucharina
(ten se zas po přečtení Apokalypsy sv. Jana zatoužil
stát antikristem) přijímalo satana za patrona svého
politického díla.
Nejslavnějším z nich ale zůstává Karel
Marx, narozený v Trevíru roku 1818 v rodině haličských
židů, kteří přijali protestantismus. Dodnes není těžké
najít obdivovatele díla vousatého bořitele světa, kteří
se ze všech sil snaží zachránit jeho odkaz, aby jednou
provždy neskončil na smetišti dějin.
Rodinné štěstí a blahobyt
Marxových nikterak nenasvědčovaly tomu, že by milovaný
syn Karel měl později odpadnout od náboženských zásad
rodičů. Mládenec byl až do svých dvaceti let vtělením
ideálů svého otce, který štědře podporoval sny a úsilí
mladého Marxe, projevujícího velký zájem o náboženské
věci. Právě ve věku dvaceti let došlo k naprosté změně,
přičemž dřívější plamenná zbožná prohlášení a dobré
známky z náboženství nahradily proklínání a vzpoura.
Tehdy vyhlášená pomsta Bohu („Toužím se pomstít tomu,
jenž kraluje nad námi…“)
se stala hnacím motorem jeho dalších kroků a základem
společensko-politických názorů.
Stav mysli začínajícího filosofa a
zarytého osobního nepřítele Stvořitele dobře vystihuje
poesie, kterou Marx s ohledem na její průměrnou kvalitu
nikdy nezveřejnil. Díky tomu se ale vyhnula redakčním
zákrokům ze strany autora nebo jeho tehdejším soudruhům,
kteří by snad z nějakého důvodu chtěli zahladit její
děsivou, satanistickou povahu.
Podstatou Marxovy činnosti byla vzpoura,
zkáza a nenávist. Nenávist vůči Bohu hlásá jedna
z prvních Marxových básní Des Verzweifelnden Gebet
(„Modlitba zoufalého“):
„Tak mi bůh vyrval ,mé všechno‘
v neštěstí a ranách osudu.
Všechny jeho světy zmizely v nenávratnu.
Nezbývá mi nic, jen
pomsta.“
Za Marxovým odpadem od
křesťanství podle mínění některých historiků stálo jeho
seznámení se s Mosesem Hessem
a styk s okruhem skupin s gnosticko-zednářským
zaměřením, které se tehdy mezi studenty těšily značné
oblibě. Hess, okouzlen svým novým přítelem, došel
k závěru, že „dr. Marx […] uštědří poslední kopanec
středověkému náboženství a politice“.
Byť se později cesty Marxe a Hesse rozešly, tak židovský
mystik a stoupenec rasistického sionismu i nadále
nazýval Marxe svým idolem.
Když Heinrich Marx
v posledních letech pozemské pouti pozoroval se zděšením
postupný odpad svého syna od víry a jeho vzrůstající
nenávist vůči Bohu, zapřísahal ho: „Tvoje pokroky,
naděje, že jednoho dne uvidím Tvoje jméno ve velké
vážnosti, a Tvoje pozemské dobro, nejsou jedinou touhou
mého srdce. Byť to jsou sice sny, které již dlouhou dobu
chovám, mohu Tě ujistit, že jejich naplnění mě neučiní
zcela šťastným. Šťastný budu teprve tehdy, pokud Tvoje
srdce zůstane čisté a bude bít lidsky, a když žádný
démon nebude Tvému srdci moci odejmout ty nejvznešenější
city.“
Synova odpověď zněla: „Non serviam!“ Karel Marx
napsal v dopise otci ze dne 10. listopadu 1837 přímo:
„Opona spadla. Můj svatostánek se rozpadl. Je nutné
pouze uvést nové bohy.“ Otázka zní: jaké?!
Odpověď nám dává Marx v básni Das
bleiche Mädchen („Bledá dívka“), která pochází
přibližně ze stejné doby:
„A tak jsem pozbyl nebe,
vím to zcela jistě.
Moje duše, kdysi věrná Bohu,
je vyvolená pro peklo.“
Odborníci na marxismus
přiznávají, že můžeme rozlišit dva marxismy. První tvoří
soukromé názory Karla Marxe a druhý představuje
oficiální ideologie materialistického a ateistického
komunismu, který je zejména syntézou názorů Marxe a
Engelse. Pro nás je zajímavější soukromé přesvědčení
hlavního teoretika tzv. vědeckého komunismu, které není
ani tak stydlivě skrýváno samotným myslitelem, jako
spíše jeho krvavě úspěšnými následovníky. Pro zdařilou
propagandu mezi tmářskými a konzervativně laděnými
masami bylo nutné upustit od otevřeného hlásání
některých názorů. Proto destruktivní tvář komunistické
ideologie nahradila pozitivní propaganda. Cílem revoluce
tedy neměla být zkáza a chaos, nýbrž náboženské, třídní
a politické osvobození.
Odtud pramenila snaha přiřknout komunistické revoluci
kladné hodnoty a zakrýt její nihilistickou, destruktivní
a satanskou povahu. Proto se místo zániku razilo
budování socialismu jako mostu mezi kapitalismem a
komunismem; nenávist jakožto motor politických změn byla
nahrazena širokým heslem odvěkého třídního boje; místo
chaosu a porevoluční anarchie byl zaveden pojem
bezstátní společnosti; místo boje s Bohem a vírou se
šířil racionalismus, materialismus a ateismus.
V posledně jmenovaném případě bylo využito Hegelova
pojetí náboženského člověka jakožto „otroka Boha“. Do
politického programu bylo vepsáno osvobození lidstva ode
vší „poroby“, rovněž té založené na víře v Boha.
Komunistická hra na
Prométhea zůstávala navzdory pečlivému maskování stále
dogmatickým systémem kvazináboženské povahy, s jeho
teology a vnitřními, věroučnými spory (viz První
internacionála). Hlasatelé ateismu, vyznavači
racionalismu, materialisté odmítající existenci
nadpřirozeného světa s velkým zápalem mařili čas
metafyzickými dohady, věnovali se spiritismu, stýkali se
se zednáři a gnostickými skupinami.
Karel Marx po celý svůj život udržoval vřelé vztahy
s okultistkou Joannou Southcottovou, která ve věku
šedesáti čtyř let prohlašovala, že porodí nového mesiáše
jménem Šiloh, což se ale nestalo. Přestože Marx dávno
zanechal vlastních literárních pokusů, i nadále si se
svým zetěm Edwardem Avelingem, autorem grafomanských
satanistických invokací, pohrával s „černou poesií“.
Satanismus Karla Marxe se skládá ze čtyř
podstatných částí: 1. Vzpoura (zejména vzpoura Lucifera)
je silou veškerého konání a motorem změn. 2. Bůh je
nehybným (statickým) činitelem, který udržuje lidi
v poníženosti a otrocké závislosti. 3. Pouze
překračování a přehlížení Božích přikázání je mírou
dosažení vítězství, z toho vyplývá schvalování zla a
přisuzování božských vlastností sobě samému. 4.
Antihumanismus, nenávist vůči člověku jakožto bytosti
Bohem stvořené.
Níže krátce rozebereme každý ze zmíněných
rysů.
1. Podle Marxe je Lucifer
podobný Prométheovi, kradoucímu Bohu jeho vlastnictví
(atributy), jež si tak úzkostlivě střeží.
Luciferova vzpoura, navzdory nebezpečí s ní spojenému,
byla pro Marxe předobrazem všech velkých činů na cestě
pokrokových změn. Dějiny se v Marxových očích stávaly
bojem o žvanec ze stolu Boha, který vedou vzbouření
zástupci lidstva, vědomě či nevědomě vycházející
z příkladu anděla vzpoury. Marx se považoval za jedince,
který je vyvolen k tomu, aby vedl lidstvo k zářným
zítřkům, za jakéhosi ďábelského pobočníka. V básni
Spielmann („Hráč“) napsal:
„Pekelné výpary vystupují k mému mozku,
naplňují jej až k šílenství, až se mé
srdce zcela mění.
Vidíš ten meč?
Sám kníže temnoty
mně jej dal.
To on mi určuje čas a dává mi znamení.
A já stále směleji hraji
tanec smrti.“
Aby se věci osvobozování lidstva
zajistilo vítězství, bylo nutné zaútočit
na nejdůležitějšího činitele, který zaručoval dosavadní
řád. Tímto činitelem byl Bůh. Pro Marxe bylo samozřejmé,
že to lze dokázat pouze spojenectvím s nejdokonalejším
nepřítelem Boha, jímž je satan, a zahubením sebe sama
v satanistickém obětování. Ve hře Oulanem
(přesmyčka jména Emanuel, tedy „Bůh s námi“) napsal:
„Hle, Oulanem! Oulanem!
V tom jméně zaznívá smrt. Ať zní,
dokud v jeho vlastníkovi nezazní odporně
naposled.
Stát, už to mám! Vychází to z mé duše,
jasné jako vzduch, pevné jako mé kosti.
Jeho slib stanul ve zbrani před mým
zrakem!
Vím to, a vidím, že on to ví také!
Můj plán je hotov – tys jeho niterným
duchem,
Ano, ty, Oulaneme, jsi samotným jeho
životem.
Chceš si hrát s osudem jako s hloupou
loutkou?
Udělat z nebe hračku svých výpočtů?
Plodit smyšlené bohy ze svého starého
vyčerpaného lůna?
Je čas, ujmi se neochvějně své role, můj
malý bože;
Počkej – počkej na svou
narážku – nech to na mně!“
Marxovy názory v této věci
byly blízké postojům některých proudů svobodného
zednářstva a italského karbonářství. Pro ně všechny, jak
to trefně vyjádřil patrně nejsatanističtější myslitel
socialismu Michail Bakunin,
„je satan prvním volnomyšlenkářem a spasitelem tohoto
světa. Činem neposlušnosti osvobozuje Adama a značí jeho
čelo znamením lidství a svobody“.
2. Z uvedených názorů
mladého Marxe, tak vzdálených materialismu, vyrůstalo
přesvědčení, že Bůh představuje zpátečnický prvek
v dějinách lidstva. Jiný z vlivných tvůrců levicového
myšlení a Marxův současník Pierre-Joseph Proudhon
to vyjádřil jasně: „Navzdory němu dosahujeme poznání,
navzdory němu dosahujeme společnosti. Každý krok vpřed
je vítězstvím, kterým přemáháme Boha.“
A na jiném místě čteme: „Bůh je hloupost a zbabělost;
Bůh je pokrytectví a lež; Bůh je tyranie a chudoba; Bůh
je zlo. Kde se lidstvo sklaní před oltářem, tam bude
lidstvo jakožto otrok králů a kněží zatraceno. […]
Přísahám, Bože, s rukou vztaženou k nebesům, že nejsi
ničím jiným než popravčím mého rozumu, jařmem mého
svědomí. […] Bůh je z podstaty anticivilizační,
antiliberální, antilidský.“
Pro Marxe, stejně jako pro revolucionáře
Pařížské komuny, byl Bůh nepřítelem a vzpoura proti němu
„počátkem moudrosti“. Marx v básni Menschenstolz
(„Lidská hrdost“) psal:
3. Karel Marx byl od mládí uchvácen
ničitelskou mocí satana, jeho zkázonosnou silou konat
zlo. V již citované hře Oulanem čteme:
„Musím se vplést do ohnivého kola
a v kruhu věčnosti budu zuřivě tančit!
Cokoli může má zuřivost pohltit,
vrhnu se na to, neboť musím
rozbít svět na kusy…“
Život Karla Marxe, který se
na fotografiích tváří jako dobrácký, vousatý měšťák, lze
označit za neustálé rozsévání zkaženosti a zániku.
Marxova rodina, onen slavný „reakční přežitek“,
přežívala jen díky neúnavnému úsilí manželky Jenny,
která snášela všechny jeho vrtochy, milenky, opilství,
chronickou lenost, dluhy a různé další výstřelky.
„Stvůra zmítaná tisíci ďábly“, jak Marxe označil jeho
přítel Engels,
přivedla ke zkáze řadu členů své rodiny. Zoufalá
manželka chtěla několikrát spáchat sebevraždu.
Sebevraždou ukončily své životy dvě Marxovy dcery (Laura
a Eleanora) a jeden zeť (francouzský socialistický
idealista a manžel Laury Paul Lafargue).
Tři děti zemřely nedostatkem v době, kdy si Marx
dopřával obědy na rodinném stříbře. Již zmíněná dcera
Laura doprovodila na hřbitov také tři svoje děti, čímž
nadobro přišla o smysl svého života.
„Vystavím si trůn na výsostech,
studený, ohromný bude jeho vrchol.
Jeho opevněním – nadlidský strach.
Jeho stráží – nejčernější muka.
Kdo k němu pozvedne svůj zdravý zrak,
ten se odvrátí zsinalý a ztratí řeč;
sevře ho slepá a mrazivá smrtelná úzkost.
Nechť si jeho štěstí
uchystá hrob.“
4. „Nový Prométheus“ však kupodivu
nenáviděl lidi, pohrdal jimi, nesnášel jejich slabost.
Nastupující „mesiáš“ lidstva se zakrátko ukáže být
obyčejným zločincem a nepřímo největším katem lidstva
v jeho dosavadních dějinách, plných omylů a hříchů.
Marxova ničitelská touha bude naočkována do myslí a
srdcí omámených vyznavačů komunistické ideologie. Hrdina
hry Oulanem volá:
„Roztříští se [svět] mým dávným
prokletím,
svýma rukama se budu hrabat v krutém
bytí,
svět, jenž mě svírá, beze slova skoná.
A pak se němě propadne do nicoty.
Zanikne, nebude – ó, toť
skutečný život.“
Nelidskost komunismu nepřišla na svět až
se Stalinem, jak to někteří rádi předkládají; už o mnoho
dříve na sebe vzala podobu vousaté tváře myslitele
z Trevíru. Komunismus není žádnou cestou k světlým
zítřkům, jen širokou cestu dolů, k zavržení, o němž psal
sám Marx:
„Tebe, ano, tebe mé mladistvé paže
uchvátí
a sevřou v divokém objetí.
Před námi se rozevírá zející propast
noci,
půjdeš-li ke dnu, budu tě následovat
s úsměvem
a šeptat do tvého ucha:
,Dolů! Pojď se mnou, příteli!‘“
Převzato ze Zawsze Wierni 9/2005.
Přeložil Adam Podborský.