Kardinál Baldisseri varoval synodní otce před zveřejňováním jiných příspěvků než vlastních. Patrně v reakci na to zmizel ze stránek poznaňského arcibiskupa Stanislawa Gądeckého přehled vystoupení řečníků ze 7. října. Texty, které na internetu visely několik dnů, se přesto zachovaly. Zde je několik ukázek:
Z tříminutových intervencí
- Mons. Charles Edward Drennan (biskup, Nový Zéland): Mnozí lidé po zkušenosti s odmítnutím Církev opustili. Je třeba změnit jazyk odsuzování v jazyk milosrdenství.
- Mons. Diarmuid Martin, arcibiskup dublinský (Irsko): Manželství je u nás respektováno, ale referendum podpořilo uznání svazků osob stejného pohlaví. Antagonistickou kulturu je třeba evangelizovat. Jak můžeme mluvit o nerozlučitelnosti se zrazenými ženami a jak s manželi, kteří je zradili?
- Mons. Ján Babjak, SJ (Slovensko): Rodiny u nás jsou podobné jako jinde. Ježíš nám neslíbil, že nás osvobodí od těžkostí. Je třeba nabízet víno lásky místo vody zákona. Jen čisté víno chutná dobře.
- Mons. Antoine Nabil Andari (biskup, Libanon): Do života křesťanů vstupuje ideologie. Pak přichází „volná láska“ a pak se rozkoš stává absolutní hodnotou. Laickým jazykem mluvíme o lásce a o právech. Jazyk sv. Pavla chybí.
Volná diskuse
- Kardinál Stanisław Ryłko (Vatikán): Říká se, že Církev by měla být jako „polní nemocnice“, ale není mnoho takových, kteří si v této situaci přejí jít do nemocnice. Sv. Augustin se ptá těch, kteří chtějí pomoc, ale nechtějí se obrátit: „Proč nás vyhledáváte?“ Tak se chovají někteří pokřtění v neregulérních situacích, kteří nechtějí přijmout svátost pokání. Máme tu tedy nejen krizi manželství a rodiny, ale krizi víry. 2 Tm 4,2-5 říká: „Hlásej slovo! Přicházej s ním, ať je to vhod či nevhod, usvědčuj, zakazuj, povzbuzuj s všestrannou trpělivostí a znalostí nauky. Přijde totiž doba, kdy lidé nesnesou zdravé učení, nýbrž si podle vlastních choutek nahromadí učitele, kteří šimrají jejich uši; odvrátí sluch od pravdy a obrátí se k bájím. Ty však buď ve všem rozvážný, vytrvalý ve zkouškách, pracuj jako hlasatel evangelia, dobře konej svoji službu.“
- Mons. Tadeusz Kondrusiewicz (Bělorusko), předseda Biskupské konference Běloruska: Čím se to tu zabýváme? Máme mluvit o rodině, a ne o jiných věcech. Přistoupíme-li na podávání svátostí rozvedeným žijícím v nových svazcích, schvalujeme tím rozvod.
- Mons. Jorge Liberato Urosa Savino (Venezuela): Je třeba zachovat věrnost pravdě o manželství a rodině, a také o Eucharistii. Děkuji kardinálu Erdöovi za krásný text jeho zprávy.
Zveřejněny zprávy z jazykových diskusních skupin
Diskusních skupin (circuli minores) je celkem 13. Jsou rozděleny podle hlavních světových jazyků, každá z nich má moderátora a relátora. V pátek byly zveřejněny první zprávy z diskusí k první třetině synody. Objevovala se v nich obhajoba tradičního učení (italská skupina, moderátor kardinál Montenegro: je nutné používat jazyk, který neumožňuje pochybnosti o tom, že jediný model rodiny, který odpovídá nauce Církve, je rodina založená na manželství muže a ženy) i výroky velmi znepokojivé, např. iberská skupina A, moderátor kardinál Maradiaga: „Komentáře ze sekulárního prostředí říkají, že když Církev mluví o rodině, je její myšlení středověké, neodpovídá současnému světu a neodráží realitu. To nás snad vede k tomu, že vidíme, že naše úvahy o rodině a manželství byly monotematické, že jsme kladli důraz jen na některé aspekty a drželi jsme se čistě norem, aniž bychom uznávali to, co je opravdovou podstatou rodiny, která je z integrální perspektivy pokladem.“ Francouzská skupina B, moderátor kardinál Sarah: „Různé sociokulturní kontexty a pastorační situace vyžadují, aby se formulovalo, co je univerzální a co partikulární, silné společné slovo i reakce na konkrétní situace. V tomto ohledu jeden ze členů skupiny navrhl – aniž by o tom diskutovali všichni – že by biskupské konference měly dostat jistou pravomoc umožnit pastýřům, aby byli ve své službě Církvi ,dobrými Samaritány’.“ Častá je kritika Instrumenta laboris, která se objevuje v řadě zpráv. Např. podle anglické skupiny D (moderátor kardinál Collins): Instrumentum laboris je chaotické, postrádá vnitřní logiku, jeho jazyk je příliš opatrný a politicky korektní, což někdy vede k nejasnosti obsahu. Navíc v něm chybějí některé důležité body, např. seriózní reflexe genderové ideologie. „Papež František a Boží lid si zaslouží lepší text, v němž se myšlenky nebudou ztrácet ve zmatku.“ Téměř unisono pracovní skupiny vybízejí k větší reflexi genderové ideologie a upozorňují na její nebezpečnost. Francouzská skupina C (moderátor Mons. Piat): „Když se snaží [gender] vnucovat pohled, který popírá souvislost mezi sexuální identitou a biologickým pohlavím, rozkládá tím rodinu, rodičovství, lidskou lásku, která je tím nejvznešenějším a nejlidštějším.“ Časté je i upozornění, že dosud uplatňovaný pohled je příliš eurocentrický.
Zdroj: rorate-caeli.blogspot.com
Celý príspevok ◾Mons. Jána Babjaka, SJ (Slovensko):
http://www.grkatpo.sk/?spravy&id=2161
„Nedajme sa oklamať, že rozriedené víno je lepšie. To je klam, lebo opak je pravdou. Iba čisté víno sviatostného manželstva chutí vynikajúco.“