Sedmadvacetiletý španělský „umělec“ Abel Azcona z Pamplony vytvořil z 242 konsekrovaných hostií nápis „PEDERASTIA“. „Dílo“ je součástí výstavy s názvem Desenterrados („Vykopaní“), která byla zahájena 20. listopadu v městské výstavní síni na náměstí Serapio Esparza v Pamploně. Na vernisáži byla přítomna i Maider Belokiová z kulturního odboru městského úřadu.
Azcona na svém twitterovém účtu prozradil, že se zúčastnil 242 mší, na kterých předstíral, že přijímá eucharistii, ale ve skutečnosti ji nenápadně schoval. Tímto způsobem získal zmíněných 242 konsekrovaných hostií.
Před místní radnicí se následujícího dne uskutečnila poklidná manifestace zhruba dvou set lidí, kteří od magistrátu požadovali, aby ukončil výstavu. Sdružení křesťanských právníků podalo v pondělí 23. listopadu oznámení o spáchání trestného činu urážky náboženského cítění. Zastupitelský úřad ústřední španělské vlády v autonomním společenství Navarra, jehož je Pamplona hlavním městem, tento návrh podpořil, přičemž požaduje, aby soud rovněž určil zodpovědnost místních úřadů.
Arcibiskup Pamplony-Tudely Francisco Pérez González napsal otevřený dopis, ve kterém svatokrádež a znesvěcení ostře odsoudil. Připomněl, že každý, kdo se takového činu dopouští, na sebe svolává exkomunikaci. Oznámil, že se 25. listopadu budou v konkatedrálách v Paploně a Tudele konat smírné pobožnosti za spáchaný hřích.
V úterý 24. listopadu se k celé záležitosti vyjádřili také představitelé města. Starosta Joseba Asiron uvedl, že neznal podrobný obsah výstavy, a přislíbil, že část, která vyvolává nesouhlas, bude odstraněna.
Těžko uvěřit, že představitelé města neznali obsah výstavy, kterou samo město propagovalo. Starosta Joseba Asiron je členem strany EH Bildu, která patří k tz. izquierda abertzale („vlastenecké levici“), kde najdeme bývalé teroristy z ETA.
Zdroj: gosc.pl
Drobná chybička se vloudila, patrně v důsledku překladu přes polštinu: Desenterrados nejsou „odkopaní“, nýbrž „vykopaní“. Je to opak ke slovu enterrado, což znamená pohřbený. Nejpřesnější český překlad by tedy byl „vykopaný z hrobu“ nebo něco podobného. Konotace se smrtí je tam naprosto jasná, což má myslím svůj význam i v tomto otřesném případě.
Chyba není na polské straně. Bylo tam „vykopaní“.
Opraveno.
Martin R. Čejka
tak vravel sv. Ludvik IX. – kazdemu kto uraza Krista Pana a Pannu Mariu treba vrazit do brucha mec az po jilec..
Ad marek selko – V kterékoli hospodě by dostal tento borec přes hubu, kdyby nějak urazil matku či ženu nějakého štamgasta, popř. dotyčného samotného. A setkalo by se to s pochopením. Kdo by ale bránil Matku Boží nebo samotného Boha tak, jak rytíři kříže ve středověku, stal by se mediálním štvancem a byl by nařčen z fanatismu. Nesmíme bránit Boha či Církev, resp. už to pomalu ani neumíme, proto se do Něj kdekdo naváží. Nemá strach z odplaty, natož z té věčné. „Kde není Bůh, je vše dovoleno,“ píše Dostojevskij. Dopadá to takto… A my se zmůžeme nanejvýš tak na protestní nótu, které se každý vysměje. Pod rouškou svobody umění se znevažuje sám Nejvyšší. Neříkám, že máme odplácet krví jak muslimové, ale musíme si odvyknout jako ovce sklonit hlavy a tupě zírat. Kéž k tomu máme sílu.
A ještě jedna věc – Krásně jde vidět, k čemu se snížil Bůh: vchází do kousku chleba, aby s Ním mohl každý zacházet dle libosti, vchází do kousku chleba i za cenu toho, že bude zase popliván a ponížen. Týpek možná chtěl být originální, ale předstihli ho Římané ve spolupráci s Židy o 2000 let. Ti Ho tehdy také vystavili na posměch všem… Ale dočasu…
Všimli jste si, že budou slouženy smírné pobožnosti? Byly by slouženy třeba i u nás? A jaká by byla reakce našeho episkopátu?
Svým způsobem je dobře, že tento pseudoumělec zneuctil rovněž Korán, který postříkal rudou barvou a sežral jeho stránky. Ne proto, že bychom měli muslimům zneucťování přát, ale proto, že od nich lze čekat adekvátní reakci na tuto smutnou postavičku. Byť – co to bude proti věčnému trestu…
… bych mu …
[Šetřeme, prosím, výhružkami. Navíc planými. Děkuji za pochopení. ‒ Martin R. Čejka]
Ad david 26.11.2015 z 14:51: Těžko říct. Asi by to záleželo biskup od biskupa. Zase bych to v tomto ohledu tak černě neviděl. Ale třeba se pletu.
Martin R. Čejka
Boze bud mu milosrdny v sudny den
@David: To hodně záleží na kněžích. Například v naší farnosti došlo vyloupení svatostánku a smírnou pobožnost jsme konali. Jinak ke svatokrádežím dochází i ve Vatikánu – například můj otec viděl pří na papežské mši asijskou turistku, kterak „přijala“ na ruku a potom s Tělem Páně fotila selfie…
„…ale předstihli ho Římané ve spolupráci s Židy o 2000 let.“
Nepřekrucujte dějiny, pane. Předstihli ho Židé ve spolupráci s Římany.
Ad Hajdu – Jo, špatný slovosled. Ten ale nemusí hned znamenat překrucování.
Ad. Libor Rösner
Taky sem to nemyslel ve zlým:)
Je to ošklivá urážka Boha a Nejsvětějšího Těla Páně, za kterou by, jak říkala moje prababička, „za Boží urážku, zasloužíš přes držku“. Přesto Bůh takové věci dopouští, aby mnohým otevřel oči, probudil z tupé slepoty a zachránil.
Ad Hajdu – V tom případě Vám to odpouštím 🙂
ad libor:
a o to ide, celkom sme stratili bojoveho ducha..nie ako rytieri kriza v stredoveku ako spominate..
bol verejne urazeny nas Pan a Boh..preliat krv ruhaca je legitimna obrana..
ale ak si spomeniete na Rio a svetove dni mladeze a Hostie v plastikovych kelimkoch a rukach kadekoho pod dozorom papeza a biskupov, tak sa ani niet comu cudovat..a take veci sa deju na svete denne..
ryba smrdi od hlavy, a ked Rim stratil Vieru a stal sa sidlom antikristov, co chceme..
dokedy este Pane, dokedy..
Som pohoršený takýmto dešpektom voči Telu a Krvi nášho Spasiteľa Ježiša Krista. Mimoriadne konzervatívna Katolícka cirkev na Slovensku nepovolila slovenským veriacim podávanie svätého prijímania na ruku, iba do úst. Navyše môžem uviesť mimoriadne príklady úcty kňazov k Eucharistii. Našu farnosť vo Vranove nad Topľou spravuje Rád Svätého Pavla Prvého Pustovníka (lat. Ordo Sancti Pauli Primi Eremitae – skratka OSPPE) a keďže slovenských členov tejto rehole je málo, vypomáhajú poľskí rehoľníci. Tí sú známi svojím prísnym rehoľným životom a mimoriadnou úctou k Eucharistii. Tohto roku mi jeden poľský rehoľný kňaz podával sväté prijímanie a ja som práve v tej chvíli zhlboka vydýchol, takže som nechtiac doslova odfúkol hostiu z rúk celebranta. Hostia spadla na zem, lenže tento pavlín ju zdvihol zo zeme a sám ju prijal. Takto sa v podobných situáciách zachovali aj iní poľskí rehoľníci. Ešte som nepočul, žeby niektorý pavlín sám neprijal hostiu, spadnutú na zem.
Prijímanie na ruku do istej miery zvyšuje riziko znesvätenia hostie, avšak z úcty k faktom je potrebné pripomenúť, že ani prijímanie na ruku nemôže úplne zabrániť prípadnému znesväteniu. Z mnohých zdokumentovaných prípadov je známy predovšetkým príbeh starej žobráčky Maryny Schuchovej na panstve Velké Losiny v roku 1680. Stal sa známym predovšetkým vďaka filmu „Kladivo na čarodějnice“, ktorý pomerne presne opisuje celý sled udalostí. Žobráčka Schuchová na svätej omši predstiera sväté prijímanie, po prijímaní si však hostiu nebadane vyberie z úst a odnáša ju bohatej susedke, aby ju dala svojej krave, ktorá nedojí. Čin je však odhalený, žobráčka uväznená a obvinená z čarodejníctva. Toto je však len začiatok množstva vykonštruovaných čarodejníckych procesov, ktorým padne za obeť mnoho nevinných ľudí.
Aj tento film nás presviedča o tom, že ani prijímanie do úst nezabránilo znesväteniam, pretože ten, kto chcel, si hostiu beztak vybral z úst a urobil s ňou to, čo zamýšľal. V každom prípade je však správne preferovať prijímanie do úst. Lenže aj v krajinách, kde sa prijíma na ruku, je nevyhnutné minimalizovať riziko znesvätenia hostií. Na svojom pracovisku v Rakúsku, kde je prijímanie na ruku rozšírené, som svedkom toho, že veriaci bezprostredne po tom, čo im celebrant položí hostiu na ruku, si pred očami kňaza vložia hostiu do úst. Kňaz tak má možnosť skontrolovať každého veriaceho, či hostiu naozaj prijal, alebo nie. Takže to zhrniem, aby som predišiel zbytočným nedorozumeniam. Riešení neblahej situácie je niekoľko. Z dlhodobého hľadiska je potrebné vyžadovať zavedenie prijímania do úst aj v krajinách, kde je zaužívané prijímanie na ruku. V tých krajinách, v ktorých sa prijíma na ruku, je potrebné nekompromisne vyžadovať od celebrantov, aby prísne kontrolovali prijímanie každého veriaceho. Pred 8 rokmi som pracoval v bavorskom Bechhofene, kde sa bežne prijímalo na ruku. Jeden mladík si pri svätom prijímaní nevložil hostiu do úst okamžite, ale pobral sa s hostiou v ruke na svoje miesto. Mladý kňaz sa rozbehol za ním a nevrátil sa späť dovtedy, kým si mladík pred jeho očami nevložil hostiu do úst. Ideálnym riešením by však bolo zavedenie prijímania, pri ktorom celebrant namáča hostiu do kalicha a tak ju podáva prijímajúcemu. Výhodou takého spôsobu prijímania je fakt, že v tomto prípade nie je možné prijímať na ruku. Bol som svedkom takého prijímania vo Viedni. Kňaz, podľa farby pleti pravdepodobne pochádzajúci z Ázie, takto podával sväté prijímanie. Jedno prijímajúce dievča nastavilo ruku a chcelo prijať na ruku, avšak kňaz záporne pokrútil hlavou a prinútil ju prijať do úst. Takýto spôsob svätého prijímania pripomína naše gréckokatolícke sväté prijímanie, pri ktorom sú korpuskuly Tela Kristovho ponorené v kalichu a kňaz podáva veriacim sväté prijímanie lyžičkou.
V každom prípade však existujú riešenia ako znížiť riziko znesvätenia hostie, avšak – ako nás presviedča príbeh filmu „Kladivo na čarodějnice“ – úplné zamedzenie znesvätenia hostií je prakticky nemožné. Osobne som však rád, že na Slovensku sa prijíma do úst a ja aj v zahraničí prijímam tak ako doma, teda do úst.
Ad Karol Durčák a marek selko – Na tom setkání v Riu byl synovec, říkal že při předprogramu byli v jakési diecézi, kde bylo přijímání na ruku i při podobojí. Tady zvrhlost dosahuje dna.
Kněz nemusí podat na ruku, jak stojí v konstitucí, když má podezření ze znesvěcení, což může teoreticky udělat kdykoli, nicméně se to děje zřídka, raději volí právě podobojí, protože u nás to ještě není jak v Brazílii.
Šokujúce zistenie! Abel Azcona pravdepodobne prijímal do úst! Keďže sám pripravujem článok na túto tému pre slovenský PriestorNet, prezrel som si aj španielske internetové zdroje a v jednom z nich je fotografia Azconu, ako si evidentne vyberá hostiu z úst. Je to na: http://www.vice.com/es/read/abel-azcona-hostias-performance-666
A takisto na: https://www.facebook.com/abelazcona/photos/pb.440318609331525.-2207520000.1448357772./1202015416495170/?type=3&theater
Aj tento človek sa však raz bude musieť postaviť pred všemocného Sudcu. Nechcel by som byť v jeho koži. Modlime sa za jeho obrátenie, prosím.
Děkuji za důležité doplnění. Z toho záběru se nepozná, jak bylo přijímání udělováno. Těžko říct. Ale ze španělských diskusí jsem pochopil, že se v Pamploně přijímá skoro všude na ruku.
Martin R. Čejka
Starosta Asirón (Bildu 5 z 27 zastupitelů) a všichni kolem něho výstavu nejen podporují a těší je útok na katolíky a bolest kterou působí. Protestují všichni slušní lidé. 110,000 obyvatel Navary podepsalo protest, několik tisíc jich demonstrovalo.
Froggy | 27.11.2015 z 7:06 |
@David: To hodně záleží na kněžích. Například v naší farnosti došlo vyloupení svatostánku a smírnou pobožnost jsme konali. Jinak ke svatokrádežím dochází i ve Vatikánu – například můj otec viděl pří na papežské mši asijskou turistku, kterak „přijala“ na ruku a potom s Tělem Páně fotila selfie…
U nás byl před léty také vyloupený kostel. Páter naříkal nad zmizelými obrazy, monstrancí a kalichem. Až pak jej hospodyně upozornila, že kalich byl plný proměněných hostií. Ty se nikde nenašly, zloději je zřejmě snědli. A tak páter zanaříkal i nad hostiemi. A já si uvědomil, že i pro kněze zlatý kalich představuje větší ztrátu než hostie. Těch si může naproměňovat kolik chce, stojí jen pár korun. Na zlatý kalich se ale dlouho musí šetřit.
Nějaká smírčí pobožnost se nekonala.
Před měsícem mě známí pozvali na mši ve známých Příchovicích. Měli sebou i známého, Bulhara. Ten spolu s nimi šel k přijímání, stejně jako všichni ostatní si hostii vzal, ale odnesl si ji do lavice, pozorně prohlížel, pak ji pečlivě zabalil do papírku a schoval do kapsy.
Ale snad jako s tou asiatkou; nevědomost hříchu nečiní.
Považujem za potrebné doplniť jednu dôležitú skutočnosť. Slovo pederastia znamená homosexuálny vzťah dospelého muža k nedospelému chlapcovi. Ako uvádza španielsky zdroj, Abel Azcona hovoril už viackrát otvorene o zneužívaní, ktorému bol v detstve vystavený. Zneužíval ho vari nejaký duchovný? Ak by to bola pravda, bola by to do istej miery poľahčujúca okolnosť pre Azconu a strašná rana pre nás, katolíkov. Niet horšej pohromy pre Katolícku cirkev ako nehodní duchovní. V každom prípade však musia pravovernému katolíkovi behať zimomriavky po chrbte, keď je konfrontovaný s týmto otrasným prípadom.
Pak je ovšem název článku zcela zavádějící a nepravdivý. Tento jistě odporný čin (!) nebyl důsledkem přijímání na ruku,jak autor sugestivně uvádí.
Považujme za eucharistický zázrak, že jej Bůh dosud neztrestal a dává mu tím příležitost k obrácení
Václav Wachtl 1.12.2015 11:44: Autor tvrdí, že to bylo důsledkem přijímání na ruku?
Martin R. Čejka
Trest smrti za urážku? Někdy mám na těchto stránkách pocit, jako bych se octl v KLDR. Veřejně prospěšné práce by to spravily.