Synoda, den devátý: Ďábelský útok na rodinu, nejasnosti kolem dopisu kardinálů, kněz přišel o novinářskou akreditaci

Acribiskup Fülöp Kocsis: Synoda musí říci, že zdrojem útoků na rodinu je Satan

Mons Fülöp Kocsis, arcibiskup-metropolita archieparchie Hajdúdorog a hlava řeckokatolické církve v Maďarsku, řekl v pondělí ve své intervenci na synodě, že text Instrumenta laboris nepojmenovává jasně zdroj útoků na rodinu „v našem velmi zkaženém světě.“ „Když [Instrumentum laboris] analyzuje současnou situaci, mluví o změněné společnosti a epoše a těmto obtížím, které se v nedávné době objevily, říká ,výzvy‘… Velká část jich [tj. těchto změn] je neslučitelná s Božím plánem. Od Něho nepocházejí. Je-li tomu tak, pak je třeba říci: Z čeho tyto změny, tyto obtíže pramení? … Tento útok je od ďábla. Musíme tyto ďábelské síly, které v těchto jevech hrají roli, nazvat pravým jménem, neboť tak můžeme nalézt určité nasměrování i při zkoumání možných řešení.“ Arcibiskup vyzval k tomu, aby závěrečný dokument jasně zdůraznil tento duchovní boj proti „knížatům a mocnostem, kteří mají svou říši tmy v tomto světě (Ef, 6,12).“

Nejasnosti kolem dopisu skupiny kardinálů papeži

Text dopisu v plném znění a seznam signatářů zveřejnil včera na svých webových stránkách vatikanista Sandro Magister, novinář, jemuž Vatikán před časem odebral akreditaci za to, že předčasně zveřejnil text encykliky Laudato si. Podle různých zdrojů však text dopisu nebyl přesný a někteří signatáři – kardinálové Erdö, Vingt-Trois, Piacenza a Scola – popřeli, že by tento dopis podepsali. Kardinál Pell se k věci vyjádřil v prohlášení, které přinášíme v plném znění jinde. Kardinál Napier řekl v rozhovoru pro list Crux, že znění dopisu, který podepsal, se od textu zveřejněného Magisterem lišil. Potvrdil však své znepokojení nad složením komise pro redakci závěrečného dokumentu a dodal, že skutečně pochybuje, že „papež František má právo se takto rozhodnout“. Kardinál Napier dále řekl, že dosud není jasné ani účastníkům synody, jak bude závěrečný dokument vypadat a jak s ním František plánuje naložit, což podle něj vyvolává obavy o legitimitu výsledku. Vatikánský tiskový mluvčí P. Lombardi odmítl na pondělní tiskové konferenci potvrdit i samu existenci dopisu: „Byl-li to dokument určený papeži, je na něm, aby řekl, ,dostal jsem ho‘ nebo ‚nedostal‘.“

Americký katolický list America píše, že se „z informovaných zdrojů“ dozvěděl, že dopis podepsalo těchto třináct kardinálů:

– Kardinál Carlo Caffarra, arcibiskup boloňský

– Kardinál Thomas Collins, arcibiskup torontský

–Kardinál Daniel Di Nardo, arcibiskup z Galvestonu-Houstonu

– Kardinál Timothy Dolan, arcibiskup newyorský

– Kardinál Willem Eijk, arcibiskup utrechtský

– Kardinál Gerhard Ludwig Müller, prefekt Kongregace pro nauku víry

– Kardinál Wilfrid Fox Napier, arcibiskup durbanský, jeden z předsedů synody

–  Kardinál John Njue, arcibiskup z Nairobi

– Kardinál George Pell, prefekt Ekonomického sekretariátu Svatého stolce

– Kardinál Norberto Cardinal Rivera Carrera, arcibiskup z Mexico City

– Kardinál Robert Cardinal Sarah, prefekt Kongregace pro bohoslužbu a svátosti

– Kardinál Elio Sgreccia, emeritní předseda Papežské akademie pro život

– Kardinál Jorge Urosa Savino, arcibiskup z Caracasu

Vatikán odebral novinářskou akreditaci katolickému knězi, který kritizoval výroky arcibiskupa Durochera

Jak Uvedl portál Life Site News, uprostřed pokračujících obav z toho, že vatikánská tisková kancelář „manipuluje“ synodu, přišel o novinářskou akreditaci kněz, který podával zprávy z Vatikánu více než 15 let. Došlo k tomu poté, co po tiskové konferenci 6. října vznesl námitky proti tvrzením, že možnost znovusezdaných rozvedených přistupovat ke svatému přijímání je otázka k diskusi. Arcibiskup Paul-André Durocher to řekl v odpovědi na otázku novináře, zda tato věc patří k církevní praxi – která by se mohla změnit – nebo k nauce, která je neměnná. „Abych byl upřímný, názory na to se mohou lišit,“ odpověděl Durocher. Buďme upřímní. Je to otázka nauky nebo otázka praxe? Myslím, že to pravděpodobně bude jedna z otázek, o kterých se bude diskutovat ve skupinách.“

Když arcibiskup Durocher odcházel z tiskové konference, P. Nicholas Gregoris k němu přistoupil a zeptal se ho na jeho výroky. „Řekl jsem mu, že je velmi nebezpečné říkat, že Církev může změnit svou nauku ohledně rozvedených a svatého přijímání. Konkrétně mu řekl, že „konciliarismus je blud“ v narážce na myšlenku, že církevní koncily mohou určovat nauku nezávisle na papeži. „Na mou kritiku nic podstatného [neřekl],“ uvedl kněz. „V zásadě mě ignoroval, obrátil se ke mě zády.“

Když se P. Gregoris následující den vrátil do Sala Stampa na tiskovou konferenci, nebyl vpuštěn dovnitř a bylo mu řečeno, že musí vrátit novinářskou visačku. „Řekli mi, že už v Sala Stampa nejsem vítán a musím odejít.“ P. Gregoris řekl, že to bylo „nepříjemné“, zvlášť s ohledem na to, že přišel v kolárku a došlo k tomu v přítomnosti kolegů.

Tentýž den P. Gregoris zveřejnil v Catholic World Report článek, v němž vyjádřil znepokojení nad vystoupením papeže Františka v synodní aule, které podle něj podkopalo silnou zahajovaní zprávu kardinála Pétera Erdö. Na konci článku kritizoval výroky arcibiskupa Durochera o svatém přijímání pro znovusezdané rozvedené. „Myslím, že to je velmi špatné znamení, jestliže nemůžeme mít svobodu vyjadřování,“ řekl portálu LifeSiteNews. P. Gregoris rovněž poznamenal, že po incidentu za ním přišlo několik novinářů a „poděkovali mi za odvahu říct to, co jsem řekl.“

Na žádost LifeSiteNews o komentář arcibiskup Durocher odpověděl: „S tím jsem neměl nic společného a nemám k tomu co říct.“ Vatikánská tisková kancelář na stejnou žádost nereagovala.

LifeSiteNews se dověděl, že dalšímu novináři z jednoho amerického ortodoxně katolického listu byla akreditace zamítnuta poté, co P. Gregoris o tu svou přišel.

 

Zdroj: voiceofthefamily.com, cruxnow.com, catholicherald.co.uk, lifesitenews.com

Přidej komentář jako první k "Synoda, den devátý: Ďábelský útok na rodinu, nejasnosti kolem dopisu kardinálů, kněz přišel o novinářskou akreditaci"

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*