Stínová synoda v Domě sv. Marty
Německý list Die Tagespost v článku zveřejněném 13. října uvádí, že v Domě sv. Marty se každý den koná „miniaturní stínová synoda“ s papežem, některými synodními otci a hosty zvnějšku, aby rozhodla, jaké kroky by se na synodě měly podniknout. „Nakonec je na papeži, aby rozhodl o dosud otevřených otázkách a své rozhodnutí sdělilo celé Církvi v závěrečném textu. A to je dosud největší hádanka, která se skrývá za celou synodou,“ uvádí Die Tagespost.
Kardinál Müller: „Zveřejnění soukromého dopisu papeži je skandál“
Kardinál Müller, prefekt Kongregace pro nauku víry a jeden z údajných signatářů dopisu 13 kardinálů papeži, odmítl potvrdit, ale i popřít, zda dopis podepsal a aféru s únikem textu dopisu do médií označil za „nové Vatileaks“. Kardinál v rozhovoru pro list Corriere della sera připustil, že na synodě existuje napětí „mezi naukou a pastoračním přístupem“, ale dodal, že úkolem synody je „tyto dva aspekty spojovat.“ Také seznam signatářů dopisu č. 2, který 12. října zveřejnil americký jezuitský America, vyvolal reakce zúčastněných: mexický kardinál Norberto Rivera Carrera popřel, že by dopis podepsal. „Rád bych objasnil, že jsem nikdy nepodepsal údajný dopis s obsahem, který se mu přisuzuje,“ uvedl v prohlášení, které P. Manuel Dorantes z tiskové kanceláře Svatého stolce zveřejnil na Twitteru. „Zároveň uznávám, že odpovídajícím místem pro diskusi je debata s ostatními synodními otci pod vedením papeže, který je garantem jednoty Církve a má mou maximální úctu a loajalitu.“ Naopak venezuelský kardinál Jorge Urosa Savino potvrdil, že dopis podepsal, ale nazval to „bouří ve sklenici vody“. Kardinál Urosa potvrdil přesnost textu, který původně zveřejnil novinář Sandro Magister, a řekl, že kopii dopisu mělo „mnoho kardinálů“, kteří ho mohli nechat uniknout do médií. Sám Sandro Magister na svých webových stránkách zveřejnil aktualizovaný seznam signatářů, kteří se vyskytli v některém z obou dosud zveřejněných a svůj podpis potvrdili či alespoň nepopřeli. Uvidíme, zda bude tato verze konečná.
K úniku dopisu se vyjádřil i tiskový mluvčí Svatého stolce P. Lombardi, který ho označil za „narušení“ synody. Poznamenal, že autoři dopisu chtěli, aby zůstal soukromý. „Proto by nebylo vhodné dovolit, aby měl jakýkoli vliv.“ Zároveň výslovně poznamenal, že kardinál Wilfried Napier, jeden ze signatářů, chce objasnit, že nezpochybňoval pravomoc papeže Františka jmenovat členy desetičlenné komise, která bude koncipovat závěrečný text zprávy. V reakci na to list Crux, který uveřejnil původní rozhovor s kardinálem Napierem, na svých internetových stránkách publikoval doslovný přepis inkriminované části rozhovoru. „Vím jen o [dopisu], který vyjadřoval znepokojení nad některými věcmi. Jednou z těchto obav, a tu opravdu sdílím, byla volba lidí, kteří koncipují dokument, a zpochybnění práva papeže Františka je vybrat. Máme-li poctivě vyjádřit, oč na synodě jde, a to by si africká církev skutečně přála, neradi bychom v této komisi viděli stejné lidi, kteří tam byli posledně a způsobili nám zármutek .“
Kardinál Sarah: Mezi genderovou ideologií a Islámským státem
Kardinál Sarah ve svém vystoupení na synodě přirovnal nacismus a komunismu k homosexualistické ideologii, potratu a džihádismu. Za dvě největší nebezpečí pro rodinu označil na jedné straně „subjektivistickou dezintegraci“ na sekularizovaném Západě, která se projevuje rychlou a snadnou dostupností rozvodu, potratu, homosexuálních svazků, euthanasie atd., přičemž výslovně jmenoval nátlakové skupiny LGBT, FEMEN a IPPF, „pseudorodinu zideologizovného islámu“, která legitimizuje polygamii, nevolnictví ženy, sexuální otroctví a dětská manželství. „Na minulé synodě jsem v souvislosti s různými otázkami zažil pokušení vzdát se mentalitě sekularizovaného světa a individualistického Západu. Uznat tzv. „životní reality“ jako locus theologicus znamená zříkat se naděje v proměňující moc víry a evangelia. Evangelium, které kdysi proměnilo kultury, je nyní v nebezpečí, že ony změní je,“ varoval kardinál.
Magisterium na německý způsob
Arciopat benediktinského arciopatství sv. Otilie v Německu Jeremias Schroder řekl 13. října na tiskové konference, že většina synodních otců podporuje návrh, aby regiony mohly stanovovat vlastní způsoby řešení kontroverzních otázek, jako je homosexualita a rozvod. V odpovědi na otázku týkající se „jednoty v různosti“ opat zmínil jako „společenské akceptování homosexuality“, tak zacházení s „rozvedenými s znovusezdanými lidmi“ jako příklady situací, „kdy by biskupským konferencím měli být dovoleno formulovat pastorační odpovědi, které by odpovídaly tomu, co lze kázat a hlásat v různých kontextech.“ V souvislosti s návrhem arcibiskupa Durochera na jáhenské svěcení žen arciopat uvedl: „Udělalo to na mě dojem. Bylo to velmi odvážné. Připadalo mi to jako přesvědčivý návrh. Umím si představit, že se o tom začne mluvit,“ připustil však, že návrh v synodní aule zůstal bez odezvy. Zároveň vyslovil politování, že řeholnice přítomné na synodě nemají hlasovací právo.
Zdroj: die-tagespost.d,e roma.corriere.it, chiesa.espresso.repubblica.it, catholicherald.co.uk, catholicculture.org, cruxnow.com, infocatolica.com, lifesitenews.com, rorate-caeli.blogspot.com, ncronline.org
Arciopat benediktinského arciopatství sv. Otilie v Německu Jeremias Schroder řekl 13. října na tiskové konference, že většina synodních otců podporuje návrh, aby regiony mohly stanovovat vlastní způsoby řešení kontroverzních otázek, jako je homosexualita a rozvod.
Väčšinu teda utvorili tí, čo chcú ísť proti katolíckej cirkvi a sú jej súčasťou ?
Ono je otázkou, nakolik to, co říká arciopat, je pravdou. Řídil bych se českým klasickým konzervativním heslem: „Počkáme a uvidíme.“
Máte to trochu popletené. Abp. Chaput nie je kardinál a ani nedal ziadny navrh na diakonské svätenie zien. S takýmto nápadom prišiel kanadský abp. Paul-André Durocher
Díky! Opraveno.